واکنش عجیب حیوانات به گرمایش جهانی

واکنش عجیب حیوانات به گرمایش جهانی

برخی از حیوانات خونگرم در حال تجربه‌ی تغییراتی در شکل بدن‌شان هستند که بر مبنای پژوهش‌های موجود احتمالا به دلیل گرمایش جهانی است. به گزارش سی ان ان، همزمان با گرم‌تر شدن زمین، نوک، پاها و گوش‌های حیوانات در حال بزرگ‌تر شدن است تا از این طریق حرارت بدن‌شان را تنظیم کنند. به گفته‌ی سارا رایدینگ، پژوهشگر دانشگاه دیکین در استرالیا و یکی از نویسندگان پژوهشی که سه شنبه در نشریه Trends in Ecology and Evolution منتشر شد، این قضیه به طور خاص بر روی پرندگان تاثیر گذاشته است.

بیشترین میزان تغییر در سایز ۳۰ حیوانی که مورد بررسی قرار گرفتند، مربوط به گونه‌ای از طوطی استرالیایی بود که نشان می‌داد از سال ۱۸۷۱ تا کنون اندازه‌ی نوک‌شان ۴ تا ۱۰ درصد بزرگ‌تر شده است.

گرمایش جهانی

رایدینگ می‌گوید: «این یعنی حیوانات در حال تکامل هستند ولی لزوما به این معنی نیست که این طوری در حال دست و پنجه نرم کردن با گرمایش جهانی هستند. می‌توانیم ببینیم که برخی گونه‌ها افزایش سایز داشته‌اند ولی نمی‌‌دانیم که آیا با وخیم‌تر شدن بحران آب و هوا قادر به ادامه خواهند بود یا نه.»

رایدینگ ادامه می‌دهد: «همچنین ما نمی‌دانیم که آیا این تغییر شکل‌ها به بقاء آن‌ها کمک می‌کند یا نه. این پدیده‌ی تغییر شکل نباید به عنوان پدیده‌ای مثبت ارزیابی شود، بلکه این موضوع که تغییرات اقلیمی، حیوانات را به تکامل این چنینی در بازه‌ای نسبتاً کوتاه وادار می‌کند، در حقیقت نگران‌کننده است.»

او می‌گوید که این تغییرات نامحسوس بودند اما می‌توانند از لحاظ کارکرد حائز اهمیت باشند. اگرچه گرم شدن آب و هوا می‌تواند یک «منشأ مستدل» برای این تغییرات باشد، این پژوهش بیان می‌کند که با توجه به تاثیرات چندجانبه‌ی تغییرات اقلیمی بر روی محیط زیست، «با قطعیت نمی‌توان آن دو را به هم ربط داد.»

گرمایش جهانی

در یک گونه‌ی جانوری، آن‌هایی که در آب و هوای گرم‌تر زندگی می‌کنند، بال‌ها و نوک‌های بزرگ‌تری دارند؛ این الگویی است که از آن با نام قانون آلن یاد می‌شود و اعضای بزرگ‌تر به حیوانات این اجازه را می‌دهند که راحت‌تر حرارت بدن‌شان را کنترل کنند.

در آنِ واحد، سایز بدن‌ها ـ به خاطر این‌که بدن‌های کوچک‌تر گرمای کمتری را در خود نگه می‌دارند ـ کاهش می‌یابد. در ایالات متحده، پژوهشی که اخیراً بر روی ۷۰.۷۱۶ پرنده‌ی مهاجر از ۵۲ گونه انجام شده نشان می‌داد که در طول ۴ دهه‌ی گذشته سایز بدن‌شان کاهش یافته است.

رایدینگ توضیح می‌دهد: «هر دوی این پژوهش‌ها پاسخ بیولوژیک حیوانات را از طریق تغییر سایز نسبت به تغییرات آب و هوا بررسی می‌کند.» اگرچه اغلب پژوهش‌ها در حوزه‌ی تغییرات ریخت‌شناسانه بر روی پرندگان متمرکز بوده، این پژوهش متذکر می‌شود که موش‌های حشره‌خوار و خفاش‌ها اندازه‌ی گوش، دم، پا و بال‌هایشان را افزایش داده‌اند.

پژوهش مذکور بیان می‌کرد که برای تعیین عمق و دامنه‌ی این پدیده و پیش‌بینی تغییرات احتمالی آینده، به تحقیقات بیشتر بر روی گونه‌های متفاوت و در اکوسیستم‌های مختلف نیاز است.

بیشتر بخوانید:

آتش گرمایش زمین به جان دنیا؛ کشورهایی که بیشترین آسیب را از تغییرات آب و هوایی زمین می‎ بینند

منبع: CNN
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود