ورزش بیش از حد چه بلایی بر سر بدن و مغز شما می آورد؟

ورزش بیش از حد چه بلایی بر سر بدن و مغز شما می آورد؟

تمرین ورزشی کردن به وضوح برای ما خوب است، می تواند به ما کمک کند وزن سالمی داشته باشیم، سلامت قلبی عروقی ما را بهبود می بخشد و حتی افسردگی را نیز از ما دور می کند. اما همانند خیلی چیزهای دیگر، امکان زیاده روی در آن وجود دارد. و تمرین بیش از حد می تواند عواقب جدی برای بدن و مغز ما داشته باشد. اما سوال این است که منظور از تمرین بیش از حد چیست؟

تمرین بیش از حد می تواند عواقب جدی برای بدن و مغز ما داشته باشد. اما سوال این است که منظور از تمرین بیش از حد چیست

خب، این موضوع به فاکتورهایی مانند سن، وضعیت سلامت و نوع تمرین بستگی دارد. به طور کلی، اما، افراد بزرگسال باید هفته ای ۵ ساعت تمرین ورزشی متوسط یا دو ساعت و نیم فعالیت ورزشی شدید داشته باشند و یا ترکیبی از این دو. تحقیقات نشان می دهد که فراتر رفتن از این میزان، فایده بیشتری برای سلامت شما نخواهد داشت. یک تحقیق باورنکردنی نشان داده است که دوندگان سبک تا متوسط با خطر مرگ کمتری نسبت به کسانی که اصلاً ورزش نمی کنند روبرو می شوند. اما در یک پیچش بسیار عجیب، افرادی که با سرعت بالا می دوند و این کار را به مدت بیشتر از سه بار در هفته انجام می دهند، در خطر مرگی مشابه کسانی قرار دارند که دویدن جایی در زندگی روزمره آن ها ندارد.

تمرین بیش از حد می تواند عواقب جدی برای بدن و مغز ما داشته باشد. اما سوال این است که منظور از تمرین بیش از حد چیست

از این رو دویدن بیش از حد و با شدت زیاد، باعث می شود که برخی از مزایایی که در طی دویدن معمول برای سلامت بدن به دست آمده، از بین برود. تمرین های پرفشار طولانی، مانند ماراتن های بسیار طولانی می توانند به صدمه به قلب، بیماری های ریتمی قلب و بزرگ شدن شاهرگ ها در برخی افراد منجر شوند. کارشناسان بر این باورند که تمرینات پرفشار طولانی فشار مضاعف و بیش از حدی به سیستم قلبی و عروقی وارد می کند. یک مطالعه نشان داده است که تکرار تمرینات پرفشار می تواند شکل قلب را تغییر داده، دیواره عضلات را ضخیم تر کرده و باعث زخم بافتی شود. مطالعه ای دیگر نشان می دهد که در صورت فعالیت فیزیکی دستکم یک بار در هفته، زنان با خطر حمله یا سکته قلبی کمتری مواجه می شوند. اما این خطر برای زنانی که هر روزه با شدت بالا ورزش می کنند افزایش می یابد. از این رو، تمرین ورزشی بیش از حد مزایای بیشتری از تمرین متوسط نخواهد داشت و حتی می تواند خطرناک باشد.

تمرین بیش از حد می تواند عواقب جدی برای بدن و مغز ما داشته باشد. اما سوال این است که منظور از تمرین بیش از حد چیست

زنان به طور خاص در معرض خطری قرار دارند که با عنوان «سه گانه زن ورزشکار» شناخته شده و عبارتند از: از دست رفتن سیکل قاعدگی، از دست رفتن ترکیبات معدنی استخوان و بیماری های غذایی. نشانه های این بیماری ها معمولاً به خاطر ترکیبی از تمرین بیش از حد و محدودیت تامین کالری بدن ایجاد می شوند. برای مردان، تمرین بیش از حد با کاهش تمایلات جنسی همراه می شود که احتمالاً دلیل آن خستگی بدنی و کاهش سطح تستوسترون است. هم برای مردان و هم زنان، تمرین بیش از حد باعث افزایش خطر صدمات فیزیکی می شود و تکرار آن ها به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند. بعد از یک تمرین ورزشی شدید یک پنجره باز ۷۲ ساعته ایجاد می شود که طی آن ویروس ها و باکتری ها می توانند راحت تر به بدن حمله کنند و کسانی که معمولاً فعالیت ورزشی شدید دارند بیشتر به عفونت های تنفسی مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید: ۷ اشتباه رایجی که بسیاری قبل از تمرین ورزشی مرتکب می شوند

منبع: yahoo
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود