مشاور سابق امنیت ملی امریکا: احتمال دستیابی طالبان به ۱۵۰ کلاهک هسته ای

مشاور سابق امنیت ملی امریکا: احتمال دستیابی طالبان به ۱۵۰ کلاهک هسته ای

یکی از مشاوران امنیتی سابق هشدار داده که امکان این وجود دارد که طالبان پس از در کنترل گرفتن کامل کشور، خودش را به ۱۵۰ کلاهک هسته ای مجهز کند. به گزارش Mirror، در مصاحبه ای، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفته که در دولت، ترس از این احتمال وجود داشته که طالبان دستش به سلاح های ویرانگر پاکستان برسد.

با عقب نشینی نیروهای امریکایی در ماه پیش، طالبان به سرعت کنترل کابل را به دست گرفت و در ادامه ی تخلیه سراسری نیروهای نظامی غرب، صحنه هایی پر از هرج و مرج در فرودگاه پایتخت پدید آمد.

در حین این عملیات، کابل شاهد تخلیه ۱۵ هزار نفر توسط ۱۶۵ پرواز ظرف مدت دو هفته بود. حالا بولتون که بین آوریل ۲۰۱۸ و سپتامبر ۲۰۱۹ و در دولت رئیس جمهور سابق، دونالد ترامپ، مشاور امنیت ملی بود درباره ی تهدیدهای بیشتر هشدار داده است.

جان بولتون

بولتون در مصاحبه ای با WABC 770 می گوید: «به دست گرفتن افغانستان توسط طالبان احتمال این را که کنترل پاکستان را نیز در دست بگیرند، تقویت می کند. این یعنی امکان این هست که ۱۵۰ کلاهک هسته ای به دست طالبان بیفتد و این برای ما و دوستان ما تهدیدی حقیقی محسوب می شود.»

این حرف ها پس از آن بیان می شود که برخی گزارشات حاکی از به کارگیری جاسوسان سایبری چینی توسط طالبان بود؛ جاسوسانی که وظیفه شان کمک به طالبان برای شنود مکالمات افغان ها و رصد شبکه های اجتماعی برای پیشگیری از شورش علیه حکومت آهنین شان است. منابع اطلاعاتی غربی می گویند که هدف از این کار جلوگیری از سازماندهی قیام هایی نظیر آن چه در سرتاسر خاور میانه در طی انقلاب عربی اتفاق افتاد، است.

طالبان

یک منبع اطلاعاتی امریکایی گفت: «چین مدت هاست که سعی دارد دل طالبان را به دست بیاورد و سال هاست خودش را برای چنین روزهایی آماده کرده است. این اقدام به طالبان قدرتی بسیار بزرگ خواهد داد و آن ها خواهند توانست که کل کشور را کنترل کنند چرا که رسانه های اجتماعی محل مناسبی برای سازماندهی این نوع قیام هاست.

وی ادامه داد: «همچنین با این رویه، افرادی که طالبان به دنبال آن هاست، نظیر مقامات سابق و کارکنان امنیتی، گزینه های کمی را برای ارتباط با سایر شبکه ها پیش روی خویش خواهند یافت.»

بیشتر بخوانید:

سرپرست یک چشم و یک پای اداره زندان های طالبان از بازگشت مجازات قطع عضو می گوید

خوشگذرانی طالبان تفنگ به دست در قایق های پدالی

منبع: Mirror
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود