حتی یک شب کم خوابی سلامت تان را به خطر می اندازد

حتی یک شب کم خوابی سلامت تان را به خطر می اندازد

تحقیق جدیدی نشان داده یک شب کم خوابی برای مختل شدن سلامت روانی و جسمی تان کفایت می کند و کمبود خواب پیاپی می تواند این آثار منفی را تشدید سازد.

سومی لی، یکی از محققان دست اندرکار در این پژوهش می گوید: «کمبود خواب مداوم باعث کاهش احساسات مثبت، افزایش احساسات منفی و وقوع مکرر و شدید علائم فیزیکی می شود.»

به گفته ی سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، افراد بزرگسال هر شب باید حداقل ۷ ساعت خواب داشته باشند. نداشتن خواب مناسب آثار منفی ای دارد که در تحقیقات به اثبات رسیده و میان کمبود خواب و بالاتر بودن ریسک انواع مشکلات پزشکی همچون بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چاقی و زوال عقل ارتباط وجود دارد.

با این حال، آثار روزمره ی کمبود خواب مداوم چندان مورد پژوهش قرار نگرفته است. تمرکز این تحقیق جدید به طور خاص بر روی آثار منفی روزانه ی کمبود خواب یعنی داشتن خواب شبانه ی کمتر از ۶ ساعت است. این تحقیق همچنین به این موضوع می پردازد که آیا کمبود خواب پیاپی بر روی سلامت روزانه هم اثری فزاینده دارد.

لی می گوید: «خواب با اینکه ارتباط بسیار نزدیکی با بسیاری از مشکلات مختلف پزشکی دارد، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است.»

دانشمندان در این تحقیق به بررسی داده هایی پرداختند که طی ۸ روز متوالی از ۱،۹۵۸ فرد بزرگسال جمع آوری شد. این تحقیق در فاصله ی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ انجام گرفته است.

تحقیقات دانشمندان نشان داد کمبود خواب به مدت تنها یک شب منجر به افزایش مشکلات جسمی و روانی و کاهش سلامتی شده بود. با این حال، با چندین شب کمبود خواب پیاپی، به خصوص بعد از ۳ شب، اثرات آن بیشتر شده بود.

لی در اینباره می گوید: «وقتی کمبود خواب تقریباً هر روزه یعنی مزمن شود، از آنجا بدن و ذهن دیگر تحمل خود را از دست می دهند.»

«این تحقیق به ما  نشان می دهد کمبود خواب پیاپی منجر به ترمیم ناقص بدن و انباشت فشارها و تنش های جسمی می شود و درنتیجه سلامت روزانه ی شما را تقلیل می دهد.»

با افزایش تعداد روزهای کمبود خواب مداوم، شدت آثار جسمی شدید آن از جمله دردهای بدنی، مشکلات معده ای روده ای و علائم تنفسی مانند گلو درد و آبریزش بینی هم افزایش پیدا می کند.

لی می گوید شرکت کنندگان پژوهش بعد از ۶ روز کمبود خواب مداوم شدیدترین آثار جسمی را تجربه کردند.

دانشمندان همچنین می گویند این یافته ها درک عمیقی از آثار منفی کمبود خواب به ما می بخشد.

این تحقیق مهر تأییدی است بر آنچه تاکنون می دانستیم، اینکه خواب یکی از ارکان اصلی سلامت است و باید به خواب خود توجه، فرصت کافی برای خواب ایجاد کرد، به این موضوع واقف بود که اگر کمبود خواب داشته باشید، حال خوبی نخواهید داشت. احتمالاً هر چه کمبود خواب بیشتر باشد وضعیت بدتری پیدا خواهید کرد، بنابراین خواب را باید در اولویت خود قرار دهید.

دانشمندان می  گویند می خواهند بدانند با بازگشت خواب به وضعیت عادی چقدر طول می کشد تا آثار منفی کمبود خواب بر سلامت فروکش کند.

منبع: cnn
بدون نظر

ورود