چطور نیروی هوایی امریکا به اشتباه یک بمب اتمی را بر سر خانواده ای در کارولینای جنوبی انداخت

چطور نیروی هوایی امریکا به اشتباه یک بمب اتمی را بر سر خانواده ای در کارولینای جنوبی انداخت

در سال ۱۹۵۸، نیروی هوایی ایالات متحده امریکا به طور اتفاقی یک بمب اتمی را در نزدیکی خانه ای در کارولینای جنوبی انداخت. به گزارش دیلی میل، چند حادثه ناوبرِ سوار بر بمب‌افکن B-47 را بر این واداشت که هنگام تلاش برای تعمیر بمب، برای حفظ تعادل دستش را به دستگیره بگیرد و تصادفاً دسته ی رهاسازی اضطراری را بکشد.

بخت با این خانواده ۶ نفره و اهالی مارس بلاف یار بود و فقط فتیله ی TNT این بمب عمل کرد. همچنان گمانه زنی ها درباره ی دلیل عمل نکردن این بمب اتمی ادامه دارد. ۲ دلیل عمده برای این موضوع مطرح می شود: یک این که هسته ی این بمب اتمی در بخش جداگانه ای از هواپیما نگهداری می شده. دو این که بمب کاملا فعال بوده اما به طرزی تصادفی نتوانسته عمل کند.

بمب افکن B-47
بمب افکن B-47

این انفجار گودالی به عرض ۱۵ و عمق ۱۰ متر ایجاد کرد، مرغ های این خانواده را کشت و به خانه و ماشین شان خسارت های زیادی را وارد کرد. همه ی اعضای خانواده سرشان دچار ضربه شد اما آسیب شان خیلی جدی نبود. خدمه بمب‌افکن B-47 با دیدن گرد و غبار قارچی‌شکل ناشی از انفجار TNT وحشت‌زده شده بودند و گمان می کردند بمب اتمی را منفجر کرده اند.

بمب اتمی
چاله ای که بمب ایجاد کرد

حدود ساعت ۴ بعد از ظهر ۱۱ مارس بود که خواهران گِرِگ، هلن ۶ ساله و فرانسیس ۹ ساله به همراه دخترخاله شان اِلا دیویس، خسته از بازی در خانه درختی پشت منزل خانواده گِرگ، تصمیم گرفتند که به خانه شان حدود ۱۸۰ متر آن ورتر بروند. این کار جان شان را نجات داد. حدود ۱۹ دقیقه بعد، یک بمب ۳۵۰۰ کیلوگرمی از ارتفاع ۴.۵ کیلومتری روی همان خانه درختی افتاد.

یادبود بمب اتمی 1958
یادبود بمب

هواپیمای شش-موتوره ی B-47 داشت به مقصد انگلیس پرواز می کرد تا در یک دور بمباران شبیه سازی شده شرکت کند. به عنوان یک بمب‌افکن ابتدایی، این هواپیما نقص هایی در طراحی اش داشت و پرواز با آن دشوار بود. چند ساعت پس از افتادن بمب، کارکنان نیروی هوایی دو پایگاه در آن حوالی به مارس بلاف رفته و از عدم وقوع تشعشات هسته ای اطمینان خاطر پیدا کردند.

بمب اتمی 1958
خسارات وارده به خانه خانواده گِرِگ

دولت ابتدا به ساکن پیشنهاد داد که به خاطر خساراتی که به گاراژ، ماشین شورلت، خانه، انبار و حیوانات شان وارد کرده بود، مبلغ ۴۴ هزار دلار به آن ها بدهد. اما والتر گِرگ، پدر خانواده، این پیشنهاد را نپذیرفت و کار را به دادگاه کشاند و پس از ۲ سال مبلغ ۵۴ هزار دلار دریافت کرد. مکان این انفجار حالا تبدیل به میراثی تاریخی شده است.

بیشتر بخوانید:

لحظه انفجار بمب اتمی در اعماق اقیانوس و پرتاب آب به ارتفاع ۱ مایلی + ویدیو

منبع: Dailymail
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود