شیوع یک بیماری مغزی ناشناخته در کانادا با بیش از ۵۰ قربانی

شیوع یک بیماری مغزی ناشناخته در کانادا با بیش از ۵۰ قربانی

مقامات استان نیو برانزویک ِ کانادا عزم خود را برای کشف علت بیماری عصب شناختی ای که تاکنون جان ۶ نفر را گرفته و ۴۸ نفر دیگر را نیز مبتلا ساخته، جزم کرده اند. به گفته ی آن ها، کمیته ای از کارشناسان هدایت تحقیقات در خصوص این بیماری را برعهده خواهد داشت.

وزیر بهداشت کانادا در کنفرانس خبری جدیدی گفت: «کشف یک سندرم احتمالاً جدید و ناشناخته هراس آور است. می دانم که مردم استان نیو برانزویک از بابت این سندرم احتمالاً عصب شناختی نگران و سردرگم هستند.»

وزیر بهداشت کانادا گفت: «ایمان داریم که تلاش ها نتیجه بخش خواهد بود.»

دکتر ادوارد هندریکس، یکی از رؤسای کمیته ی مذکور گفت این گروه ۹ نفره با چالش دشواری رو به رو است. او دراینباره گفت: «بیماری های زیادی هست که منجر به چنین مشکلاتی شود، از جمله آلزایمر، زوال عقل عروقی و دیگر انواع زوال عقل.»

«همه ی این بیماری ها تقریباً به یک شکل آغاز می شوند، با کمی اختلال شناختی و مقداری حرکات غیر معمول عضلانی. متخصصان فقط با گذشت زمان می توانند درباره ی این بیماری اظهار نظر کنند. به نظر می آید که فراتر از این ها باشد.»

علائم این بیماری عبارتند از زوال عقل با سرعت پیشرفت بالا، انقباضات عضلانی، آتروفی، از دست دادن حافظه و توهم. ۵۱ درصد مبتلایان زن و ۴۹ درصد آن ها مرد بوده و ۱۸ تا ۸۵ سال سن داشته اند.

دپارتمان سلامت استان نیو برانزویک ِ کانادا می گوید تاریخ اولین مورد ابتلا به این بیماری به سال ۲۰۱۵ بازمی گردد، اما از دسامبر ۲۰۲۰ بود که موارد خوشه ای ابتلای به آن شناسایی شد.

وزیر بهداشت کانادا گفت سیستم نظارت بر بیماری کروتزفلد جاکوب سال گذشته الگویی از علائم را در میان مبتلایان این بیماری شناسایی و احتمال اینکه این سندرم نوعی بیماری پریون انسانی همچون کروتزفلد جاکوب باشد را رد کرد.

خبر این سندرم ناشناخته ابتدا از طریق اطلاعیه ی یک پزشک به نهادهای درمانی تخصصی استان نیو برانزویک انتشار یافت.

در آن زمان اغلب بیماران مراجعه کننده از دو منطقه ی استان نیو برانزویک بودند اما هیچ مدارک و شواهد قوی ای دال بر دخیل بودن جغرافیا در این بیماری وجود ندارد.

وقتی از وزیر بهداشت کانادا سؤال شد بیماران اهل کجا هسند وی از ارائه ی اطلاعات جزئی تر در این خصوص خودداری کرد. او گفت: «فقط از دو منطقه نیستند. کوته بینانه است که بخواهیم این مناطق را مورد بررسی قرار دهیم.»

هفته ی گذشته کلینیکی مخصوص این بیماران در استان نیو برانزویک راه اندازی شد. به گفته ی وزیر بهداشت کانادا تاکنون ۴۰ بیمار به این کلینیک مراجعه کرده اند.

وبسایتی هم راه اندازی شده که تمامی اطلاعات موجود درباره ی این بیماری در آن اطلاع رسانی شده است. به گفته ی این وبسایت، یک گروه تحقیق و تفحص در حال بررسی تمامی دلایل احتمالی از جمله مواد غذایی و تماس با محیط و حیوانات است.

در ماه مارس یکی از محققان آژانس سلامت عمومی کانادا اظهار کرد یک دلیل احتمالی این بیماری می تواند نوعی از تماس با محیط باشد.

این محقق گفت بسیاری از اختلالات عصب شناختی ویژگی های یکسانی دارند اما او تا پیش از این، چیزی شبیه به مورد مشاهده شده در استان نیو برانزویک ِ کانادا ندیده بود.

به گفته ی او اینک افزایش تعداد موارد ابتلا به این بیماری طی سالیان، شناسایی منبع بیماری را دشوارتر می سازد.

منبع: ctvnews
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود