بازگشت عوامل اولین فیلم ساخته شده در فضا به زمین

بازگشت عوامل اولین فیلم ساخته شده در فضا به زمین

بازیگر و کارگردان روسی که برای ضبط سکانس هایی از اولین فیلم ساخته شده در فضا ۱۲ روز را در ایستگاه فضایی بین المللی سپری کرده بودند، روز گذشته به زمین بازگشتند.

یولیا پرسیلد و کلیم شیپنکو طبق برنامه ساعت ۴:۳۶ دقیقه به وقت گرینویچ در خاک قزاقستان فرود آمدند.

آن ها توسط اولگ نوویتسکی، فضانورد روس، که ۶ ماه گذشته را در ایستگاه فضایی بین المللی سپری کرده بود، به زمین بازگردانده شدند.

روسکوسموس، سازمان فضایی روسیه، در توییتی از فرود موفق سفینه ی حامل آن ها و سلامت سرنشینان خبر داد.

پرسیلد وقتی خبرنگارها دورش را گرفتند، لبخندی به لب و دسته گلی سفید در دست داشت، گرچه ناراحتی خود را از پایان این سفر ابراز کرد.

او گفت: «۱۲ روز زمان زیادی به نظر می رسید اما وقتی کارمان تمام شد دلم نمی خواست بیایم.»

پیش تر در همین ماه بود که این دو بازیگر و کارگردان روس از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شدند. آن ها به همراه آنتون اشکاپلروف، فضانورد پیشکسوت، به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کردند تا سکانس هایی از فیلمی به نام «چالش» (The Challenge) را در فضا فیلمبرداری کنند.

اگر این پروژه طبق برنامه ادامه یابد، روس ها از یک پروژه ی هالیوودی سبقت خواهند گرفت که سال گذشته اعلام شد قرار است با همکاری تام کروز، ستاره ی فیلم های اکشن با سازمان ناسا و شرکت اسپیس ایکس ِ ایلان ماسک تولید شود.

فیلم «چالش» که چیز زیادی درباره ی داستان آن منتشر نشده، ماجرای پزشک جراحی را روایت می کند که برای نجات جان یک فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می شود.

گفته می شود اشکاپلروف ۴۹ ساله به همراه دو فضانورد روس دیگر که از قبل در ایستگاه فضایی بین المللی حضور داشتند، نقش های کوتاهی در این فیلم ایفا کردند.

از قرار معلوم، نوویتسکی، فضانوردی که بازیگر و کارگردان روس را به زمین بازگرداند، نقش همان فضانورد بیماری را ایفا کرده که نیاز فوری به عمل جراحی پیدا کرده بود.

این مأموریت البته عاری از مشکل هم نبود.

وقتی بازیگر و کارگردان روس به ایستگاه فضایی بین المللی رسیدند، اشکاپلروف مجبور شد کنترل سفینه را به حالت دستی تغییر دهد.

وقتی هم که روز جمعه مسئولین کنترل پرواز روسیه، سفینه ی مورد نظر را مورد آزمایش قرار دادند موتور رانشی آن یکباره دچار حریق شد و ایستگاه فضایی بین المللی را ۳۰ دقیقه ای در شرایطی ناپایدار قرار داد.

با این حال، بازگشت آن ها به زمین طبق برنامه انجام شد.

فرود آن ها که توسط یک تیم فیلمبرداری ثبت شد هم در فیلم «چالش» گنجانده خواهد شد.

این مأموریت موردی دیگر به فهرست اقدامات پیشگامانه ی صنعت فضایی روسیه افزود.

آن ها در دوران شوروی اولین ماهواره ی ی دنیا یعنی «اسپوتنیک» را پرتاب کردند، برای اولین بار یک حیوان، سگی به نام لایکا، مردی به نام یوری گاگارین و زنی به نام والنتینا ترشکوا را به مدار زمین فرستادند.

اما روسیه ی امروز در مقایسه با عصر شوروی، تقلای زیادی برای بدعت گذاری داشته و صنعت فضایی آن سخت در تلاش است تا این موقعیت را حفظ کند.

سازمان فضایی روسیه کماکان بر فناوری هایی تکیه دارد که در دوران شوروی طراحی شدند و با عقبگردهای زیادی از جمله پرتاب های ناموفق مواجه بوده است.

روسیه در رقابت فضایی جهانی هم عقب مانده و درگیر رقابت تنگاتنگی با آمریکا و همچنین چین شده که جاه طلبی فزاینده ای در این صنعت از خود نشان داده است.

همچنین موفقیت شرکت اسپیس ایکس در انتقال چند فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی در سال گذشته که سفر به این ایستگاه را از انحصار روسیه خارج کرد، ضربه ای به روسکوسموس، سازمان فضایی روسیه، وارد ساخت.

در تلاش برای بهبود وجهه و تنوع بخشی به درآمد خود، سازمان فضایی روسیه اعلام کرد از امسال برنامه ی گردشگری فضایی خود را از سر می گیرد تا افراد علاقمند را در ازای دریافت پول به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد.

پس از یک دهه وقفه، قرار است روسیه دو گردشگر ژاپنی – از جمله یوساکو مائه زاوای میلیاردر – را در ماه دسامبر به ایستگاه فضایی بین المللی برساند و به این ترتیب، سالی که نقطه ی عطفی در سفرهای فضایی آماتوری بود را اینگونه به پایان برساند.

منبع: dailymail
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود