پایان موفقیت‌آمیز اولین سفر توریستی به مدار زمین با کپسول اسپیس ایکس

پایان موفقیت‌آمیز اولین سفر توریستی به مدار زمین با کپسول اسپیس ایکس

شنبه شب، چهار گردشگر از سفر سه روزه‌شان در فضا به زمین بازگشتند. به گزارش CNN، این چهار نفر در طول سفر سوار کپسول Crew Dragon کمپانی اسپیس ایکس بودند و سفرشان اولین سفر توریستی به مدار زمین توسط افراد «غیرفضانورد» محسوب می‌شود.

در ویدیویی این چهار نفر در حال تماشای فیلم و گهگاه جواب دادن به کنترل پرواز درون فضاپیمایشان دیده می‌شدند. و بعد پروسه‌ی هیجان‌انگیز ورود مجدد به اتمسفر زمین آغاز شد.

اولین سفر توریستی به مدار زمین

فضاپیما پس از پیمودن مسافتی با سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت، از هوای موجود در زمین برای کند کردن سرعتش استفاده کرد و در طول این فرآیند سطح بیرونی فضاپیما به دمایی معادل ۱۹۰۰ درجه سانتی گراد رسید.

این کپسول که طوری طراحی شده که اجازه نمی‌دهد دمای داخل کابین به بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد برسد، از سپر گرمایی‌اش برای محافظت از این اکیپ هنگام سقوط به سمت اقیانوس استفاده کرد. پس از بیرون آمدن از فضاپیما و قبل از این که توسط بالگرد به فلوریدا منتقل شوند، اعضای تیم لبخند بر لب برای دوربین‌ها دست تکان دادند.

اولین سفر توریستی به مدار زمین

اما ظاهرا این پرواز از نقطه نظر فنی کاملاً هم بی‌نقص نبوده است. سیستم مدیریت پسماند در برهه‌ای دچار اشکال شده که تیم اسپیس ایکس با اجرای برنامه‌ای ثانوی مشکل را به خوبی حل کرده‌ است.

همچنین یک حسگر گرمایی در پیشرانه‌ی Draco که برای به حرکت درآوردن کپسول در فضا مورد استفاده قرار می‌گرفته دچار مشکل شده اما کمپانی اسپیس ایکس این حسگر را که وجودش اضافی بوده از مدار خارج و بدین ترتیب مشکل را حل کرده است.

اولین سفر توریستی به مدار زمین

به گفته‌ی مقامات ناسا، Crew Dragon به احتمال زیاد ایمن‌ترین فضاپیمایی است که به فضا سفر کرده است. این فضاپیما ابتدا دو سفر موفق را همراه با فضانوردان حرفه‌ای به انجام رسانده بود و بعد از آن برای سفر چند روزه‌ی این گروه از گردشگران فضایی مورد استفاده قرار گرفت.

فهرست چهارنفره‌ی مسافران این فضاپیما شامل این افراد می‌شد: جارد آیزاکمن، میلیاردری که شخصاً برنامه‌ریزی برای این سفر فضایی را انجام داده بود، هِیلی آرسنو ۲۹ ساله، دستیار پزشک در بیمارستان سن جود و کسی که در کودکی سرطان را شکست داده، سایان پراکتر ۵۱ ساله، زمین شناس و استاد دانشگاه در رشته‌ی زمین‌شناسی و کریس سِمبروسکی ۴۲ ساله، کارمند شرکت لاکهید مارتین.

اولین سفر توریستی به مدار زمین

اگرچه این چهار نفر اولین گروه از گردشگران فضایی نیستند اما سفر فضایی‌شان که Inspiration4 نام داشت از این جهت درخور توجه بود که مانند سفرهای قبلی شامل اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی تحت هدایت فضانوردان حرفه‌ای نمی‌شد.

اسپیس ایکس امیدوار است که این سفر فضایی آغازکننده‌ی سفرهای فضایی تفریحی یا خصوصی باشد. چه این که همین حالا هم این کمپانی برای ۵ سفر خصوصی دیگر قرارداد دارد.

بیشتر بخوانید:

لحظه ورود فضانوردان سفینه اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی + ویدئو

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود