حسام الدین آشنا کیست؟ مروری بر زندگی مشاور جنجالی حسن روحانی

حسام الدین آشنا کیست؟ مروری بر زندگی مشاور جنجالی حسن روحانی

در واپسین روزهای دولت حسن روحانی، حسام الدین آشنا ، رئیس سابق مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، در دو پرونده مربوط به انتشار توئیت درباره ی هواپیمای اوکراینی و پرونده ی اکبر طبری، معاون سابق رئیس قوه قضائیه، مجرم شناخته شد. وی بعد از انتشار فایل صوتی مصاحبه ی جنجالی محمد جواد ظریف از سمت خود استعفا کرده بود.

به گفته ی سخنگوی هیئت منصفه ی جرایم مطبوعاتی و سیاسی، شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران حسام‌ الدین آشنا را مجرم شناخته است. به گفته ی وی، علیه حسام الدین آشنا دو شکایت به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی انجام شده بود.

حسام الدین آشنا خود روز یکشنبه در توییتی از حضورش در دادگاهی درباره ی دو توئیت خود مربوط به هواپیمای اوکراینی و اکبر طبری خبر داده بود.

اما حسام الدین آشنا کیست؟

حسام الدین آشنا متولد ۱۳۴۳ در تهران است.

در سال ۱۳۵۹ در سن ۱۶ سالگی، به سپاه پاسداران شهرکرد پیوست و یک سال بعد در ۱۷ سالگی، کارمند رادیو اهواز شد و از آن پس، به نویسندگی و اجرای برنامه‌های رادیویی پرداخت.

در سال ۱۳۶۷ با دختر قربانعلی دری نجف‌آبادی، روحانی و سیاستمدار ایرانی، ازدواج کرد. خطبه ی عقد آشنا و همسرش توسط رهبری خوانده شد.

در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی توسط پدر همسر خود، دری نجف‌آبادی که در آن زمان وزیر اطلاعات بود به سمت معاونت ویژه وزارت اطلاعات گمارده شد.

آیت الله دری نجف آبادی

آشنا دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و دکتری معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق است و در دوران طلبگی نیز از شاگردان مهدوی کنی بود. او عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با درجه دانشیاری است.

وی که پیشتر لباس روحانیت بر تن می‌کرد، در سال‌های اخیر دیگر این لباس را بر تن نمی‌کند.

اولین همکاری آشنا و حسن روحانی به سال ۱۳۷۷ و به جریان حصرِ حسینعلی منتظری بازمی‌گردد، که در آن دوره، روحانی دبیر شورای امنیت ملی و آشنا معاون وزیر اطلاعات بود.

حسام‌الدین آشنا در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری، عضو هسته مرکزی ستاد انتخاباتی حسن روحانی، همچنین مشاور و تحلیل‌گر مناظرات وی بود، فردی که گفته می‌شود طراح رنگ و تصویر ساز «کلید» بوده و نقش قابل‌توجهی در حضور رسانه‌ای روحانی، در جریان مناظرات ایفا کرد.

آشنا با روی کار آمدن دولت روحانی، به‌عنوان مشاور او و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک مشغول به کار شد.

در دولت یازدهم، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور بود، اما در دولت دوازدهم، با حذف پسوند «فرهنگی»، عنوان مشاور برای او به کار رفت.

وی در اولین سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ از همراهان رئیس جمهور بود. او یکی از نمایندگان رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما بود.

در سال ۹۶ تصویری از حسام‌الدین آشنا در فضای مجازی منتشر شد، که او را در حاشیه ی مراسم یادبود همسر علم‌الهدی، در حال بوسیدن دست آیت الله جنتی بود. انتشار این تصویر بازتاب زیادی در فضای رسانه‌ای داشت. آشنا پس از آن درباره ی این موضوع گفت: «می‌توان حرمت استادان را نگاه داشت ولی از مواضع خود کوتاه نیامد.»

آشنا فعالیت فراوانی در شبکه‌های مجازی به ویژه توئیتر دارد و بار‌ها به وسیله پیام‌هایی که در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کند، حاشیه ساز شد.

پس از انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف، به دلیل اینکه آشنا مسئول مراقبت از این صوت بود، از مقام خود به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ استعفا داد. پس از این استعفا حسن روحانی، علی ربیعی را جایگزین او منصوب کرد.

بدون نظر

ورود