یک سال پس از فاجعه؛ از پرونده رومینا اشرفی چه خبر؟

یک سال پس از فاجعه؛ از پرونده رومینا اشرفی چه خبر؟

یک سال پیش در چنین روزی بود که خبر قتل ناموسی رومینا اشرفی منتشر شد و جامعه ی ایران را در شوک و غم عمیقی فرو برد.

رومینا اشرفی، دختر ۱۳‌ ساله ی تالشی بود که یکم خرداد سال ۹۹ به خاطر فرار با پسری به نام بهمن خاوری، به‌ دست پدرش رضا اشرفی به قتل رسید؛ پدر رومینا در حالی که او در خانه در خواب بود با داس سر از تن فرزندش جدا کرد.

انتشار این خبر هولناک از همان ابتدا با واکنش ها و انتقادات زیادی رو به رو شد.

بخشی از انتقادات به ضعف های فرهنگی و اجتماعی و تفکرات پوسیده ی حاکم بر جامعه تحت عنوان ناموس پرستی و تعصب بود که تبدیل به تهدیدی برای جان زنان ایرانی شده است.

اما یکی دیگر از زوایای این حادثه ی هولناک که انتقادات زیادی را به خود اختصاص داد وجود خلأهای قانونی ای بود که امکان رقم خوردن چنین وقایع تلخ و جبران ناپذیری را تسهیل می کند. از نظر قانون، پدر در صورت قتل فرزند، قصاص نمی شود و مجازات در نظر گرفته شده برای او ۳ تا ۱۰ سال حبس است.

بررسی ها نشان می داد پدر رومینا اشرفی مدتی قبل از این اتفاق از یکی از آشنایان خانواده که فعالیت حقوقی داشت تحقیق کرده و فهمید بود در چنین مواردی پدر، ولی دم است و قصاص نمی‌ شود. این در حالی است که شاید وجود مجازاتی درخور برای این دست اتفاقات بازدارنده باشد.

رضا اشرفی
بهمن خاوری

حالا پس از گذشت یک سال ابراهیم نیکدل مقدم، وکیل رعنا دشتی مادر رومینا، می گوید رضا اشرفی پدر رومینا به ۹ سال حبس محکوم شده و بهمن خاوری پسری که قصد ازدواج با او را داشت ۲ سال زندان گرفته است.

به گفته ی وکیل پرونده، آن ها همچنان پیگیر تشدید حکم رضا اشرفی هستند و مادر رومینا رضایت نداده است. اگرچه پدر با تهدید به دنبال گرفتن رضایت از وی بوده است. رعنا دشتی در ماه‌ های اخیر تصمیم به جدایی از رضا اشرفی گرفته و قصد گرفتن حضانت پسر کوچکش را هم دارد.

به گفته ی نیکدل مقدم، رعنا دشتی خانه‌ ای را که در آن ساکن بودند ترک کرده، خانه‌ ای که جزء اموال پدری او بوده و حالا خالی افتاده است. او حالا به همراه پسرش در منزل پدر و مادرش زندگی می‌ کند.

وکیل پرونده همچنین از نقش عمو‌های رومینا در تحریک پدر به قتل می گوید و اینکه هیچوقت تصمیمی برای تحت پیگیرد قرار دادن آن‌ ها گرفته نشده است.

او در عین حال از تصویب نشدن لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» گلایه می‌ کند که همچنان دست پدران را برای قتل فرزندان بازمی گذارد.

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • ناشناس خرداد ۱, ۱۴۰۰

    هزارن هزار کارشناس و کارآگاه و متخصص در مملکت برای رومینا پیدا شد و هرکی نظر خودش رو داد ولی گویا یک نفر نتونست “بفهمه” که چرا باید یه دختر ۱۰ ساله تلفن همراه داشته باشه که از سن ۱۰ سالگی با یک پسر بیمار جنسی ۲۸ ساله در ارتباط باشه. برید بررسی کنید ببینید چرا در جامعه ایران دختران از سن عروسک بازی دنبال عشق و عاشقی و دوست پسر هستن و مملکت به چنان گندی کشیده شده که همه از ازدواج زده شدن و برید ببینید کشورهای غربی چطور فرهنگ سازی کردن و چطور بر تلفن همراه کودکان نظارت میکنن.
    جامعه ای که پدر و مادرانش اینقدر از لحاظ فرهنگی عقب هستن که به دختر و پسر ۸ ساله گوشی آیفون کادو میدن انتظاری بیش از این نباید داشته باشن.

    • h خرداد ۲, ۱۴۰۰

      واقعا آدم عقب افتاده یی هستی که فکر میکنی داشتن گوشی مبایل باعث کشته شدن این دختر بی گناه شده. تو به قوانین عصر حجری ایراد نمیگیری فقط با آزادی و حقوق انسان ها مشکل داری! با تفکر تعصبی که پدر رو مالک و صاحب تن و جان فرزندش میدونه مشکلی نداری! ببین قانون درباره پدر قاتل چه حکمی میده! پدری که به بچه خودش به جگر گوشه خودش رحم نمیکنه بعد از چند سال حبس میاد بیرون و توی جامعه میچرخه! مواظب باش بهش نزدیک نشی