با عوارض استفاده بیش از حد از مکمل ویتامین D آشنا شوید

با عوارض استفاده بیش از حد از مکمل ویتامین D آشنا شوید

به گزارش Insider، از هر ۴ امریکایی یک نفر کمبود ویتامین D دارد. به همین خاطر تعجبی ندارد که خیلی افراد به فکر استفاده از مکمل باشند چرا که مواد غذایی کمی حاوی ویتامین D هستند. با این حال، مکمل های ویتامین D ممکن است عوارض جانبی با خود به همراه داشته باشند به خصوص اگر در دُزهای بالا مصرف شوند. این موضوع بدین خاطر است که ویتامین D می تواند در بدن انباشت شود و به سطح سمی برسد.

چقدر ویتامین D کافی و چقدر زیادی است؟

مکمل ویتامین D

برای جلوگیری از مسمومیت ویتامین D اغلب بزرگسالان نباید بیش از ۱۰۰ میکروگرم در روز از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. بنابراین اگر از این مکمل مصرف می کنید باید سطح خون تان را هر ۳ تا ۶ ماه چک کنید.

محدوده سالم برای تمرکز ویتامین D در خون بین ۶۰ تا ۸۰ نانوگرم در میلی لیتر است. با این حساب اگر سطح خون شما فراتر از ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر است باید از خوردن مکمل ویتامین D دست بکشید چرا که در این سطح است که عوارض جانبی ظاهر می شوند.

عوارض جانبی مکمل های ویتامین D

مکمل ویتامین D

مسمومیت با ویتامین D که عوارضی نظیر گیجی و درد شکمی را در بر می گیرد زمانی رخ می دهد که سطح تمرکز ویتامین D در خون شخص حداقل به ۱۵۰ نانوگرم در میلی لیتر برسد.

عوارض جانبی بالقوه ی مسمومیت ویتامین D عبارتند از: حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، از دست دادن اشتها، ضعف، عطش و ادرار بیش از حد، سنگ کلیه، گیجی و درد. با این حال مسمومیت ناشی از ویتامین D نادر است. و به طور کلی اگر فردی به طور روزانه مقادیر زیادی ویتامین D مصرف کند ممکن است دچار مسمومیت ناشی از آن بشود.

بعضی از عوارض جانبی مسمومیت ویتامین D ناشی از این است که افراط در مصرف آن می تواند باعث هایپرکلسمی ـ یعنی سطح بالای کلسیم در خون ـ شود. این بدین خاطر است که ویتامین D جذب کلسیم را تسهیل می کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین D

اگر عوارض جانبی مسمومیت ویتامین D را تجربه کردید، از مصرف مکمل دست بکشید و از خوردن مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد کلسیم نظیر لبنیات خودداری کنید چرا که این مواد به وقوع هایپرکلسمی کمک می کنند. در اغلب موارد تنها کاری که باید بکنید همین‌هاست. اما بعضی از افرادی که دچار هایپرکلسمی می شوند ممکن است به هیدراسیون وریدی نیاز پیدا کنند.

بعد از شروع درمان، اغلب اشخاص تقریبا بلافاصله احساس بهبودی می کنند. اما برای برخی دیگر از افراد این فرآیند ممکن است بیشتر طول بکشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین D چه وقتی است؟

یک ترفند ساده برای افزایش ذخیره ویتامین D قارچ های خوراکی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود