جنجال پاداش دو میلیاردی هیئت مدیره بانک سامان

جنجال پاداش دو میلیاردی هیئت مدیره بانک سامان

بانک سامان با اختصاص ۲ میلیارد تومان پاداش برای اعضای هیئت مدیره ی خود خبرساز شده است.

بانک های خصوصی در ایران طی سال های اخیر به چنان سودهای سرشاری از طریق بازارهای مختلف دست یافته اند که اعضای هیئت مدیره ی آن ها در مجامع عمومی سالانه پاداش های کلان دریافت می کنند.

شیوه ی حسابرسی بانک ها تا سال های گذشته به گونه ای بود که به درستی نمی شد عملکرد آن ها را مشاهده کرد اما حالا بسیاری از بانک ها با انتشار صورت های مالی خود در سامانه کدال به صورت شفاف عملکرد خود را منتشر می کنند.

به طور مثال پاداش مدیران بانک سامان (استانها و شرکت های زیر مجموعه) در سامانه کدال تا پایان سال گذشته ۱/۱۲۲/۵۰۰/۰۰۰ بود و پاداش ۵ عضو هیئت مدیره ی بانک سامان نیز ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

اما پاداش در نظر گرفته شده برای اعضای هیئت مدیره ی این بانک در مجمع عمومی سالیانه ی اخیر آن ۲ میلیارد تومان بوده است.

در این مجمع پاداش اعضای هیئت مدیره بانک سامان، ۲/۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان و حق الجلسه سالیانه ی آن ها ۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان تصویب شده است.

همچنین برای سال ۱۴۰۰ تا سقف مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال جهت هزینه در امور خیریه به تشخیص هیئت مدیره مورد تصویب مجمع قرار گرفته است.

اعضای هئیت مدیره بانک سامان ۵ نفر هستند که از این تعداد ۳ نفر با مدرک کارشناسی ارشد به کار گرفته شده‌ اند.

پیش از این نیز بانک تجارت با تصویب پاداش ۵۰۰ میلیون تومانی برای اعضای هیئت مدیره ی خود خبرساز شده بود.

چند روز قبل ویدئویی از جلسه ی مجمع عمومی سالیانه ی بانک تجارت منتشر شد که نشان می داد در آن در عرض چند ثانیه مبلغ پاداش ۴۰۰ میلیونی در نظر گرفته شده برای هیئت مدیره به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

انتقادات به نحوه ی تصویب پاداش و میزان آن تا جایی ادامه یافت که واکنش رییس وقت هیئت مدیره و مدیر امور مالی بانک تجارت را به دنبال داشت.

امیرمسعود رزازان، رئیس وقت هیئت مدیره بانک تجارت در گفتگو با صداوسیما گفت: «پاداش ۵۰۰ میلیونی جزو کمترین پاداش‌‎ها بوده است. این پاداش در تمام شرکت‌های بزرگ تصویب شده است. این مبلغ برای ۵ نفر بوده و اگر صورت‌جلسه مجامع شرکت‌های بورسی سال ۹۹ را ببینید متوجه می‌شوید که این ۵۰۰ تومان جزو کمترین مبالغ است.»

اگرچه با توجه به متن گزارش این مجمع به سازمان بورس و اوراق بهادار و عدم انتشار اسناد شفاف، نمی توان استنباط کرد که این رقم پاداش برای همه ی اعضای هیئت مدیره تصویب شده یا خیر اما با توجه به اظهارت امیرمسعود رزازان در مورد متداول بودن تصویب چنین پاداش هایی، با بررسی گزارش مجامع عمومی دیگر بانک ها می توان متوجه شد در برخی بانک ها مبالغ بیشتری نیز تحت عنوان پاداش به هیئت مدیره ی آن ها پرداخت شده است.

بانک ملت؛ ۶۷۰ میلیون تومان پاداش

در جریان برگزاری مجمع عمومی بانک ملت در ۲ تیرماه سال جاری نیز مبلغ ۶۷۰ میلیون تومان به عنوان پاداش اعضای هیئت مدیره این بانک تصویب شده و برای حضور افراد در دو جلسه مبلغ ۳ میلیون تومان حق حضور ماهانه در نظر گرفته شده است.

رقم پاداش اعضای هیئت مدیره بانک ملت نسبت سال گذشته ۶۷ درصد رشد داشته است.

بانک صادرات؛ ۵۰۰ میلیون تومان

این بانک نیز در جریان برگزاری مجمع عمومی خود مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان پاداش اعضای هیئت مدیره و مبلغ ۳ میلیون تومان به عنوان حق حضور اعضای غیرموظف در جلسات تعیین کرد.

بانک خاورمیانه؛ ۸ میلیارد تومان

در مجمع عمومی سالیانه بانک خاورمیانه یک پاداش ۸ میلیارد تومانی و حق جلسه ۳ میلیون تومانی برای اعضای غیرموظف هیئت مدیره این بانک تصویب شده است.

هیات مدیره پست بانک پاداشی نگرفتند

بنابر اطلاعات موجود در گزارش مجمع عمومی پست بانک ایران به سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه هیچ پاداشی برای اعضای هیئت مدیره این بانک تصویب نشده است.

پاداش ها در سایر بانک ها

بررسی های در سایت کدال نشان می دهد که ارقام پاداش هیئت های مدیره در مجامع عمومی دربرخی بانک های دیگر به شرح زیر است:

  • بانک سرمایه: بدون تصویب پاداش
  • بانک پارسیان: بدون تصویب پاداش

سایر بانک هایی که نامی از آن ها به میان نیامده، هنوز مجمع خود را برگزار نکرده اند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ارژنگ مرداد ۶, ۱۴۰۰

    وقتی پزشکان متخصص به طور متوسط ماهی ۱۸۰ میلیون کارانه میگیرند (حقوق اصلی هم جدا) هیات مدیره بانک ۵۰۰ میلیون نباید بگیرند ؟؟؟