آفتاب سوختگی چشم ها و هر آنچه باید درباره آن بدانید

آفتاب سوختگی چشم ها و هر آنچه باید درباره آن بدانید

در خصوص مراقبت از پوست در برابر پرتوهای مضر فرابنفش شاید حساس و مراقب باشیم، اما آیا از چشم هایتان هم از محافظت می کنید؟ چشم ها هم دچار آفتاب سوختگی می شوند. به این مشکل فوتوکراتیت گفته می شود و بین کسانی رایج است که زیاد اسکی یا موج سواری می کنند.

در ادامه با فوتوکراتیت، نحوه ی درمان و پیشگیری از آن صحبت خواهیم کرد.

فوتوکراتیت به چه دلیل رخ می دهد؟

فوتوکراتیت اغلب بر اثر انعکاس نور خورشید از یک سطح رخ می دهد. یکی از رایج ترین راه های وقوع فوتوکراتیت، از ورزش های زمستانی است چون برف سفید نور خورشید را به چشم های ما بازتاب می دهد. این پدیده بیشتر به برف کوری مشهور است.

حضور بر روی آب هم می تواند شما را دچار این مشکل کند چون آب هم نور خورشید را بازتاب می دهد یا حتی در ساحل اگر شن ها نور خورشید را بازتاب دهند. نگاه مستقیم به خورشید یا حضور طولانی مدت در فضای باز بدون داشتن محافظ چشم مناسب هم ممکن است باعث بروز این مشکل شود.

پرتوهای فرابنفش خورشید به سلول ها و دی‌ان‌ای آن ها صدمه می زنند. همین امر است که باعث واکنش هایی چون آفتاب سوختگی می شود اما اگر با عینک آفتابی، کلاه، رفتن به سایه یا ترکیب این ها از چشم های خود مراقبت نکنید، پرتوهای فرابنفش می توانند به چشم های شما هم آسیب بزنند.

علائم فوتوکراتیت

نشانه های فوتوکراتیت عبارتند از:

  • قرمزی
  • درد
  • ورم
  • آبریزش
  • تاری دید
  • پریدن پلک
  • حساسیت به نور
  • احساس وجود سنگریزه در چشم ها
  • التهاب پرده ملتحمه یا همان غشای مخاطی که سفیدی چشم ها را می پوشاند

در موارد شدیدتر ممکن است قادر به باز کردن چشم های خود نباشید و بینایی تان آسیب جدی دیده باشد. اگر چنین علائمی داشتید باید حتماً به پزشک مراجعه و کمک پزشکی دریافت کنید، به خصوص اگر بیشتر از یک روز طول کشیده باشد.

در چنین موارد شدیدی پزشک به بررسی آسیب وارده می پردازد و احتمالاً یک استروئید ملایم برای کاهش التهاب تجویز می کند. یک گزینه ی دیگر تجویز قطره چشم است.

با این حال، اگر مشکل تان آنقدری شدید نباشد که نتوانید چشم هایتان را از هم باز کنید یا ببینید، ممکن است پزشک توصیه کنید که صبر کنید و تا بهبودی چشم هایتان، از نور خورشید دوری کنید.

فوتو کراتیت چقدر به طول می انجامد؟

بسته به شدت سوختگی ممکن است بین ۶ تا ۴۸ ساعت علائم داشته باشید.

فوفوکراتیت مثل آفتاب سوختگی پوست است – گاهی سوختگی جزئی است و خود به خود خوب می شود و کافی است به خودتان فشار نیاورید و دوباره در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

مانند آفتاب سوختگی پوست، وقتی متوجه علائم فوتوکراتیت می شوید که دیگر دیر است و سلول ها آسیب دیده اند. به همین دلیل است که به محض اینکه متوجه علائم فوتوکراتیت در خود شدید، باید به فضای بسته، درون یک اتاق تاریک بروید.

اگر لنز داشتید، آن ها را بیرون آورید تا چشم هایتان بیش از این تحریک و اذیت نشود. گذاشتن کمپرس سرد بر روی چشم ها می تواند به تسکین ناراحتی کمک کند. مصرف مسکن های بدون نسخه ی ضد التهاب مانند ایبوپروفن هم می تواند همین اثر را داشته باشد.

مشکلات بلند مدت

آفتاب سوختگی معمولاً در عرض چند روز بهبود می یابد، چه برای چشم ها رخ داده باشد و چه برای پوست. با این حال، فوتوکراتیت به آسیب فزاینده ای می افزاید که در طول عمر برای چشم های ما رخ می دهد – به خصوصو اگر فوتوکراتیت چندین بار رخ دهد. صدمه ی ناشی از پرتوهای فرابنفش به مرور بیشتر و بیشتر می شود، امری که مشکلات بلند مدتی را به دنبال خواهد داشت.

این خطرات مزمن عبارتند از:

  • سرعت گرفتن پیری پوست دور چشم ها
  • پیر شدن خود چشم ها که به بروز مشکلات چشمی در سنین پایین منجر می شود
  • ابتلا به آب مروارید
  • رشد زوائد خوش خیم اما دائمی درون چشم ها مانند پتریژیوم یا پینگوکولا. با این حال اگر این زوائد به قدری بزرگ باشند که بخشی از قرنیه را بپوشانند می توانند به بینایی شما صدمه بزنند.
  • سرطان سطح چشم ها (نئوپلازی ﺳﻠﻮل ﺳﻨﮕﻔﺮﺷﯽ ﺳﻄﺢ ﭼﺸﻢ)
  • ملانوم چشم، نوع دیگری از سرطان که می تواند بر روی سطح یا درون چشم ها رخ دهد

پیشگیری از سوختگی قرنیه و دیگر مشکلات چشمی

راحت ترین راه برای محافظت از چشم ها در برابر آفتاب سوختگی، زدن عینک آفتابی است. با این حال، همه عینک های آفتابی را به یک شکل درست نمی کنند.

این ها ویژگی هایی هستند که هنگام خرید عینک آفتابی باید مدنظر داشته باشید تا بتوانید بیشترین محافظت را از چشم های خود در برابر فوتوکراتیت داشته باشید:

  • محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش. بهترین نوع آن محافظت صددرصدی یا UV400 است که جلوی ۹۹ تا ۱۰۰ درصد پرتوهای فرابنفش را می گیرد.
  • لنزهای پولاریزه که می توانند اثر بازتاب نور را کاهش دهند
  • بزرگ تر بودن فریم عینک برای حفظ قسمت های بیشتری از سطح

فریم های کوچک تر محافظت کمتری ایجاد می کنند، نه تنها از جلو، بلکه همینطور از بالا، پایین و کناره ها. فریم های بزرگ تر سطح بیشتری را می پوشانند اما کماکان از کناره ها با پرتوهای فرابنفش سر و کار پیدا می کنید، امری که می تواند باز هم باعث آسیب شود.

عینک هایی که دور چشم ها را کامل می پوشانند گرچه چندان مد نیستند اما محافظت بیشتری ایجاد می کنند چون اجازه ی ورود پرتوهای فرابنفش از کناره ها را نمی دهد.

برای ایجاد محافظت بیشتر، به خصوص اگر از فریم های کوچک تری استفاده می کنید، کلاه به سر بگذارید تا روی چشم هایتان سایه بیفتد یا زیر چتر بنشینید.

منبع: insider
بدون نظر

ورود