واکنش اعتراضی هنرمندان در پی درگذشت علی سلیمانی و ماجرای واکسن های ارسالی از ایران به ونزوئلا

واکنش اعتراضی هنرمندان در پی درگذشت علی سلیمانی و ماجرای واکسن های ارسالی از ایران به ونزوئلا

درگذشت علی سلیمانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، بر اثر ابتلا به کرونا واکنش های زیادی را در میان چهره های هنری به دنبال داشته است.

علی سلیمانی که هفته ی گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود، متأسفانه بامداد روز پنجشنبه ۲۱ مرداد بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری دار فانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند روز جمعه ۲۲ مرداد با حضور خانواده و جمعی از دوستان وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

اما مرگ تلخ علی سلیمانی بار دیگر داغ دل هنرمندان از کم کاری مسئولین در تأمین واکسن را تازه کرد و واکنش اعتراضی بسیاری از آن ها را در اینستاگرام در پی داشت.

اصغر فرهادی با انتشار عکسی از علی سلیمانی نوشت:

جان عزیز دیگری از دست رفت.

شرم بر آنان که چنین سرنوشت دردناکی را برای این سرزمین رقم زدند.

هانیه‌ توسلی نیز با اشاره به درگذشت علی سلمیان نوشت:

شرم بر مسئولانی که خودشان، خانواده و نوه و نتیجه‌شان چند ماه واکسن زدن؛ شرم…شب راحت می‌خوابید؟! عذاب وجدان ندارین؟ خجالت نمی‌کشید؟

امیرمهدی ژوله با انتشار تصویری از وزیر بهداشت در اظهارات تندی علیه وی نوشت:

به‌ جای عکس رفقای مقتول‌مان، عکس قاتل را بگذاریم! و خواستار محاکمه نمکی باشیم. برای یکسال و اندی مدیریتی که کشور را اینچنین سیاهپوش و مردمش را چنین داغدار کرده. برای واکسن‌هایی که وارد نکرد، دارو‌هایی که تأمین نکرد، برای پروتکل‌هایی که بر اجرایشان نظارت نکرد. برای صدهزار (ضربدر دو نیم) کشته! برای داغ دل مادرها، اشک بچه‌ها. برای همه بی‌تدبیری‌ها و اهمال‌ها که حالا صدایش از زالی و ظریف و اتاق بازرگانی در می‌آید. برای این روزی چهل هزار مبتلا، برای هزار و اندی کشته در روز، برای رخت سیاهی که از تنمان در نمی‌آید، برای دل پاره‌پاره‌مان، محاکمه کنید این فرمانده عرصه کرونا را.

مهراب قاسمخانی نوشت:

دیروز که خبرای خوبی از بهبود وضعیتش شنیدم، خواستم یه استوری بذارم و ابراز خوشحالی کنم، ولی هر کاری کردم نشد…یهو احساس بدبختی کردم از این که حتی نمیتونم یه خبر امیدوار کننده رو باور کنم. از این که حس میکردم خبر خوب مال ما نیست. خوشحال شدن مال ما نیست…

و الان باید برای چندمین بار از دست دادن یه همکار دیگه رو به خانواده اش تسلیت بگم، در حالی که یه ساعت از زندگیش صد برابر مفید تر از تمام زندگی صد ها مسئول نکبتی بود که مسبب مرگش شدن.

پ.ن: بی شعوری که بهترین واکسن رو زدی و پشت میزت تمرگیدی و برای زندگی ما تصمیم میگیری. همکارای من جزو معدود افراد جامعه هستن که نمیتونن برای انجام شغلشون ماسک بزنن. هر بازیگری که با رفتن جلوی دوربین جون خودش و خانواده اش رو به خطر میندازه، تو مسئولشی. اگه نمیتونی واکسنش رو تأمین کنی، برو توی خونه ات بتمرگ.

حمیدرضا آذرنگ با انتشار عکسی از علی سلیمانی نوشت:

واکسن نمیخوایم، تیر که به قدر کافی هست بزنید خلاصمون کنید. زجرکش نکنید نامردا، ما دیگه نه آه مون گیراست نه دلمون آرزومند، خلاصمون کنید… خلاص…

کامبیز دیرباز نوشت:

علی رفت….

نه بخاطر کرونا،

بخاطر بی‌کفایتی مسئولین مملکتش رفت،

به همین راحتی یک دختر یتیم شد

خدایا صبر بده بهمون،

چه روزهای تلخی رو داریم میبینیم…

خون تک تک این علی‌ها گردنتون…

الهام پاوه نژاد نوشت:

جنایتکارانِ جنگِ کرونا

مسببین این همه اندوه و درد

ما به خبر مرگ هم عادت نمی‌کنیم!

ما هرصبح و هرشب و هر لحظه با خبر مرگ تک تک عزیزان‌مان می‌میریم و دوباره زنده میشیم…

علی سلیمانی عزیزمان هم از دست دادیم….

چرا هیچکدام از شما عزیزتان نرفت تا بفهمید چه داغی بر دل ماست؟!

لعنت به شما مدیر و مسئول…

تک تک شما باید برای این همه مرگ محاکمه و مجازات بشین…اعترافات‌تون را برای اون زمان بگذارید…

اگر شرف و غیرتی در ته وجودتان مانده کاری کنید!

کاری کنید!

کاری کنید!

امیرحسین رستمی نوشت:

علی جانم زود بود خیلی زود بود.یه دنیا آرزو داشتی برای دختر گلت .یعنی حق تو یه واکسن ۱۵ دلاری نبود؟

فقیه سلطانی  نوشت:

واکسن های توپ کرونا رو زدین و بی خیال نشستین و مردن بقیه رو تماشا میکنین ؟!

به حق این روزهای عزیز براتون دردی رو آرزو میکنم که واکسن نداشته باشه و فقط شما مسئولین بی خیال رو ببره .. الهی آمین.
علی سلیمانی هم کشته شد !

علی ها از دست شما راحت شدن .. با آه خانوادها شون چه میکنین ؟!؟

آناهیتا همتی نوشت:

علی سلیمانی مهربان هم پرکشید.

ننگ و شرم بر مسئولین بی کفایت باد.

محسن تنابنده نوشت:

واقعا دولتمردان ،نمایندگان مجلس و اعوان و انصارشون که ماهها قبل واکسن زدن برای کدوم اهمال کاری خونشون از تو رنگینتر بود؟؟؟؟

رضا عطاران با انتشار ویدئویی از علی سلیمانی در پشت صحنه ی سریال روزهای آبی، یکی از آخرین آثار این هنرمند فقید نوشت:

….. آدم کم میاره … شرم کنید ، به داد مردم برسید …..

(على سلیمانى عزیز ، روحت شاد )

پوریا پورسرخ نوشت:

باز هم یک عکس دیگه و یک تسلیت دیگه و تمام…

اما همه اینها براى خانواده و بازماندگان تعریف بسیار متفاوتى داره…

به اندازه تفاوت مدل زندگى مردم با شما…

شمایی که جاى ما تصمیم میگیرید ولی جاى ما نمیمیرید، حتى مریض هم نمیشید …

نمیدونم عکس بعدى چه کسى است …نمیدونم …

ولی مطمئنم شما نیستید …نه خودتان و نه خانواده هایتان…

.باز هم به هم تبریک بگید، در جایی که باید محاکمه کنید ،مراسم تقدیر بگیرید و با القاب مسخره به هم این موفقیت عظیم را تبریک بگید…

سردار کرونا …

سردار مبارزه با کرونا بود…اى کاش…

روحت شاد على عزیز و تسلیت به خانواده ات و تمام خانواده هاى داغدار عزیزان از دست رفته شان

برزو ارجمند هم نوشت:

واکسن نزنین ، اعتراف کنین به همه ی کارهایی که باید برای این ملت می کردین و‌نکردین ، چند خانواده ی دیگه باید عزادار کارنابلدی شما باشن؟؟؟ علی راست میگفت : کار و خوبه خدا درست کنه.

خدایا کمک کن ، که دیگه مغز و فکر و روحمون جوابمون کرده ، خدایا کمک کن که دیگه صبوری هم جواب اینهمه غم و‌نمیده ، خدایا کمک کن ، خدایا کمک کن

علی جان روحت شاد و طلب صبر میکنم برای خانواده ی مهربانت و مردم ایران ، داریم تک تک تو این صبر از بین میریم.

 

در این میان اما روز گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن ادعا شد ایران ۳۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم به ونزوئلا ارسال کرده است.

محمدحسن قوسیان مقدم دبیرکل جمعیت هلال احمر در واکنش به این شایعه گفت:

«بر روی بسته‌هایی که از چین ارسال می‌شود مبدا و مقصد نوشته می‌شود، اگر صلیب سرخ چین برای ایران واکسنی ارسال کند بر روی آن نام «سهاکیش هلال احمر» را درج می‌کند، همانطور که در فیلم مشاهده می‌کنید بر روی بسته‌ها نام چین به عنوان صادر کننده و نام ونزوئلا به عنوان کشور مقصد درج شده است، بنابراین این واکسن ها از چین برای ونزوئلا ارسال شده است.

محموله براساس اعلام گمرک توسط ماهان حمل شده و صرفا در فرودگاه امام خمینی (ره) ترانشیپ شده، در دوران شیوع کرونا چندین بار محموله‌های ماسک و.. کشور‌ها، در کشورهای غربی به سرقت رفت، برخی فکر می‌کنند که ایران هم مانند این کشور‌ها دست به سرقت محموله‌های کشور‌های دیگر می‌زند.

علیرغم اینکه ایران به واکسن نیاز دارد، اما محموله کشور‌های دیگر را مانند کشور‌های غربی مصادره نکرده و نخواهد کرد و سعی می‌کنیم با رایزنی، واکسن به طور وسیع تری به کشور وارد کنیم.»

همچنین معاون فنی گمرک ایران مهرداد جمال ارونقی در مورد ترانزیت و ارسال واکسن چینی از ایران به ونزوئلا، بیان کرد: «مبدا این کالای ترانزیتی، چین و مقصد آن کاراکاس ونزوئلا بوده و در ایران فقط هواپیما عوض کرده و ترانشیپمنت (انتقال غیر مستقیم از یک هواپیما به یک هواپیمای دیگر) شده است.»

وی افزود: «به دلیل اینکه تا پرواز بعدی شرایط دمایی تغییر نکند، کالا در سردخانه نگهداری می‌شود و برای این منظور جایی که فیلم گرفته شده محوطه حوزه ۲ است.»

معاون فنی گمرک گفت: «طبق ماده ۹۸ قانون امور گمرکی، به انتقال کالاها تحت نظارت گمرک از وسیله حمل ورودی به وسیله حمل خروجی در محدوده گمرک که همان گمرک ورودی و خروجی از قلمرو گمرکی است، رویه انتقالی اطلاق می‌شود. این انتقال به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم انجام می‌شود که وسایل حمل ورودی و خروجی همزمان یا با فاصله زمانی در محدوده یک گمرک حضور دارند تا عمل انتقال انجام گیرد.»

اما ترانشیپ چیست؟ گاهی در واردات و صادرات کالا ممکن است کالا به طور مستقیم به کشور مقصد قابل بارگیری و انتقال نباشد. از این رو تجار کالای خود را ابتدا به یک کشور واسطه یا میانی منتقل و از آنجا با تغییر وسیله حمل و نقل، کالای خود را به کشور مقصد ارسال می‌کنند. این روش که ترانشیپ نام دارد اغلب برای کاهش هزینه‌های نقل و انتقال و یا دور زدن تحریم‌هایی که علیه کشور مقصد وضع شده، انجام می‌شود و زیرمجموعه‌ای از ترانزیت است.

این محموله واکسن سینوفارم هم با هواپیما به ایران آمده و سپس با انتقال به هواپیمای دیگر راهی مقصد یعنی ونزوئلا شده است؛ و این یک عملیات معمول در انتقال کالا از کشوری به کشور دیگر است و هیچ کشوری حق ندارد محموله‌ای که برای مقصدی دیگر بارگیری شده را در اختیار خود قرار قرار دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • روحانی مرداد ۲۳, ۱۴۰۰

    بیشتر ای سلبریتی ها همون های هستن که تو ستاد روحانی بودن!شما ها دیگه چرا!
    خدا رحمت کنه اقای سلیمانی رو اما قبل از ایشون زمانی که روحانی رئیس جمهور بود خیلی از بازیگران بزرگ ما مبتلا به کرونا شدند و فون شدن!چرا اون زمان لال بودن….
    واکسن هم داره وارد میشه هم تولید
    هشت سال کشور رو به خاطر منافع خودشون فرستادن ته دره الان هم زبون در اوردن….