عادت های روزانه ای که به حمله قلبی می انجامند

عادت های روزانه ای که به حمله قلبی می انجامند

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که به ماهیچه ی قلب خون کافی نمی رسد. هر چه دیرتر قلب تحت درمان قرار گیرد و مدت بیشتری طول کشد تا خون دوباره در آن جریان یابد، صدمه ی وارده به ماهیچه قلب بیشتر می شود. حمله قلبی ریسک فاکتورهایی دارد که برخی از آن ها از جمله سن و سابقه خانوادگی ، خارج از کنترل هستند. با این حال، عادت های روزانه ای هم هستند که می توانند احتمال بروز این اتفاق مرگبار را بالا ببرند. در ادامه از این عادت ها خواهیم گفت.

۱- مصرف مداوم غذای بیرون

گاهی غذای بیرون را خوردن مطمئناً به حمله قلبی نمی انجامد اما اگر این عادت هر روز شما است باید بدانید که این کار ممکن است اثری منفی بر روی قلب تان داشته باشد، چون احتمال داشتن انتخاب های ناسالم غذایی در رستوران بیشتر است. کارشناسان توصیه می کنند وقت هایی که می خواهید غذای بیرون بخورید، به ارزش غذایی آن توجه داشته باشید، از خوردن نان و مشروبات الکلی خودداری کنید، انتخاب های سالم تری داشته باشید، غذای کمتری سفارش دهید و در برابر چاشنی های ناسالم مقاومت کنید.

۲- ورزش نکردن

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای حفظ سلامت قلب خود انجام دهید، ورزش است. عدم تحرک باعث بالا رفتن سطح کلسترول خون و چاقی می شود. کسانی که به طور منظم ورزش می کنند از سلامت قلبی بهتری، از جمله فشار خون پایین تری برخوردارند. کارشناسان توصیه می کنند هفته ای دست کم ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید تا کلسترول و فشار خون تان، که دو ریسک فاکتور کلیدی در خصوص حمله قلبی هستند، به خوبی کنترل شود و به چاقی گرفتار نشوید.

۳- مصرف مشروبات الکلی

مصرف زیاد مشروبات الکلی اثری منفی بر سلامت دارد. این کار می تواند باعث افزایش فشار خون و همینطور منجر به بالا رفتن سطح تری گلیسیرید شود که رایج ترین نوع چربی در بدن است. الکل کالری زیادی هم دارد. وقتی میزان کالری دریافتی بدن بیش از اندازه باشد، بدن آن ها را تبدیل به تری گلیسیرید می کند، امری که می تواند ریسک حمله قلبی را افزایش دهد. به علاوه، دریافت کالری اضافه می تواند باعث چاقی شود که یکی دیگر از ریسک فاکتورهای بیماری قلبی است.

۴- اضطراب

تقریباً همه ی آدم ها در مقطعی از زندگی خود اضطراب را تجربه می کنند. با این حال، دوری از آن بهترین کاری است که می توانید برای سلامت قلب تان انجام دهید. کارشناسان می گویند واکنش ما به اضطراب ممکن است به گونه ای باشد که ریسک بروز حمله قلبی را بالا ببرد. چون اضطراب می تواند فشار خون را افزایش دهد و فشار خون بالا هم یکی از ریسک فاکتورهای اصلی در خصوص حمله قلبی محسوب می شود. بنابراین پیدا کردن راهی برای مقابله با اضطراب خود می تواند احتمال بروز این مشکل را کاهش دهد.

۵- مصرف سیگار

مصرف سیگار یکی از بزرگ ترین ریسک فاکتورهای بیماری قلبی است و یکی از علل اصلی مرگ های مرتبط با بیماری قلبی محسوب می شود. با هر پکی که به سیگار می زنید بیش از ۵ هزار ماده شیمیایی وارد بدن خود می کنید که بسیاری از آن ها برای سلامت تان مضر هستند. یکی از این مواد شیمیایی کربن مونوکسید است. کربن مونوکسید سطح اکسیژن درون گلبول های قرمز خون را کاهش می دهد، امری که باعث وارد شدن صدمه به قلب می شود. این ماده باعث بالا رفتن سطح کلسترول خون در سرخرگ ها هم می شود که یکی دیگر از ریسک فاکتورهای بیماری قلبی به شمار می رود.

اما ویپ یا همان سیگار الکترونیکی هم جایگزین سالمی نیست. با استفاده از سیگار الکترونیکی هم خودتان را در معرض نیکوتین، سموم، فلزات و دیگر آلاینده ها قرار می دهید که همگی برای سلامت تان مضر هستند.

بهترین راه برای جلوگیری از بروز بیماری قلبی بر اثر مصرف سیگار، ترک آن است. شاید کار دشواری باشد اما زندگی با بیماری قلبی و بهبودی از یک حمله قلبی، کار سخت تری است.

۶- مصرف مواد مخدر

علت وقوع برخی حمله های قلبی، مصرف مواد مخدر است. مصرف مواد محرک همچون کوکائین یا آمفتامین می تواند باعث انقباض سرخرگ های کرونری شود، امری که می تواند به حمله قلبی بیانجامد.

نشانه های حمله قلبی

آگاهی از نشانه های حمله قلبی می تواند جان شما را نجات دهد. هر چه زودتر تحت درمان قرار گیرید، احتمال اینکه بدون هیچ پیامد جدی ای از این حمله جان به در ببرید بیشتر می شود.

شایع ترین نشانه های حمله قلبی عبارتند از احساس درد در قفسه سینه یا احساس ناراحتی در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه که بیشتر از چند دقیقه طول کشد یا برود و بیاید، احساس ضعف، احساس گیجی یا از هوش رفتن، احساس درد یا ناراحتی در فک، گردن یا پشت، احساس درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو یا شانه، تنگی نفس.

منبع: eatthis
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود