افتتاح یک موزه زیرآبی در اعماق آب های قبرس

افتتاح یک موزه زیرآبی در اعماق آب های قبرس

ژوئیه ی امسال یک موزه هنری زیرآبی با ۹۳ مجسمه در نزدیکی سواحل کشور قبرس افتتاح شد.

این موزه که طراح آن جیسون دی کیرز تیلور است، به موضوع رابطه ی میان انسان و طبیعت می پردازد.

اسنورکلرها و غواص ها می توانند از این موزه ی جادویی زیرآبی دیدن کنند.

در ادامه با این موزه بیشتر آشنا خواهیم شد.

در نزدیکی ساحل پرنرای منطقه ی آیا ناپای قبرس، یک جنگل زیرآبی وجود دارد که تنها غواص ها، اسنورکلرها و موجودات آبزی می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
موزه ی زیرآبی آیا ناپا از ۹۳ مجسمه تشکیل شده است که به موضوع رابطه ی میان انسان و طبیعت می پردازند.
از درختان خیالی گرفته تا بچه هایی که مشغول بازی کردن هستند، همگی جدیدترین آثار هنرمندی به نام جیسون دی کیرز تیلور هستند. این موزه که در ماه ژوئیه ی امسال افتتاح شد، به موضوعات زیادی، از بحران آب و هوایی حال حاضر گرفته تا نابودی زیستگاه ها اشاره دارد.
تیلور می گوید: «تا حدی امیدوارم که این موزه به بازدیدکننده ها حس امید دهد، به علاوه ی این حس که اثر انسان همیشه منفی نیست. اینکه ما می توانیم بعضی کارهایی که انجام داده ایم را به عقب برگردانیم.»
اما مجسمه های زیرآبی این موزه فراتر از یک اثر هنری هستند. در نهایت حیوانات، مرجان های دریایی و گیاهان آبزی، مجسمه ها را به جزئی از زیستگاه خود بدل می سازند. مجسمه ها pH خنثی دارند و به همین دلیل اثر منفی بر محیط اطراف خود ندارند.
تیلورمی گوید مجسمه ها یک «هدف دوگانه» دارند چون نه تنها اثر هنری محسوب می شوند، بلکه مثل «آبسنگ های مصنوعی» هم عمل می کنند.
ساخت این موزه ۱/۱ میلیون دلار هزینه برده است و مجسمه ها که با استفاده از جرثقیل در کف دریا قرار داده شدند، تا حدود ۱۳ تن وزن دارند.
بازدیدکنندگان موزه می توانند از طریق ساحل پرنرا که زمانی یک تکه زمین شنی بی آب و علف بود، به آن دسترسی یابند.
بازدیدکنندگان از میان جنگل مجسمه ها عبور می کنند که در مساحتی به وسعت بیش از ۱۶۷/۶ متر در کف اقیانوس گسترانیده شده و در عمق ۱۰ متری قرار دارد.
آن ها ممکن است در آنجا بچه هایی را در حال انجام بازی قایم باشک ببینند – اثری هنری که یادآور می شود طبیعت مکانی برای کاوش است.
با رفتن به نقاط عمیق تر موزه، بازدیدکنندگان می توانند مجسمه ها را در کف اقیانوس و معلق به سمت سطح آب ببینند.

 

بیشتر بخوانید:

گشتی در میان شگفت انگیزترین مجسمه‎ های آبی دنیا

منبع: insider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود