از سامانه تصمیم برای طلاق توافقی چه می‌دانید؟

از سامانه تصمیم برای طلاق توافقی چه می‌دانید؟

همیشه همه‌ی ازدواج‌ها پایان خوشی ندارند و موارد زیادی مشاهده شده که زوجین به دلایل مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه زندگی مشترک تصمیم درستی نیست و طلاق توافقی بهترین گزینه است. به همین منظور با توافق درباره مسائلی همچون مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و زمان دیدار با آن‌ها به زندگی مشترک خود پایان می‌دهند. سامانه تصمیم سامانه ای برای ثبت درخواست طلاق توافقی است.

البته در چند سال اخیر آمار طلاق در کشور رو به افزایش بوده و همین نیز نگرانی‌هایی را در سطح خانواده‌ها و جامعه ایجاد کرده است. همین روند افزایشی سبب شد که سازمان بهزیستی با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای به نام تصمیم برای منصرف کردن زوجین از طلاق کنند.

سامانه تصمیم

این سامانه برای اولین بار فعالیت خود را در استان خراسان رضوی آغاز کرد و از سال ۹۲ به مرور زمان استان‌های دیگر را نیز تحت پوشش خود درآورد. در حال حاضر این سامانه در تمامی شهرستان‌های با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر فعال است که یعنی ۳۲۰ شهرستان می‌توانند از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند.

در واقع بر اساس توافقی که بین بهزیستی و قوه قضائیه صورت گرفته است کلیه زوج‌هایی که می‌خواهند به صورت توافقی از هم جدا شوند، ابتدا باید به سامانه تصمیم مراجعه کرده و تنها در صورت دریافت تأییدیه نهایی می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند.

برخی افراد بر این باور هستند که مراجعه به مشاور خانواده در این مرحله می‌تواند به عنوان مانعی در برابر تصمیمات احساسی و زودگذر باشد. این سامانه نیز فهرستی از نزدیک‌ترین مراکز مشاوره و مددکاری به محل سکونت زوجین را به آن‌ها نشان می‌دهد تا با انتخاب خود به این مراکز مراجعه کرده و علت تصمیم آن‌ها برای جدایی کارشناسی شود.

سامانه تصمیم

سازوکار سامانه تصمیم به این صورت است که شرکت در حداقل ۵ جلسه مشاوره برای زوجین الزامی است. این پروسه حدوداً ۴۵ روز به طول خواهد انجامید و حتی ممکن است در صورت نیاز زوجین برای دریافت مشاوره‌های تخصصی‌تر به مراکز دیگری معرفی شوند. تنها پس از اینکه تائید شود زوجین به توافق نخواهند رسید، نامه معرفی به دفاتر الکترونیک قضایی صادر می‌شود.

البته این سامانه عملکرد درخشانی در منصرف کردن افراد از طلاق نداشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مجید رضازاده معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در این رابطه گفت: «ما پیش‌بینی این موضوع را هم داشتیم، زیرا افرادی که به مراکز مشاوره برای طلاق مراجعه می‌کنند، پل‌های پشت سرشان را خراب کرده‌اند و این زوج متقاضی طلاق را نمی‌تواند به راحتی به زندگی مشترک بازگرداند.»

وی همچنین ادامه داد: کاری که سازمان بهزیستی به زوجین متقاضی طلاق ارائه می‌دهد، مشاوره است و ما تلاش می‌کنیم که به زوجین متقاضی طلاق که دارای مشکلاتی از جمله اختلالات روانی و سوء مصرف مخدر دارند کمک کنیم، اما تعدادی از این زوج‌ها از طلاق منصرف نمی‌شوند و ما به آن‌ها آموزش می‌دهیم که چگونه طلاق با آسیب کمتری داشته باشند.»

سامانه تصمیم

از زمان آغاز به کار سامانه تصمیم تعداد ۳۳۸ هزار پرونده مربوط به طلاق توافقی در آن ثبت شده است و از این تعداد تنها ۴۹۰۰ زوج تصمیم گرفته‌اند به زندگی مشترک خود بازگردند.  البته تعداد ۳۳۸ هزار پرونده نشان دهنده تعداد کل طلاق‌های توافقی انجام گرفته در این سال‌ها نیست. زیرا هم اینکه این سامانه در شهرستان‌های زیر ۵۰ هزار نفر فعال نیست و هم اینکه به صورت تدریجی در کشور گسترش پیدا کرده است.

نحوه ثبت نام در سامانه تصمیم

سامانه تصمیم

برای این کار باید ابتدا آدرس Zaman.behzisti.net را در مرورگر خود وارد کنید. پس از وارد شدن به سایت با صفحه زیر مواجه خواهید شد که از شما می‌خواهد از روی نقشه استان محل سکونت خود را انتخاب کنید.

در صفحه بعدی کاربر می‌بایست اطلاعات شناسایی خود و همسرش را تکمیل کند. همچنین در گوشه سمت راست بالای صفحه نیز گزینه‌ای برای مشاهده لیست مراکز ارزیابی استان محل سکونت قرار گرفته است.

سامانه تصمیم

در مرحله بعدی کاربر باید تاریخ و ساعت مورد نظر برای مراجعه به مرکز جامع مراقبت از خانواده را انتخاب کند.

سامانه تصمیم

در گام بعدی می‌بایست اطلاعات وارد شده تائید شود.

سامانه تصمیم

در مرحله نهایی نیز کد پیگیری، آدرس و شماره تلفن مرکز جامع ارائه می‌گردد.

زوجین باید در تاریخ و ساعت اعلام شده به همراه مدارک شناسایی خود به مرکز جامع مراقبت از خانواده مراجعه کنند تا پس از پذیرش و ارزیابی اولیه به یک مرکز مشاوره یا مددکاری ارجاع داده شوند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود