اولین مجری زن افغان که با طالبان مصاحبه کرد از افغانستان گریخت

اولین مجری زن افغان که با طالبان مصاحبه کرد از افغانستان گریخت

اوایل این ماه، بهشتا ارغند در افغانستان تاریخ سازی کرد. ارغند که یک گوینده‌ی خبر خانم در TOLO، یک شبکه خبری افغانستانی است، با یکی از نماینده‌های ارشد طالبان مصاحبه تلویزیونی داشت. این مصاحبه تبدیل به تیتر یک روزنامه‌هایی در سرتاسر جهان شد.

دو روز بعد، ارغند دوباره همین کار را کرد و این بار با ملاله یوسف‌زی مصاحبه کرد؛ فعال حقوق بشری که از تلاش طالبان برای ترورش جان سالم به در برده بود. بنابر اظهارات شبکه TOLO این نخستین باری بود که با یوسف‌زی در تلویزیون افغانستان مصاحبه می‌شد.

ارغند داشت راه را برای دیگران بانوان هم‌صنف باز می‌کرد اما مجبور شد فعلا به کارش پایان بدهد. وی تصمیم گرفت به خاطر خطرهای موجود بر سر راه روزنامه‌نگاران و مردم عادی، افغانستان را ترک کند.

ارغند

ارغند از طریق واتساپ با ما تماس برقرار کرد و از تجربه‌ی دو هفته‌ی قبل برایمان گفت. او در نهایت گفت: «من کشور را ترک کردم چون مثل میلیون‌ها نفر دیگر، از طالبان می‌ترسم.»

سعد محسنی، مالک شبکه TOLO، می‌گوید مورد ارغند مشتی نمونه‌ی خروار از وضع موجود در افغانستان است. «تقریبا تمام گزارشگران و روزنامه‌نگاران مشهورمان رفته‌اند. ما شدیداً در تلاش برای جایگزین کردن آن‌ها با افراد جدید هستیم. چالش پیش روی ما دوتاست. یک این که اشخاص را از کشور خارج کنیم (به خاطر این که احساس ناامنی می‌کنند) و دو این که به فعالیت‌مان ادامه دهیم.»

ارغند ۲۴ ساله است. وی به ما گفت که وقتی تصمیم گرفت روزنامه‌نگار شود، مشغول تحصیل در کلاس نهم بود و به واسطه‌ی تشویق یکی از معلمانش این کار را پی گرفته بود.

ارغند به مدت ۴ سال در دانشگاه کابل خبرنگاری خواند. او برای مدت کوتاهی با چند آژانس خبری کار کرد و نهایتا اوایل امسال به عنوان گوینده به TOLONews پیوست. «من یک ماه و چند روزی می‌شد آنجا کار می‌کردم که سر و کله‌ی طالبان پیدا شد.»

ارغند

محسنی در واشینگتن پست می‌نویسد که گزارش روز ۱۷ اوت وی «اولین بار در تاریخ افغانستان بود که یک نماینده‌ی طالبان در برنامه‌ای زنده در استودیو و در مقابل یک مجری زن حضور پیدا می‌کرد.» وی ادامه می‌دهد که طالبان با این کار می‌خواست «تصویری میانه‌روتر از خودش به جهان نشان بدهد.»

ارغند می‌گوید که انجام این مصاحبه کار دشواری بود اما «این کار را برای زنان افغان» انجام داده است. «با خودم گفتم که یکی از ما باید این کار را انجام دهد. اگر در خانه بمانیم و سر کار نرویم، آن‌ها خواهند گفت که زن‌ها تمایلی برای کار ندارند. و من به آن عضو طالبان گفتم “ما حقوق‌مان را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم کار کنیم. ما می‌خواهیم ـ ما باید ـ در جامعه حضور داشته باشیم. این حق ماست.”»

دو روز بعد از مصاحبه با یوسف‌زی، ارغند از این فعال حقوق بشر تقاضای کمک کرد. در روز سه‌شنبه او همراه با چند عضو خانواده سوار هواپیمای تخلیه شد. او می‌گوید به بازگشت امیدوار است: «اگر طالبان کاری را که گفتند ـ کاری را که قول دادند ـ انجام دهند، و وضعیت بهتر بشود، و من مطمئن باشم که خطری مرا تهدید نمی‌کند، به کشورم باز خواهم گشت و برایش کار خواهم کرد. برای مردمم.»

بیشتر بخوانید:

تمسخر پرچم آمریکا توسط گروه ویژه طالبان و انتقاد دونالد ترامپ از عقب نشینی جو بایدن

منبع: CNN
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود