احتمال ابتلا به دیابت در افرادی که شلوار ۲۱ سالگی شان برایشان کوچک شده

احتمال ابتلا به دیابت در افرادی که شلوار ۲۱ سالگی شان برایشان کوچک شده

بر اساس یک پژوهش، دیابت نوع دو برگشت پذیر است و کاهش وزن حتی در افرادی که وزن نرمالی دارند می تواند به این بازگشت منجر شود. به گزارش دیلی میل، پژوهشگران می گویند لزوما چاق شدن شخص سبب دیابت نوع دو نمی شود بلکه فراتر رفتن او از «آستانه ی چربی اختصاصی» موجب آن می شود. و به عنوان قاعده ای کلی برای دوری از دیابت نوع دو، دانشمندان می گویند که دور کمرتان باید با وقتی که ۲۱ ساله بودید برابر باشد.

پروفسور روی تیلور، استاد دانشگاه نیوکاسل می گوید: «اگر نمی توانید شلواری را که در ۲۱ سالگی می پوشیدید، الآن نیز بپوشید، بدن تان بیش از حد چربی دارد و حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید، در خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ هستید.»

کارشناسان ۱۲ شخص مبتلا به دیابت نوع دو که دارای BMI نرمال بودند را تجزیه و تحلیل کردند. سپس آن ها را به مدت ۲ هفته، تحت رژیم غذایی ۸۰۰ کالری در روز قرار دادند؛ رژیمی متشکل از سوپ و شِیک. و کمک شان کردند که به مدت ۴ الی ۶ هفته دیگر وزن شان را پایین نگه دارند. این کار تا ۳ دور تکرار شد تا این که آن ها ۱۰ الی ۱۵ درصد از وزن ابتدایی شان را کم کردند.

دیابت نوع دو

۸ نفر از این افراد وارد دوره بهبودی شدند. بدین ترتیب که سطح قندشان متعادل بود و داروی دیابت مصرف نمی کردند. در اثر این رژیم، سطح چربی کبد و پانکراس این افراد به شکل قابل توجهی کاهش یافته و توانایی پانکراس برای تولید انسولین بازگشته بود. پژوهشگران می گویند این یافته ها نشان می دهد که هر فرد دارای یک «آستانه چربی اختصاصی» است و اگر از آن فراتر برود دچار دیابت نوع دو می شود.

پروفسور تیلور گفت که این پژوهش که در یک کنفرانس دیابت نیز ارائه شده است، تلنگری برای افراد مبتلا به دیابت تیپ ۲ و نوع درمان آن ها است. «این نتایج اولیه به وضوح نشان می دهد دیابت توسط چاقی مفرط ایجاد نمی شود بلکه مسبب آن وزن زیاد نسبت به بدن شخص است. دلیلش داشتن چربی بیش از حد در کبد و پانکراس است.»

دیابت نوع دو

پروفسور تیلور می گوید پزشکان اغلب فکر می کنند که افزایش وزن در افرادی که به عنوان چاق طبقه بندی نمی شوند، عامل موثری در دیابت نوع دو نیست. «این یعنی پزشکان اغلب به آن هایی که وزن نرمالی دارند توصیه نمی کنند که وزن شان را کم کنند. و همان اول برای آن ها داروی دیابت و انسولین تجویز می کنند.»

این در حالی است که ۴.۵ میلیون انگلیسی دیابت نوع دو دارند و از هر ۱۰ نفر یکی شان در هنگام تشخیص دیابت وزن نرمالی دارد.

بیشتر بخوانید:

نکاتی در ارتباط با دیابت نوع دوم که تا کنون از آنها آگاه نبوده اید

تفاوت های اصلی دیابت «نوع اول» و «نوع دوم» چه هستند؟

منبع: Dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود