برنامه شهردار جدید تهران برای کوچاندن شهروندان + واکنش‌های کاربران

برنامه شهردار جدید تهران برای کوچاندن شهروندان + واکنش‌های کاربران

علیرضا زاکانی شهردار منتخب تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش فاصله طبقاتی گفته است: «در مساله فاصله طبقاتی توجه به سرانه‌ها موضوعیت پیدا می‌کند، در واقع سرانه‌های مختلف از جمله فضای سبز، فرهنگی، اجتماعی و خدماتی باید بتواند رشد کند و این سرانه‌ها بین شمال و جنوب پایتخت متناسب‌سازی شود و مدنظر قرار گیرد.»

زاکانی ادامه می‌دهد: «این مساله برنامه ریزی دقیقی می‌خواهد که رئوس آن در برنامه‌های ما هست و باید جزئیات این رئوس را پیاده‌سازی کنیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.»

برنامه زاکانی برای نوسازی

شهردار منتخب در مورد احیای بافت فرسوده می‌گوید: «در مورد بافت فرسوده یک مساله توجه به برنامه‌های کوتاه مدت است و اگر نوسازی در این بافت موضوعیت داشته باشد، توجه به بخش ریزدانه‌ها مطرح است که شامل سه مولفه خاص و محدودیت می‌شود که در این زمینه نیز باید تسهیلات و مشوق‌هایی ارائه شود. در حقیقت نیاز به ایجاد بسترهایی است که به سرعت صرفه داشته باشد.»

زاکانی در مورد تسهیلات مدنظرش برای نوسازی بافت‌های فرسوده، می‌گوید: «ما مشوق‌های خود را اعلام می‌کنیم، چرا که نیاز به بسته کاری دارد. بخشی از ماجرا نیز مربوط به نوسازی بافت فرسوده به معنی نوسازی شهری و نه فقط نوسازی بافت است.»

برنامه زاکانی برای نوسازی

وی اضافه می‌کند: «می‌خواهیم یک محله را با یک الگوی جدیدی بسازیم و این نیاز به کوچ دارد. قبل از کوچ نیاز به بلوک‌بندی خاصی داریم که باید برویم و بسازیم، مانند همان ایده‌ای که قبلا برای اکباتان و آپادانا بود. در این ایده باید مردم محله را کوچ بدهیم، جای آن‌ها را بسازیم و مردم را سر جای سکونت خود برگردانیم. این‌ها مدل‌های مختلفی است که باید دنبال شود.»

این جملات آخر شهردار منتخب واکنش‌های متعددی را صفحات مجازی در پی داشته که برخی از آن‌ها را در ادامه مطلب می‌توانید ببینید:

برنامه زاکانی برای نوسازی

برنامه زاکانی برای نوسازی

برنامه زاکانی برای نوسازی

بیشتر از ۳ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران یافت می‌شود که بخش اعظم آن در مناطق جنوبی شهر واقع شده است. در محله‌های منطقه‌های هجده تا بیست و یک تهران خانواده‌های غالباً پرجمعیت در کوچه‌های بعضاً باریک و خانه‌هایی با متراژ کمتر از ۱۰۰ متر زندگی می‌کنند. این وضعیت به‌طور پراکنده در منطقه‌های دیگر من‌جمله دوازده و هفده هم وجود دارد.

نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران مسئله‌ای‌ست که حالا به چالشی بزرگ تبدیل شده؛ به‌ویژه این که بارها اعلام شده که در صورت وقوع زلزله، این مناطق بیشترین آسیب را خواهند دید. با این وجود، نوسازی بافت‌های فرسوده تهران با توجه به جمعیت زیاد ساکن در محلات مختلف و مشکلات مالی مردم کار آسانی نخواهد بود. چرا که اکثر خانواده‌های ساکن در این مناطق، قشرهای کم‌برخوردار جامعه‌ هستند که با توجه به گرانی‌ها برای تامین مایحتاج روزانه خود نیز مشکل دارند.

حال باید دید که برنامه‌های آقای شهردار برای مواجهه با این مشکلات به کجا ختم می‌شود…

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • نجفی مرداد ۲۳, ۱۴۰۰

    خوبی زاکانی اینه که
    مدیر قویی هس اهل شومن بازی نیست حرف میزنه عمل میکنه!
    نه دروغ میگه نه فساد داره و ضد فساد هم هست تو شهرداری فساد بیداد میکنه که باید برخورد بشه!
    خانم ها هم خیالشون راحت تو دوره زاکانی کسی تو حمام کشته نمیشه!
    تویت ها رو خوندم همشون از رو خشم و غرض حرف میزنن دلیلش رو نمیدونم اما تا قبل از زاکانی بیشترشون سایلنت بودن و کاری به شهرداری نداشتن!اما الان احساس میکنم بازارشون داره با امدن زاکانی کساد میشه زبون باز کردن!
    لال از دنیا نری صلوات….

    • خسته مرداد ۲۳, ۱۴۰۰

      یه نفس بگیر بعد ادامه بده به خوردن

    • ممد مرداد ۲۳, ۱۴۰۰

      خیلی با جزئیات توهم زدی، خود زاکانی کامنتت رو بخونه پشماش میریزه

      اخه زاکانی دکتر قلابی چی میدونه از شهردار بودن

    • خواب آلود مرداد ۲۴, ۱۴۰۰

      از فساد همین بس که قانون رو بخاطر نفع خودش دور میزنه