فروش کپی تابلوی مونالیزا در یک حراجی به قیمت ۳۶۵ هزار دلار

فروش کپی تابلوی مونالیزا در یک حراجی به قیمت ۳۶۵ هزار دلار

یک نسخه ی کپی برداری شده از مونالیزا، تابلوی مشهور لئوناردو داوینچی قرار است در پاریس به مزایده گذاشته شود. پیش بینی می شود این تابلو به قیمتی بیش از ۳۶۵ هزار دلار به فروش رود.

این تابلو که گفته می شود توسط یکی از پیروان داوینچی در اوایل قرن هفدهم ترسیم شده، به «مونالیزا هکینگ» معروف است. این تابلو نام خود را از صاحب قبلی اش، ریموند هکینگ گرفته است.

هکینگ که در سال ۱۹۷۷ از دنیا رفت، اصالت نسخه ی اصلی این شاهکار که در حال حاضر از آن در موزه لوور پاریس نگهداری می شود را زیر سؤال برده بود.

نسخه ی کپی برداری شده ی مونالیزا در خانه ی حراج کریستی پاریس به مزایده گذاشته خواهد شد.

هکینگ این تابلو را در دهه ی ۱۹۵۰ از یک دلال آثار هنری در شهر نیس فرانسه خریداری کرده بود.

خان یه حراج کریستی در بیانیه ای اظهار داشت: «این اثر و سرگذشت آن نمایانگر جذابیتی است که همواره در مونالیزا و هاله ی لئوناردو داوینچی وجود داشته است.»

کریستی در این بیانیه به نقل از پیر اتین، مدیر بخش بین الملل نقاشی های استادان کهنه کار اروپایی این خانه حراج (به انگلیسی: The Old Masters – لقبی که به نقاشان اروپایی پیش از قرن نوزدهم اطلاق می شد) می گوید مونالیزا هکینگ «رویای مردی است با عشق به هنر. مونالیزا کمال مطلوب او است.»

«ریموند هکینگ مدافع سرسخت مونالیزا در میان تاریخ شناسان هنر و رسانه های دنیا بود.»

مونالیزای اصلی احتمالاً مشهورترین نقاشی دنیا است و لئوناردو داوینچی، استاد نقاش ایتالیایی دوره ی رنسانس را یکی از بزرگ ترین هنرمندان تاریخ می دانند.

تصور می شود این شاهکار در اوایل قرن شانزدهم میلادی ترسیم شده باشد.

سرقت تابلوی مونالیزا از موزه لوور پاریس در سال ۱۹۱۱ نگرانی جهانی را برانگیخت. وینچنزو پروگیا، یکی از کارکنان پربازدیدترین موزه ی دنیا، شبانه در یک کمد مخفی شده بود تا تابلوی داوینچی را به سرقت برد.

این تابلو در سال ۱۹۱۳ زمانی پیدا شد که پروگیا سعی داشت آن را به یک دلال عتیقه جات در شهر فلورنس ایتالیا بفروشد.

دو سال قبل نیز دعوای سختی بر سر مالکیت تابلویی معروف به «مونالیزای اولیه» به راه افتاد که در بالای شومینه ی آپارتمانی در لندن در دهه ی ۱۹۶۰ یافت شده بود.

 

بیشتر بخوانید:

رازهای بی پایان مونالیزا؛ کشف یک طرح مخفی در زیر شاهکار داوینچی

چشم در چشم با مونالیزا؛ فرصت تماشای از نزدیک مشهورترین تابلوی دنیا برای برنده حراجی موزه لوور

رازهای «مونالیزا»، معروف ترین تابلوی نقاشی قرن

منبع: bbc
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود