تفاوت های حزب جمهوری خواه و دموکرات در سیستم سیاسی ایالات متحده

تفاوت های حزب جمهوری خواه و دموکرات در سیستم سیاسی ایالات متحده

از دهه ۱۸۰۰، حوزه سیاست ایالات متحده به عنوان یک حوزه دو حزبی شناخته می شود. احزاب جمهوری خواه و دموکرات هر یک دیدگاه ها و برداشت های خاص خودشان نسبت به شیوه زمامداری در این کشور را دارند. حزب جمهوری خواه که با عنوان حزب بزرگ قدیمی (Grand Old Party (GOP)) نیز شناخته می شود دیدگاه هایی محافظه کارانه تر و ایدئولوژی راستگرایانه تری دارد و دولت کوچکتر با کاهش مالیات برای همگان را می پسندد. در حالی که دموکرات ها ترق خواه تر و چپگراتر هستند، خواستار ساختار حکومت بزرگتر و مالیات های بیشتر برای افراد با درآمد بیشتر هستند. اما بخشی از سیاست های کلیدی هر دو حزب به جنس منحصربفرد فرهنگی خود ایالات متحده باز می گردد.

احزاب جمهوری خواه و دموکرات هر یک دیدگاه ها و برداشت های خاص خودشان نسبت به شیوه زمامداری در این کشور را دارند.

چرا کنترل اسلحه در ایالات متحده یک مناقشه بحث برانگیز است؟

حق نگهداری و حمل سلاح در واقع متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده به شمار می آید، قانونی اساسی که در سال ۱۷۸۷ تدوین و تصویب شده است. این متمم با اختلاف فراوان مناقشه برانگیزترین بخش از قانون اساسی ایالات متحده بوده و جمهوری خواهان با هر گونه قانون کنترل اسلحه در هر ظرفیتی مخالف هستند. دموکرات ها اما در حالی که به مالکیت اسلحه احترام گذاشته و خواستار تداوم آن هستند اما می خواهند قوانین و کنترل های سختگیرانه تری در زمینه سلاح به ویژه سلاح های خودکار وجود داشته باشد. در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰,۰۰۰ مورد قتل با سلاح گرم در ایالات متحده رخ داده است. اما سیاستمداران محافظه کار مدعی هستند که قانون کنترل اسلحه موثر نبوده و برای این توجیه خود به ایالت هایی اشاره می کنند که علیرغم قوانین سختگیرانه در زمینه کنترل سلاح های گرم، مملو از خشونت هستند. شیکاگو بارزترین ایالت در این زمینه است که تنها در سال جاری میلادی بیش از ۵۲۴ مورد قتل در آن رخ داده که اکثر آن ها با سلاح گرم صورت گرفته است.

احزاب جمهوری خواه و دموکرات هر یک دیدگاه ها و برداشت های خاص خودشان نسبت به شیوه زمامداری در این کشور را دارند.

دیدگاه احزاب اصلی ایالات متحده نسبت به ازدواج چیست؟

حزب جمهوری خواه که پایگاه اصلی طرفدارانش را مسیحیان تشکیل می دهند از قانون ازدواج سنتی و مرسوم بین زن و مرد حمایت می کنند. اما دموکرات ها در سال های اخیر برای قانونی کردن ازدواج همجنس ها نیز تلاش کرده و اکنون با تایید دادگاه عالی ایالات متحده، ازدواج همجنس ها در بسیاری از ایالت های این کشور قانونی است زیرا به حکم دادگاه عالی، ممانعت از ازدواج این افراد مخالف متن قانون اساسی است. در سال ۱۹۹۶، بیل کلینتون رییس جمهور دموکرات قانون دفاع از ازدواج را امضا کرد که دولت فدرال را از به رسمیت شناختن ازدواج همجنس ها باز می داشت.

احزاب جمهوری خواه و دموکرات هر یک دیدگاه ها و برداشت های خاص خودشان نسبت به شیوه زمامداری در این کشور را دارند.

دیدگاه دموکرات ها و جمهوری خواهان نسبت به بیمه درمانی چیست؟

برای نزدیک به یک قرن، دموکرات ها دستکم شکل هایی از اصلاحات در سیستم بیمه درمانی را در برنامه ای اصلی خود داشته اند. دموکرات ها بر این باورند که دولت باید از مردم مراقبت کند و نیازهای ضروری آن ها را تامین نماید. بر اساس دیدگاه جمهوری خواهان اما هر چه دخالت دولت در این زمینه کمتر باشد، بهتر خواهد بود. دموکرات ها خواهان برابری و مقرون به صرفه بودن بیمه درمانی برای تمامی شهروندان هستند و به همین خاطر برنامه هایی مانند Medicare, Medicaid و برنامه بیمه درمانی کودکان را مطرح و تصویب کرده اند. به طور معمول، حزب جمهوری خواه در هر پیشنهاد دموکرات ها برای تغییر در سیستم بیمه درمانی با آن ها مخالفت می کنند. جمهوری خواهان بر این باورند که دولت نباید در کار شهروندان دخالت کند زیرا دولت این کشور حامی بازار آزاد است. البته قانون بیمه درمانی مقرون به صرفه برای همگان از قوانین اساسی ایالات متحده بوده و دولت جو بایدن نیز مانند دیگر روسای جمهور، اعم از جمهوری خواه و دموکرات، از آن حمایت می کند.

آیا در آمریکا هنوز هم اعدام وجود دارد؟

حزب جمهوری خواه همچنان مدافع اعدام مرتکبان جرم های خشونت آمیز است در حالی که دموکرات ها مخالف حکم اعدام در هر صورتی بوده اند، اگر چه پافشاری دموکرات ها بر این عقیده همیشگی نبوده است. موضوع مجازات اعدام در ایالات متحده بسیار پیچیده است. این کشور همچنان یکی از معدود دموکراسی های غربی است که اعدام در آن وجود دارد. در حالی که از سال ۱۹۹۹ و انجام ۹۸ اعدام، تعداد اعدام ها در ایالات متحده دائماً در حال کاهش است، تعداد این اعدام ها در سال ۲۰۱۵ به تنها ۲۸ مورد رسید. جو بایدن نیز موافق حذف مجازات اعدام است اما در حال حاضر در ۲۷ ایالت آمریکا هنوز هم اعدام وجود دارد.

احزاب جمهوری خواه و دموکرات هر یک دیدگاه ها و برداشت های خاص خودشان نسبت به شیوه زمامداری در این کشور را دارند.

دیدگاه جمهوری خواهان و دموکرات ها در مورد اقتصاد چیست؟

به طور سنتی، دموکرات ها و جمهوری خواهان دیدگاه های بسیار متفاوتی نسبت به اقتصاد دارند. برای مثال، اقتصاد دموکرات ها به سود خانواده های کم درآمد و با درآمد متوسط است. هدف اصلی این اقتصاد این است که با کاهش نابرابری درآمدی باعث رشد اقتصادی شده و این بدان معناست که مردم با این شرایط، به جای سرمایه گذاری و پس انداز کردن پولشان، بیشتر خرج می کنند. دموکرات ها همچنین مدافع این ایده هستند که دولت باید خود را از رکود بیرون بکشد. در طرف دیگر، جمهوری خواهان از بخش تولید اقتصاد حمایت می کنند که معمولاً به سود کسب و کارها و سرمایه گذارهاست. دیدگاه آن ها این است که کاهش مالیات ها به کسب و کارها اجازه می دهد افراد بیشتری را استخدام کنند که در ادامه باعث افزایش تقاضا و رشد می شود. اما تحقیقات نشان می دهد که در دوران حکومت دموکرات ها وضعیت اقتصادی ایالات متحده بهتر است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود