شنیدن صدای مادر درد نوزادان نارس را کاهش می دهد

شنیدن صدای مادر درد نوزادان نارس را کاهش می دهد

از قرار معلوم شنیدن صدای مادر درد نوزادان نارس را حین اقدامات پزشکی کمتر می کند. این چیزی است که محققان می گویند.

نوزادانی که خیلی زودتر از موعد به دنیا می آیند اغلب مدتی در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند و ممکن است لازم باشد اقدامات پزشکی ای بر روی آن ها صورت گیرد. این وضعیت می تواند به معنای جدایی طولانی مدت نوزادان از والدین خود هم باشد.

حالا محققان می گویند پی برده اند صدای مادر از قرار معلوم دردی که نوزادان حین اقدامات پزشکی تجربه می کنند را کاهش می دهد.

دکتر مانوئلا فلیپا، از دانشگاه ژنو ِ سوئیس و از مؤلفان این پژوهش می گوید این مطالعه ممکن است هم به پدر و مادرها کمک کند – با تأکیدی که بر نقش مهمی که آن ها می توانند طی دوره ی نگهداری از نوزاد در بخش مراقبت ویژه داشته باشند – و هم برای نوزادان مفید باشد.

او می گوید آن ها به دنبال روش های غیر دارویی برای کاهش درد در نوزادان نارس هستند و از سویی دیگر، شواهد و مدارک فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد ارتباط نوزادان نارس با پدر و مادر به دلایل متعددی از جمله ایجاد علاقه و دلبستگی می تواند مهم باشد.

به گفته ی فلیپا، این گروه تحقیقاتی تمرکز خود را بر روی صدا گذاشتند چون همیشه برای والدین ممکن نیست که در بخش مراقبت های ویژه نوزاد خود را در آغوش گیرند و این در حالی است که صدا می تواند ابزار قدرتمندی برای انتقال احساس باشد.

آن ها صدای مادران را به طور خاص مورد بررسی قرار دادند چرا که نوزادان قبل از متولد شدن هم آن را در رحم مادر شنیده اند. اما فلیپا می گوید منظور این نیست که صدای پدران نمی تواند اثر مشابهی داشته باشد. به گفته ی او این تیم تحقیقاتی قصد دارد تأثیرات صدای پدران را هم مورد مطالعه قرار دهد.

فلیپا و همکارانش واکنش نوزادان را در سه موقعیت مختلف مورد بررسی قرار دادند: صحبت کردن مادر، آواز خواندن مادر و عدم حضور مادر.

آن ها در هر موقعیتی میزان دردی که نوزادان متحمل می شدند را با توجه به حالت های چهره، ضربان قلب و سطح اکسیژن آن ها اندازه گیری می کردند.

نتایج از کاهش درد نوزادان هنگام صحبت کردن مادران حکایت داشت.

به علاوه محققان پی بردند صدای صحبت کردن مادر باعث افزایش قابل توجه سطح اکسی توسین در نمونه های بزاق نوزادان می شد.

اکسی توسین در ایجاد علاقه و دلبستگی و حساسیت مادرانه نقش دارد و می تواند درد را نیز کاهش دهد.

محققان پی بردند صدای آوازخوانی مادران به اندازه ی صدای صحبت کردن آن ها در کاهش درد مؤثر نبود. فلیپا می گوید این امر می تواند نمایانگر محدودیت های موجود در ساختار، کلمات، بلندی، گام صدا و ملودی آهنگ ها و لالایی ها باشد.

به گفته ی فلیپا پیام کلیدی این تحقیق، اهمیت زیاد حضور والدین در دوره ی مراقبت ویژه از نوزادان نارس و همینطور موقعیت های دشواری همچون انجام اقدامات دردناک پزشکی است.

منبع: theguardian
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود