اقدامات ضروری برای گسترش کسب‌وکار خانگی

اقدامات ضروری برای گسترش کسب‌وکار خانگی

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

این روزها شرایط اقتصادی به‌گونه‌ای رقم خورده که هر‌کس متناسب با توانمندی و مهارتی که دارد، تلاش می‌کند شغلی خانگی برای خود راه‌اندازی کند و یا آنها که پیش از این کسب‌و‌کاری راه انداخته‌اند، به فکر گسترش فعالیت خود هستند.

چه کسب‌و‌کار خانگی‌تان نوپا باشد و چه به‌ فکر گسترش آن باشید، خواندن این مطلب برایتان مفید خواهد بود.

تعریف مشاغل خانگی

بر‌اساس تعریف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب‌و‌کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی هم‌جوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌گردد» را شغل خانگی می‌گویند.

براساس این تعریف، شما قادرید تا از هر توانمندی و مهارتی که دارید، شرایطی برای کسب درآمد مهیا کنید.

گسترش مشاغل خانگی

شرایطی را در نظر بگیرید که چند سالی از شروع فعالیت‌تان در منزل می‌گذرد و زمان آن رسیده تا کسب‌و‌کار خود را گسترش دهید. برای این مهم، لازم است چند اقدام ضروری انجام دهید تا هم کارتان را گسترش دهید و هم در برابر رقبا، از آن محافظت کنید.

کارهایی که برای گسترش کسب‌و‌کار خانگی باید انجام داد

اگر می‌خواهید کارتان را از قالب یک فعالیت خانگی به یک کسب‌وکار گسترده تبدیل کنید، انجام دادن این اقدامات ضروری است.

۱) ثبت برند

«برند» یا همان «نام تجاری» اسمی است که کسب‌و‌کار شما با آن شناخته می‌شود و ثبت برند راهی مطمئن برای حفاظت از مالکیت معنوی محصول شما است.

حتی اگر محصول‌تان را با بهترین کیفیت به بازار عرضه می‌کنید، تا زمانی که این محصول اسم مشخصی ندارد، نه تنها برای مشتری قابل اطمینان نخواهد بود که حتی بعد از سال‌ها ارائه‌ی محصول، کسی آن را نمی‌شناسد و محصولات مشابه به راحتی جایگزین محصول شما خواهند شد.

همچنین گسترش کاری که هیچ نام و نشانی ندارد نیز بسیار سخت است. برای این منظور لازم است تا در ابتدا نامی برای محصول خود انتخاب و بعد آن را ثبت کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه ثبت برند

ثبت برند مشاغل خانگی    

برای ثبت برند مشاغل خانگی قبل از هرچیز باید بدانید که فعالیت شما در زیر مجموعه‌ی کدام‌یک از انواع ۴۴ گانه‌ی علائم تجاری قرار می‌گیرد.

به‌عبارت بهتر، در نخستین قدم باید عنوان شغلی خود را مشخص و سپس، برای فعالیت خود مجوز و پروانه‌ی کسب دریافت کنید.

لازم به ذکر است که این مجوز، جدای از مجوز اولیه‌ای است که شما از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابت شروع فعالیت خود در منزل دریافت کرده‌اید.

پس از دریافت پروانه‌ی کسب می‌توانید با بهره‌گیری از کارشناسان خبره در امور ثبت برند مانند کارشناسان آسان ثبت، برای این منظور اقدام کنید.

مدارک لازم برای ثبت برند مشاغل خانگی

برای ثبت برند مشاغل خانگی به این مدارک نیاز دارید:

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب، کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادر شده از نهاد‌های قانونی)

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب، کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادر شده از نهاد‌های قانونی)

۲) بیمه کردن کسب و کار

توجه به ایمنی در محل و هنگام کار از جمله موارد مهمی است که اگر به فکر گسترش فعالیت‌تان هستید، باید آن را در نظر داشته باشید.

بیمه کردن محل فعالیت و افرادی که برای شما کار می‌کنند در برابر حوادث، امنیت کسب‌و‌کار شما و افراد مشغول به کار در کارگاه‌تان را تضمین می‌کند و حتی در صورت بروز حادثه، می‌توانید از حمایت‌های بیمه‌ای برای جبران خسارت استفاده کنید.

برای این منظور، قانون حمایت از ساماندهی مشاغل خانگی مصوب سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی کمک می‌کند تا با آسان‌ترین روش ممکن یک سیستم حمایتی برای ساماندهی کسب‌و‌کار خود داشته باشید. همچنین شرکت‌های بیمه و تخفیف‌های متعددی که برای مشاغل خانگی در نظر می‌گیرند، یاری‌رسان شما برای بیمه کردن محل فعالیت و افرادی است که برای شما کار می‌کنند.

بیمه‌ی آتش سوزی، حوادث، درمانی و بازنشستگی از جمله بیمه‌هایی است که برای گسترش کارتان به آنها نیاز دارید و در زمان حوادث احتمالی، خسارت‌های پیش‌آمده را جبران می‌کنند.

۳) ثبت رویدادهای مالی

ثبت رویدادهای مالی به شما کمک می‌کند تا برآورد دقیقی از میزان سود و زیان خود در کارتان داشته باشید.

اگر بخواهید کار خود را گسترش دهید و ندانید که درآمد، فروش، خرید و هزینه‌هایتان به چه میزان است، هرگز نخواهید توانست برنامه‌ریزی دقیقی برای کسب‌و‌کارتان داشته باشید و در اندک زمانی با شکست مالی مواجه خواهید شد.

برای ثبت رویدادهای مالی کارتان می‌توانید از حسابداران خبره و یا نرم‌افزارهای حسابداری موجود در بازار کمک بگیرید که در هر صورت، ثبت این اطلاعات الزامی است.

  • درآمد، فروش، هزینه‌ها، خرید
  • قیمت تمام شده‌ی محصول
  • ثبت و ضبط موجودی کالا
  • صورت مغایرت بانکی
  • صورت‌حساب سود و زیان
  • ترازنامه

۴) ثبت شرکت

توجه کنید که ثبت شرکت زمانی برای کسب‌و‌کار شما لازم است که بخواهید کارتان را از قالب یک کار خانگی درآورده و به شرکت تبدیل کنید.

شاید در ابتدا ثبت شرکت خیالتان را از بابت اقدامات قانونی راحت کند اما، این را در نظر داشته باشید که با ثبت شرکت، شما به یک شخصیت حقوقی جان داده‌اید و این شخصیت نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

ناگفته نماند که با این کار علاوه بر هزینه ثبت شرکت، ملزم به پرداخت مالیات می‌شوید که شاید این امر، فشار مضاعفی بر شما آورده و کسب‌و‌کار خانگی‌تان را در همان ابتدا با شکست روبرو کند.

به همین منظور ثبت شرکت را به زمانی موکول کنید که کسب‌و‌کارتان رشد خوبی کرده و به درآمد مناسبی رسیده باشد.

انجام دادن این کارها شاید در ابتدای کارتان خیلی مهم نباشند اما، اگر به فکر گسترش کسب‌و‌کار خود هستید، می‌توانید پس از دریافت مشاوره از کارشناسان آسان‌ثبت، اقدام به ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکتها نمائید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود