راهنمای خرید هود آشپزخانه؛ نکات مهمی که هنگام خرید هود مناسب باید به یاد داشت

راهنمای خرید هود آشپزخانه؛ نکات مهمی که هنگام خرید هود مناسب باید به یاد داشت

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که آشپزی را دوست دارید و مدت زمان زیادی را در آشپزخانه می گذرانید، می دانید که استفاده از گاز و دیگر وسایل پخت و پز می تواند به تولید گرما و بخار بسیار زیادی منجر شود. داشتن یک هود مناسب در بالای گاز می تواند مانع از پر شدن آشپزخانه یا خانه شما از گرما، دود، رطوبت، بو و چربی شود. به عبارت دیگر بهترین گزینه برای رفع چربی، رطوبت و گرمایی که هنگام آشپزی تولید می شود استفاده از یکی از انواع هودهاست. هودهای آشپزخانه برای تهویه و تصفیه هوا مناسب هستند. هودها اغلب به شکل یک سایه بان یا طاق چتری طراحی شده اند که دارای ی فن در قسمت داخلی شان هستند. بدین ترتیب با مکیدن دود و بوی غذای موجود در فضای آشپزخانه، کار خود را انجام می دهد. بدین ترتیب، هود آشپزخانه باعث تصفیه هوای آشپزخانه و بوی تازه در این فضا می شود. هودهای هوشمند در سایزها و طراحی های مختلفی تولید شده و اگر چه کاربرد نسبتاً یکسانی دارند اما هر یک می تواند قابلیت های دیگری نیز داشته باشد.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

انتخاب هود مناسب

تمامی هودها را نمی توان به شکلی موثر روی اجاق های گازی و برقی به کار برد. اجاق های برقی به هودهای با قدرت کمتری در مقایسه با اجاق های گازی نیاز دارند. همانطور که در ادامه این مطلب به شکلی دقیق تر خواهیم گفت، قدرت هودها بر اساس واحد فوت مربع در دقیقه یا مترمکعب در ساعت اندازه گیری می شود و این عدد قدرت مکش هوا یا فضایی که هود می تواند در هر واحد زمانی فیلتر کند را نشان می دهد. در صورتی که اجاق برقی دارید، هودهایی که دارای قدرت کمتر باشند نیز می توانند نیاز شما را رفع کنند. مناسب بودن هود برای اجاق های برقی نیز بسته به قدرت آن ها دارد.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

انواع هودها

انواع مختلفی از هودها وجود دارد که بسته به شرایط، بودجه و فضای آشپزخانه می توانید از میان آ ها انتخاب کنید.

۱- هودهای زیر کابینتی

این هودها همانطور که از نامشان بر می آید در قسمت پایین کابینت های نصب شده روی دیوار و بالای گاز یا محل پخت و پز شما قرار می گیرند و می توان آن را دیواری نیز نامید به شرطی که به جای کابینت، روی دیوار نصب شوند. هودهای زیرکابینتی معمول ترین و پرطرفدارترین نوع هودها بوده و نسبت به انواع دیگر ارزان تر هستند. هودهای زیر کابینتی دارای سبک ها و قدرت های مختلف هستند و می توانند دارای لوله خروجی با بدون لوله خروجی باشند. همانطور که از نام آن ها پیداست، نمونه های دارای لوله خروجی یا لوله تهویه دارای لوله ای هستند که بو، دود و گرمای مکش شده توسط فن را به بیرون از خانه منتقل می کند. نصب این نوع هودها بسیار آسان بوده و کارایی خوبی در جذب گرما، دود، بو و رطوبت دارند.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

۲- هودهای دیواری

این هودها از لحاظ ظاهر بسیار شبیه هودهای زیر کابینتی بوده و تنها تفاوتشان این است که به جای نصب شدن در زیر کابینت، روی دیوار نصب می شوند. این هودها در نقاطی نصب می شوند که هیچ کابینتی در اطرافشان نباشد و معمولاً صاف یا مورب هستند. از این هودها با عنوان هود شومینه ای نیز یاد می شود. مجرای مکش این هودها کاملاً قابل مشاهده بوده و قیمت آن نسبتاً از هودهای زیرکابینتی بیشتر است.

۳-هودهای دودکشی

هودهای دودکشی را می توان روی دیوار بالای گاز یا روی سقف بالای مناطق پخت و پز جزیره ای که وسط آشپزخانه قرار می گیرند نصب نمود اما دارای یک دودکش هستند از طریق دیوار بالا رفته و به سقف می رسند. اگر روی اجاق گاز خود کابینت داشته باشید، برای استفاده از این نوع هود باید آن ها را بردارید تا عملکرد درست و مناسبی داشته باشند.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

۴- هودهای جزیره ای

هودهای جزیره ای در شکل و طراحی بسیار شبیه هودهای دیواری هستند اما مناسب نصب در مکان هایی هستند که دیوار ندارند. در واقع این هودها از سقف آویزان شده و اتصالی به دیوار ندارند. به همین دلیل هودهای جزیره ای گرانقیمت تر بوده و زیبایی خاصی به آشپزخانه می بخشند. این هودها مناسب استفاده در آشپزخانه های جزیره ای هستند. در این نوع هود، مدل های شیشه ای، فلزی و سبک سنتی وجود دارند.

۵- هودهای مخفی یا توکار

این نوع هود نیز همانطور که از نام آن پیداست در داخل کابینت قرار گرفته و تنها قسمت صفحه نمایش و قسمت توری آن قابل مشاهده است. از این نوع هود در مواردی استفاده می شود که بخواهید دیگر بخش های هود از بیرون پیدا نبوده و فضای زیباتری در آشپزخانه داشته باشید.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

۶- هودهای تلسکوپی

هودهای تلسکوپی هودهایی هستند که در قسمتی غیر از بالای اجاق گاز مخفی بوده و هنگامی که فرد بخواهد از آن استفاده کند، با زدن دکمه یا گزینه ای، هود به شکل تلکسوپی بالا آمده و بخار و دود را با مکش خود جذب می کند. در واقع این نوع هود برای مواقعی است که آشپز نخواهد هود را به شکل سنتی در بالای اجاق گاز نصب کرده و ظاهری زیباتر در آشپزخانه خود داشته باشد.

۷- هودهای حرفه ای

هودهای حرفه ای شبیه هودهای زیر کابینتی هستند اما بزرگ تر بوده، ظاهری حرفه ای تر داشته و قدرت بیشتری نسبت به هودهای دیگر دارند. این هودها مناسب کسانی است که خیلی آشپزی می کنند و به دنبال هودهای بزرگ تر و قوی تر هستند. این هودها دارای انواع دودکش دار و بدون دودکش بوده و سبک های مختلفی برای برطرف کردن نیازهای آشپز دارند.

۸- مایکروویوهای روگازی

این مایکروویوها دو وظیفه را در عین حال انجام می دهند و کاربرد یک هود را با یک مایکروویو استاندارد ترکیب می کنند. این نوع هود- مایکروویوها می توانند هوای گرم و مرطوب و همچنین دود و بو را به بیرون منتقل کرده یا بعد از فیلتر هوا، هوای تمیز را به فضای آشپزخانه بازگردانند.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

معیارهایی که هنگام خرید هود باید به آن ها توجه داشت:

سایز هود

برای نتیجه بهتر، عرض هود باید دستکم به اندازه عرض گاز یا وسیله پخت و پز باشد. این مقیاس مناسب به هود امکان می دهد با دقت و کارآیی بیشتری، مقدار زیادی از دود، بخار ، بو و و رطوبت تولیدی در آشپزخانه را مکش کرده و به بیرون منتقل کرده یا فیلتر نماید. بدین ترتیب سایز مناسب هود به شما امکان می دهد هوای داخل آشپزخانه را تمیز نگه داشته و از کابین های خود نیز در برابر صدمات گرما و دود مراقبت کنید. به همین دلیل پیش از انتخاب هود باید عرض اجاق گاز یا واحد پخت و پز خود را اندازه گیری کرده و بر همان اساس هود بخرید. همچنین به ارتفاع نصب هود از اجاق گاز نیز توجه داشته باشید.

قدرت هود

قدرت مکش هوا یا جریان هوای هودها بر اساس واحد فوت مربع در دقیقه یا CFM  یا متر معکب بر ساعت یا m3/h اندازه گیری می شود. هر چه این عدد بیشستر باشد، مقدار هوای تخلیه شده در واحد زمان بیشتر باشد. در واقع هر چه دفعات آشپزی بیشتر بوده و سایز اجاق گاز و آشپزخانه شما بزرگ تر باشد به هودی با قدرت بیشتر نیاز خواهید داشت. هودی که می خرید باید دستکم ۲۰۰ متر مکعب هوا در دقیقه قدرت مکش داشته باشد.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

فیلترهای هود

هودهای دودکش دار از فیلترهای آلومینیومی برای به دام انداختن چربی استفاد می کنند قبل از آنکه دود و بو به بیرون از خانه منتقل شوند. در این موارد باید فیلترهای چربی هود را هر ماه و بسته به میزان استفاده ای که از آن داشته اید شستشو دهید. در صورتی که تولید چربی شما بیشتر بوده و برای مثال سرخ کردنی های بخش اعظمی از آشپزی شما را تشکیل می دهد باید فیلترهای هود را با دوره زمانی کمتری بشویید. هودهای بدون دودکش از فیلترهای زغالی برای به دام انداختن چربی و دیگر مولکول های کوچکتر استفاده می کنند تا این ذرات بار دیگر به داخل فضای آشپزخانه دمیده نشوند. این فیلترهای زغالی قابل شستشو نبوده و باید هر چند ماه یکبار بسته به میزان دفعات آشپزی، جایگزین شوند. برخی فیلترها دارای چراغ های نشانگر مربوط به فیلتر هستند و وقتی زمان تعویض آن ها فرا برسد، این موضوع به آشپز اعلام خواهد شد.

غذاها همواره حاوی چربی هستند به ویژه وقتی غذاهای چربی دارد تولید کرده یا با روغن های گیاهی آشپزی می کنید. این نوع غذاها معمولاً چربی را به هود منتقل می کنند به ویژه اگر هود به صورت عمودی روی اجاق گاز قرار داشته باشد. از این رو استفاده از فیلتردهای پلی اورتان در هودها می تواند کمک زیادی به جذب چربی و ناخالصی هایی که از غذاهای چرب و چسبناک می آیند نماید. فیلترهای پلی اروتان می تواند تا ۹۸ درصد از ناخالصی های چربی غذا را از بین برده و کارآیی جذب هود را در بالاترین مقدار ممکن حفظ کنند. این فیلترها همچنین به مکش تمام هوا، بوی غذا، دود، بخار و دیگر ناخالصی هایی که ممکن است در فضای آشپزخانه باشند کمک می کنند. فیلترهای آلومینیومی بهترین نوع فیلترها هستند که می توان آن ها را شست اما فیلترهای قدیمی که جنس پشم شیشه ای هستند مناسب نبوده و قابلیت شستشو نیز ندارند.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

سطح صدای تولیدی هود

میزان صدایی که هود آشپزخانه تولید می کند بر اساس واحد بلندی صوت یا sone اندازه گیری می شود. یک سون در واقع تقریباً به اندازه صدای تولیدی یک یخچال در هنگام روشن بوده است. گفتگوهای نرمال در حدود ۴ سون قدرت داشته و چراغ های ترافیک حدود ۸ سون صدا تولید می کنند. باید توجه داشته باشید که هر چه قدرت یک هود بیشتر باشد صدای تولیدی آن نیز بیشتر خواهد بود. بهترین هودها معمولاً هودهایی هستند که صدای کمتری تولید می کنند هر چند این موضوع عملکرد و قدرت آن ها را تحت الشعاع قرار می دهد. بسیاری از هودهای پیشرفته دارای سیستم PAS هستند که در کاهش سروصدای فن موثر است و همچنین مقدار نیرویی که برای به کار انداختن هود مصرف می شود را نیز کاهش می دهد.

صفحه کنترل

یک هود هوشمند باید به یک صفحه کنترل مجهز باشد که بتوانید از طریق آن تنظیمات دستگاه را اعمال کرده و آن ها را تغییر دهید. با صفحه کنترل، می توانید شرایط دستگاه را تحت نظر داشته باشید زیرا تمامی تغییرات در این صفحه نمایش نشان داده خواهند شد. همچنین به یاد داشته باشید که داشتن صفحه کنترل باعث نمی شود که نتوانید هود خود را به ابزارهای کنترل از راه دور متصل کنید.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

استیل ضد زنگ بودن بدنه

همواره باید هود آشپزخانه را از ناخالصی ها و چربی هایی که به آن چسبیده اند پاک کنید. از این رو در هنگام انتخاب هود مناسب برای آشپزخانه، باید مطمئن شوید که هود از مواد و ترکیبات بادوام و غیرقابل زنگ زدن ساخته شده باشند، به طوری که وقتی با پارچه مرطوب آن را تمیز می کنید از زنگ زدن جلوگیری شده و براحتی تمیز شود. موادی که در ساخت قسمت بیرونی هود استفاده شده باید دارای روکش ضد لک باشد تا جای اثر انگشت روی آن باقی نماند. فولاد ضد زنگ بهترین ترکیب برای بدنه هود است.

تایمر و قابلیت رفرش

برخی هودهای پیشرفته به مکانیزم اتوماتیک روشن و خاموش شدن مجهزند و همچنین دارای یک بخش تایمر رفرش هستند که به شما امکان می دهد برای رفرش کردن هود تایمی را زمانبندی کنید. این امکان شما را قادر می سازد که بدون نگرانی از عملکرد هود به آشپزی خود در زمان های طولانی ادامه دهید. برای مثال اگر قصد آشپزی به مدت یک ساعت را دارید، می توانید تایمر هود را نیز روی یک ساعت قرار دهید. از این رو وقتی که کارتان با اجاق گاز تمام می شود، هود نیز به طور خودکار خاموش خواهد شد. قابلیت رفرش بسیار حیاتی است زیرا به کاربر اجازه می دهد هوای داخل آشپزخانه را همواره تازه نگه دارد.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

دیگر ویژگی های هودهای آشپزخانه که هنگام خرید باید به آن ها توجه کرد:

  • خاموش شدن اتوماتیک که امکان تنظیم برای خاموش شدن فن بعد از یک زمان مشخص را فراهم می کند.
  • چراغ های هشدار تعویض فیلتر که به شما اخطار می دهد زمان تمیز یا تعویض کردن فیلتر فرا رسیده است.
  • سنسور گرمایی که به طور خودکار قدرت فن را افزایش می دهد، به ویژه زمانی که هود به صورت خودکار تشخیص دهد گرمای محیط آشپزخانه بیش از حد نرمال است.
  • روشنایی یک گزینه دیگر است که معمولاً در هودها قرار داده می شود که می تواند از فلورسنت، تا هالوژن یا لامپ های دیودی متفاوت باشد. هودها می توانند بین یک تا چهار لامپ برای روشن کردن فضای آشپزی داشته باشند که هنگام آشپزی کردن کمک بسیاری به فرد کرده و بسیار کاربردی هستند. هودهای دارای تنظیمات نور می توانند گزینه مناسبی برای استفاده از هود در طول شب باشند.
  • قابلیت وای فای به شما اجازه می دهد از راه دور به هود دسترسی داشته و بتوانید هود خوشمند خود را کنترل کنید.
  • ستاره انرژی بر اساس میزان مصرف هود تعیین می شود و در واقع هر چه یک هود مصرف کمتری داشته باشد گزینه مناسب تری خواهد بود.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

تفاوت هودهای دارای لوله خروج (داکت) یا بدون لوله خروج:

هودهای دارای لوله خروجی با توجه به اینکه گرما، دود، بو و رطوبت را به بیرون از آشپزخانه منتقل می کنند معمولاً عملکرد بهتری در آشپزخانه ها داشته و با استفاده از فیلتر و تمیز کردن هوا، شرایط مناسبی را در آشپزخانه فراهم می کنند. با این وجود چنین هودهایی نیاز به فضای بیشتری در آشپزخانه داشته و محل قرارگیری نیز باید طوری باشد که بتوان لوله خروجی را به بیرون هدایت کرد. لازم به ذکر است که هر چه طور لوله خروجی کوتاه تر باشد، هود عملکرد بهتری خواهد داشت و در صورت طول بیشتر این لوله، باید قدرت مکش هود بیشتر باشد. مزیت هودهای بدون داکت یا بدون لوله خروجی نیز این است که می توان آن ها را در هر جایی از آشپزخانه نصب کرده و به طور کلی فضای کمتری را نیز اشغال می کنند.

این هودها معمولاً تنها برای فیلتر کردن هوای آشپزخانه به کار رفته و دارای فیلترهای قوی هستند. با این وجود به خاطر نداشتن سیستمی که هوای مکیده شده را به بیرون از آشپزخانه منتقل کند، هودهای بدون داکت نمی توانند به اندازه هودهای دارای داکت در تمیز کردن هوای داخل آشپزخانه مفید و کارآمد باشند. همچنین آن ها نسبتاً پرسروصداتر از هودهای دارای داکت هستند زیرا فن دستگاه فشار بیشتری را تحمل می کند.

هود آشپزخانه یکی از ضروری ترین اقلام هر خانه ای است که آشپزی کردن بدون آن می تواند غیرممکن یا دستکم دشوار باشد

نکاتی مهم برای استفاده از هود در آشپزخانه:

  • هنگام آشپزی کردن همیشه هود را روشن کنید.
  • همیشه سعی کنید تا حد امکان از شعله های عقبی اجاق استفاده کنید زیرا دسترسی هود به این شعله ها بهتر است.
  • هنگام روشن کردن هود از بالاترین قدرت استفاده کنید.
  • هر چند وقت یک بار فیلترها را شستشو یا تعویض کنید.
  • در صورتی که فضای آشپزخانه بسته است حتماً پنجره های مجاور را باز کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کولر گازی ؛ از انواع کولر گازی و کمپرسور تا ظرفیت و سیستم های اینورتر

بدون نظر

ورود