چطور واکسن کرونا بزنیم؛ از نحوه ثبت نام تا مراکز انجام واکسیناسیون

چطور واکسن کرونا بزنیم؛ از نحوه ثبت نام تا مراکز انجام واکسیناسیون

بیماری کرونا مدت‌هاست که تمامی کشورهای جهان را درگیر خود کرده است و کشور عزیزمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در حال حاضر تنها راه برطرف کردن این بیماری تزریق واکسن کرونا به شکل گسترده و قطع زنجیره انتقال آن است.

شرکت‌های مختلف داروسازی تمام تلاش خود را برای تولید واکسن کرونا با بیشترین تأثیرگذاری و کمترین عوارض جانبی به کار گرفتند که نتیجه آن واکسن‌های مختلفی از جمله فایزر، مادرنا، جانسون اند جانسون، آسترازنکا، اسپوتنیک وی، سینوفارم و … شده است.

زمانبندی واکسن کرونا

پس از کش و قوس‌های فراوان واکسن کرونا وارد ایران شد و وزارت بهداشت اقدام به زمانبندی اولویت دریافت واکسن کرونا بر اساس سن و شغل کرد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون کرونا در چهار فاز مختلف انجام می‌شود:

واکسن کرونا

فاز اول که حدود ۱.۵ میلیون نفر را در بر می‌گرفت از اسفند ۹۹ آغاز شد و تا پایان اردیبهشت ماه به طول انجامید. در این بازه زمانی کارکنان غسال خانه‌ها، پرسنل آزمایشگاه‌های کووید، نمونه بردار‌ها، کارکنان خط اول حوزه درمان و پزشکی، پرسنل عملیاتی اورژانسی کشور، پرسنل شاغل در مراکز نگهداری سالمندان و جانبازان، کارکنان آسایشگاه‌های معلولین، کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و سایر کارکنان بیمارستان‌های بستری کننده کووید ۱۹ واکسینه شدند.

در فاز دوم واکسیناسیون که برای گروه سنی ۶۰ سال به بالا و افراد دارای بیماری زمینه‌ای در نظر گرفته شده است حدود ۱۲ میلیون نفر واکسینه خواهند شد. این فاز به چند بخش مختلف تقسیم شده است که در بخش اول – اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰- افراد بالای ۸۰ سال واکسینه می‌شوند و در بخش دوم که در خرداد و تیر ۱۴۰۰ انجام خواهد شد نوبت به گروه سنی ۶۵ تا ۷۹ سال می‌رسد.

واکسن کرونا

همچنین تا پایان تیر ماه و در کنار واکسیناسیون این گروه سنی، کلیه افراد ۱۶ تا ۶۴ سالی که دارای بیماری زمینه‌ای جدی هستند نیز واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

در فاز سوم مجموعاً ۴ میلیون نفر واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد که شامل ساکنان در زندان‌ها و مراکز تأدیب، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان در پادگان‌ها، گرمخانه‌ها، کمپ‌های معتادین و مهاجرین، پرسنل بانک‌ها، کارکنان حمل و نقل عمومی و آموزش واکسیناسیون و معلمین و کارکنان مدارس می‌شود. واکسیناسیون فاز سوم در مرداد و شهریور ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

فاز چهارم نیز کلیه افراد گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال را در بر می‌گیرد. این فاز با واکسیناسیون گروه سنی ۵۵ تا ۵۹ سال در شهریور ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد و با واکسیناسیون گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در دی ماه ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید. در طول فاز پایانی واکسیناسیون کرونا حدود ۴۰ میلیون نفر واکسینه خواهند شد.

نحوه ثبت نام برای واکسن کرونا

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که ۱۹ هزار خانه بهداشت و ۹ هزار پایگاه سلامت در مناطق مختلف شهری و روستایی کشور برای خدمت‌رسانی به واجدان شرایط دریافت واکسن آمادگی دارند.

البته هیچ نیازی به مراجعه حضوری به هیچ‌کدام از این مراکز نیست، زیرا ۷۵ میلیون کد ملی در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است و برای تمامی افراد واجد شرایط پیامک ارسال خواهد شد. همچنین؛ قرار است ثبت احوال حدود ۸ میلیون کد ملی باقی مانده را نیز در اختیار این وزارت خانه قرار دهد.

واکسن کرونا

وی در رابطه با افرادی که اطلاعاتشان در سامانه وزارت بهداشت ثبت نشده است نیز گفت که ما زمان ارسال پیامک مراجعه برای واکسیناسیون یک گروه سنی یا شغلی خاص را از قبل اعلام می‌کنیم و اگر فردی تا پایان زمان اعلام شده، پیامی دریافت نکرد باید به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کرده و کد ملی، تاریخ تولد و شماره موبایل خود را ثبت کند.

وی همچنین افزود: «پیامک‌های ما بسیار دقیق می‌رود و می‌گوید شما در فاز دو واکسیناسیون قرار گرفتید و به زودی موارد به شما اطلاع‌رسانی می‌شود. یک هفته قبل از موعد واکسیناسیون فرد، یک پیامک دیگر برایش ارسال می‌شود که شما فلان روز در فلان مرکز و با کارت ملی برای تزریق واکسن ‌مراجعه کنید.»

واکسن کرونا

رئیسی همچنین تاکید کرد: «در عین حال یک روز قبل از موعد تزریق واکسن دوباره یک پیامک ارسال می‌شود و به فرد می‌گوید آیا فردا می‌توانید مراجعه کنید یا خیر که فرد پاسخ می‌دهد. زیرا ما باید برنامه‌ریزی کنیم زیرا برخی واکسن‌ها اگر باز شود و ۱۰ دز نیز داخل آن است، در صورت عدم استفاده باید دور بریزیم. بنابراین از قبل اطلاع‌رسانی می‌کنیم. کمی سیستم جلو رود به خوبی کار مشخص می‌شود.»

مراکز واکسیناسیون کرونا

واکسن کرونا

شما همچنین می‌توانید برای آگاهی از مراکز انجام واکسیناسیون کرونا از برنامه «نقشه و مسیریاب بلد» استفاده کنید. پس از ورود به برنامه و مشخص شدن موقعیت مکانی خود، گزینه‌ای در بالای صفحه با عنوان مرکز واکسیناسیون ظاهر می‌شود. با انتخاب این گزینه کلیه مراکز تائید شده برای تزریق واکسن کرونا به شما نشان داده می‌شوند.

واکسن کرونا

همچنین پس از انتخاب هر مرکز اطلاعاتی از قبیل واجدین شرایط، ساعات واکسیناسیون، نوع واکسن، مدارک لازم، میزان شلوغی مرکز و سایر اطلاعات مربوطه به نمایش در می‌آیند. در انتها نیز زمان به‌روزرسانی اطلاعات نوشته شده است. البته در حال حاضر این ویژگی فقط در کلان شهرهای کشور فعال است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود