بهترین و بدترین راه های کنترل خشم را بشناسید

بهترین و بدترین راه های کنترل خشم را بشناسید

هنگام رانندگی برای رفتن به سر کار، کسی جلوتان می پیچد. رئیس تان برای ارتقاء شغلی اسم شما را رد نمی کند. یکی از بستگان تان از زدن واکسن کرونا خودداری می کند. تقریباً برای همه افراد موقعیت هایی وجود داشته که خون شان را به جوش بیاورد. افراد اغلب برای خلاص شدن از این احساس آتشین، عصبانیت خود را بروز می دهند. به گزارش CNN و به گفته ی برَد بوشمن، استاد ارتباطات دانشگاه دولتی اوهایو این بهترین راه نیست. راه های بهتری هم برای کنترل خشم وجود دارد.

او می گوید: «به جای بیرون ریختن خشم و یا فرو خوردن آن، بهتر است از حرارتش کم کنیم.» او می گوید که در صورت عدم کنترل خشم، ممکن است دست به گریبان بیماری های قلبی-عروقی شویم. حال ببینیم بهترین و بدترین روش ها برای کنترل خشم چیست.

نفس عمیق بکشید

نفس عمیق

بوشمن می گوید عصبانیت در افراد، تحریک های فیزیولوژیک نظیر افزایش ضربان قلب و تغییر فشار خون را به همراه خواهد داشت. برای کاهش این تحریک، افراد باید نفس عمیق بکشند و تا ۱۰ بشمرند. با گذر زمان، تحریک کاهش می یابد. در هنگام عصبانیت، فعالیت هایی که می توانند برای تمدد اعصاب مورد استفاده قرار بگیرند عبارتند از: یوگا، گوش کردن به موسیقی آرامش‌بخش، حمام کردن و…

درباره عصبانیت خود با دیگران صحبت نکنید

صحبت با دیگران

خیلی از اشخاص از این کار برای تخلیه خود استفاده می کنند. اما به گفته ی بوشمن با این کار سطح تحریک همچنان بالا می ماند چرا که خاطره ها در خط مقدم ذهن تان باقی می ماند. وی می گوید: «وقتی با دوستان مان صحبت می کنیم، آن ها تنها احساسات ما را تصدیق می کنند.» و این در عوضِ کم کردن عصبانیت، به آتش خشم مان می افزاید.

سعی کنید مسئله را حل کنید

حل مسئله

اغلب خشم هنگامی سراغ مان می آید که با مشکلی دست به گریبان هستیم. انرژی ای که از عصبانیت حاصل می شود را می توان در مسیر حل مسئله هدایت کرد. جون جت، خواننده راک می گوید در زندگی کاری اش موقعیت های بسیاری را تجربه کرده که درونش خشم را شعله ور کرده اند مثل تف کردن یکی از حضار بر رویش هنگام اجرا روی صحنه. او این خشم را گرفته و ترانه ی «سوء شهرت» را به عنوان راهی برای تخلیه آن احساس خلق کرده.

کارهای فیزیکی نکنید

ضربه به کیسه بوکس

بدترین روش برای کنترل خشم، تخلیه به وسیله ی کارهای فیزیکی همچون مشت زدن به کیسه بوکس یا شکستن اجسام است. این کار چنین رفتاری را تقویت می کند بنابراین دفعه ی دیگر که عصبانی شدید، تمایل خواهید داشت که برخورد فیزیکی انجام دهید.

بوشمن می گوید: «پژوهش ما نشان داد ضربه زدن به کیسه بوکس احتمال برخورد فیزیکی با افراد حقیقی را افزایش می دهد.» کارهای فیزیکی دیگر نظیر دویدن که به پمپاژ بیشتر قلب منتهی می شود نیز مناسب نیستند. وقتی ضربان قلب تان بالا برود، سطح تحریک بالا می ماند و این دقیقاً برعکس چیزی است که به دنبالش هستیم.

مثبت فکر کنید

مثبت فکر کردن

بوشمن می گوید داشتن دو احساس در آنِ واحد دشوار است، بنابراین انرژی خود را به سوی احساسی مثبت هدایت کنید تا این طوری از شر عصبانیت خلاص شوید.

برای ایجاد احساس عشق، می توانید کسی را که دوست دارید بغل کنید یا حیوان خانگی تان را نوازش کنید. برای ایجاد حس طنز و خنده می توانید چیزی خنده دار بخوانید یا تماشا کنید. و برای خلق حس همدلی به شخصی که نیاز به کمک دارد، کمک کنید.

خشم خود را سرکوب نکنید

سرکوب خشم

دیوید راسمارین، استادیار دانشگاه پزشکی هاروارد می گوید که گاهی اوقات به نظر می رسد آسان ترین راه سرکوب خشم است. اما این کار روش موثری برای مدیریت خشم نیست. وی می گوید: «نادیده گرفتن عصبانیت در درازمدت قطعاً به افزایش شدت آن در آینده منجر خواهد شد.»

بعضی از افراد با کسانی که عصبانی شان می کنند به کل قطع رابطه می کنند. راسمارین توضیح می دهد: «بله این کار می تواند احساسات منفی را در کوتاه مدت سرکوب کند اما واقعیت این است که بالاخره افرادی پیدا خواهند شد که گاه گدار ما را عصبانی کنند و باید یاد بگیریم که از عهده ی آن بربیاییم.»

بیشتر بخوانید:

راهکارهای کنترل خشم؛ عصبانیت خود را به زانو درآورید

چطور می توانیم خشم خود را کنترل کنیم؟

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم؟

منبع: CNN
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود