مریم مهران فرد، بانوی قهرمان مچ اندازی که در بطری‌ها را با نگاهش باز می‌کند!

مریم مهران فرد، بانوی قهرمان مچ اندازی که در بطری‌ها را با نگاهش باز می‌کند!

وقتی صحبت از ورزش بانوان به میان می‌آید، چه ورزش‌هایی به ذهن متبادر می‌شود؟ والیبال، بدمینتون، تیراندازی، شاید هم تکواندو و کاراته. مچ اندازی چطور؟ شاید زود باشد که مچ اندازی را به این فهرست اضافه کنیم اما مریم مهران فرد و هم‌تیمی‌هایش دست به کاری بزرگ زده و مسیر را هموار کرده‌اند.

این بانوی اهل خراسان رضوی در وزن هشتاد کیلوگرم در رده‌ی سنی مستر موفق به کسب مدال طلا برای هر دو دست شد. اما این برای او پایان کار نبود چرا که او در رده‌ی سنی بزرگسالان هم برای تیم ملی یک نقره و یک برنز کسب کرد.

مریم مهران فرد

مریم مهران فرد متولد ۱۳۶۰ است و به گفته‌ی خودش از دوران کودکی به مچ‌اندازی علاقه داشته و هر زمان با دوستانش دور هم جمع می‌شده‌اند، با هم مچ می‌انداخته‌اند. همان جا بوده که به علاقه و استعدادش در این ورزش خاص پی می‌برد.

رشته‌ی مچ‌اندازی رشته‌ی پرسابقه‌ای در کشور ما نیست و حدود چهار، پنج سال است که طرفدارانی در ایران پیدا کرده و باشگاه‌هایی نیز آن را به‌طور حرفه‌ای آموزش می‌دهند. مریم مهران فرد یکی از اولین‌های این رشته در ایران بوده و مسیر رسیدن به تیم ملی را با مدال‌آوری در سطح شهرستان، استان و کشور پله پله طی کرده است.

مریم مهران فرد

مچ اندازی حقیقتاً از خیلی جهات رشته‌ی ورزشی خاصی است. می‌گویید چرا؟ یک مسابقه‌ی فوتبال ۹۰ دقیقه طول می‌کشد، والیبال معمولاً بین یک تا سه ساعت، کشتی ۶ دقیقه و کاراته ۳. مچ‌اندازی چطور؟ مهران فرد می‌گوید: «هر مسابقه در نهایت ۳ ثانیه طول خواهد کشید که همین ۳ ثانیه، انرژی زیادی از انسان می‌گیرد.» وی ادامه می‌دهد: «رو به رو شدن با حریفی که نتیجه مسابقه با او در چشم بر هم زدنی مشخص خواهد شد، خیلی استرس‌زاست. در مسابقات مچ‌اندازی اگر هر دو حریف، خیلی حرفه‌ای باشند، مسابقه در صدم ثانیه تمام خواهد شد.»

این بانوی ورزشکار درباره‌ی تعداد ورزشکارهای فعال در این رشته‌ی ورزشی می‌گوید: «فکر کنم ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر بانوی مچ‌انداز در کشور داریم که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و برای این دوره از مسابقات، ۶ نفر به ازبکستان اعزام شدیم.»

شاید دیگر زمانش رسیده باشد که با تصویر کلیشه‌ای خانمی که پس از تلاش برای باز کردن در بطری، آن را لبخندزنان به مردی می‌دهد تا بازش کند، خداحافظی کنیم، چرا که به قول دوستان مریم مهران فرد فقط کافی‌ست او به یک بطری نگاه کند تا درش خود به خود باز شود!

مریم مهران فرد

شایان ذکر است که تیم ملی مچ اندازی بانوان که برای نخستین بار به بازی‌های مچ اندازی آسیا اعزام شده بود، با ۴ مدال طلا، ۷ نقره و ۲۰ برنز پس از قزاقستان و قرقیزستان در جایگاه سوم قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

شرایط شرکت در مسابقات قهرمانی مچ اندازی بانوان ایران

دستان لطیف در برابر صخره‌های سخت؛ با دختران سنگ نورد ایران آشنا شوید

تصاویر «پوپک بسامی»: اولین دختر وزنه‌بردار ایران در رقابت‌های جهانی تایلند

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود