۱۰ حقیقت جالب و باورنکردنی درباره بدن انسان

۱۰ حقیقت جالب و باورنکردنی درباره بدن انسان

بعضی از فیلم‌ها و کارتون‌های تخیلی به نکاتی اشاره می‌کنند که بعدها پژوهشگران در تحقیقاتشان به آن‌ها پی می‌برند. در بعضی از این فیلم‌ها موضوعات عجیب و غریب و خارق‌العاده‌ای درباره بدن انسان نشان داده می‌شود. در ادامه لیستی از اکتشافات جالب مربوط به بدن انسان را آورده‌ایم، حقایقی که باورتان نمی‌شود در بدنمان رخ می‌دهد.

۱-داستان بینی پینوکیو حقیقت دارد

بدن انسان

 

به نظر می‌رسد که این شخصیت کارتونی بر اساس شواهد علمی ساخته شده باشد. محققان اثبات کرده‌اند که وقتی دروغ می‌گوییم، چهره‌مان تغییر می‌کند؛ در حقیقت درجه حرارت بینی و اطراف چشم افزایش می‌یابد.

۲- خنده بر هر درد بی درمان دواست

بدن انسان

قدیمی‌ها اعتقاد داشتند که خنده بر هر درد بی درمان دواست؛ تحقیقات جدید نیز نشان می‌دهد که خنده باعث آزاد شدن برخی مواد شیمیایی در مغز می‌شود که مسئول ایجاد حس خوب در بدن هستند و درد را کم می‌کنند.

۳- موم گوش به عنوان ضدعفونی کننده عمل می‌کند

بدن انسان

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که موم گوش را به دلیل رعایت مسائل بهداشتی باید پاک کنیم. در حالی که، دانشمندان عکس آن را ثابت کرده‌اند؛ یعنی موم گوش خود مجرای گوش را تمیز می‌کند و از ابتلا به عفونت جلوگیری می‌کند. خارج کردن موم گوش بیشتر از اینکه به نفع ما باشد به ضرر ما است. پس اگر می‌خواهید گوشتان را تمیز کنید، فقط قسمت خارجی آن را پاک کنید.

۴- موها ساعت خواب را می‌دانند

بدن انسان

فولیکول‌های مو اطلاعات زیادی درباره عادات خواب ما فاش می‌کنند. محققان کشف کرده‌اند که فولیکول‌ها مثل یک ردیاب عمل می‌کنند و ساعت شبانه روزی بدن ما را می‌دانند و عادات خواب ما را تنظیم می‌کنند. ممکن است در آینده با استفاده از سلول‌های فولیکول‌های مو بیمارانی را که از اختلالات خواب رنج می‌برند، درمان کرد.

۵- بدن انسان به یک چرت کوتاه بعد از نهار احتیاج دارد

بدن انسان

این موضوع به نوع غذایی که در وعده نهار می‌خوریم ربطی ندارد. دلیل این امر به ساعت بیولوژیک بدن انسان برمی‌گردد. ساعت بیولوژیک بدن ما بعد از ۷ تا ۹ ساعت از ساعت بیدارشدنمان در صبح سیگنال‌های خواب می‌فرستد و باعث حس خواب آلودگی می‌شود.

۶- پلک زدن مثل یک موتور عمل می‌کند

بدن انسان

چشم انسان مجموعاً به مدت ۴۴ دقیقه در روز به دلیل پلک زدن بسته می‌شود و این کار تأثیر مهمی روی بدن دارد. پلک زدن، چشم را مرطوب نگه می‌دارد و از آن در برابر ذرات خارجی محافظت می‌کند. علاوه بر این، این کار باعث استراحت چشم و مغز نیز می‌شود.

۷- معده از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند

بدن انسان

سیستم ایمنی بدن انسان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در برابر انواع بیماری‌ها می‌جنگد. اما برای اینکه کارکرد درستی داشته باشد، به کمک‌های جانبی احتیاج دارد. یکی از این کمک‌های جانبی، معده است. معده با ترشح اسید از ورود میکروب‌های موجود در مواد غذایی به بدن جلوگیری می‌کند.

۸- سریع‌ترین ماهیچه در بدن انسان مربوط به چشم‌ها است

بدن انسان

سریع‌ترین ماهیچه بدن انسان، ماهیچه حلقوی چشم است. آن‌قدر سریع است که توانست به رکوردهای جهانی گینس راه یابد. ما در هر چشم یک عدد از این ماهیچه‌داریم که مسئول بستن پلک ها هستند. اگر جسمی به چشممان نزدیک شود، در کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه، آن را می‌بندد.

۹- در سرتاسر بدنمان ضربه گیر داریم

بدن انسان

دانشمندان پی برده‌اند که ساختار مولکولی بدن انسان مانند یک ضربه گیر عمل می‌کند. این سؤال همیشه مطرح بوده است که بافت های بدن در تعامل با قسمت‌های متحرک چگونه پاره نمی‌شوند؛ حال با این اکتشاف، جواب آن پیدا شد.

۱۰- بینی مسئول حس چشایی است

بدن انسان

بینی تا ۸۰ درصد مسئول حس چشایی انسان است. بدون آن، فقط قادر به چشیدن طعم‌های شیرین، شور، ترش و تلخ هستیم. در حقیقت، همه طعم‌ها ناشی از حس بویایی ما است. به همین دلیل است که وقتی سرما خورده‌ایم و راه بینی‌مان بسته شده است، اکثر غذاها بی‌مزه به نظر می‌رسد.

شما چه حقایق عجیب و غریبی درباره بدن انسان می‌دانید؟

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود