مشخصات و قیمت اولین خودرو برقی ایرانی با نام «یوز» پس از دریافت مجوز پلاک گذاری

مشخصات و قیمت اولین خودرو برقی ایرانی با نام «یوز» پس از دریافت مجوز پلاک گذاری

بعد از مدت ها کش و قوس و انتظار، ظاهراً اولین خودرو برقی ایرانی با نام «یوز ایرانی» مجوز تردد گرفته و پلاک شده است. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور از پلاک گذاری اولین خودروی برقی ایرانی گفت که در ابتدا کار خود را با یک پروژه دانشگاهی توسط دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین کار خود را شروع کرده و حتی حسن روحانی رییس جمهور سابق نیز یکبار سوار آن شده بود. ستاری در این باره گفته است: «خودروی برقی ایرانی نیز که به تازگی پلاک گذاری شده، پنج سال طول کشید تا استاندارد‌های آن اخذ شود، در حالی که خودرو‌های خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند».

بعد از مدت ها کش و قوس و انتظار، ظاهراً اولین خودرو برقی ایرانی با نام «یوز ایرانی» مجوز تردد گرفته و پلاک شده است.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با اشاره به ۱۰۰ درصد بومی بودن این خودرو برقی ایرانی گفته است: «مجوز پلاک گذاری برای موتور برقی چهار چرخ گرفته شده که فقط ظاهری شبیه خودرو دارد و گرنه همان موتور برقی است که پیش از این در سال ۹۵ توسط حسن روحانی رئیس جمهور وقت رونمایی شده بود. این موتور از پنج سال پیش به عنوان طرح کلان علمی بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و دانشگاه آزاد قزوین اجرایی شد و یک شرکت دانش بنیان این موتو را طراحی کرد.راهنمایی و رانندگی معتقد بود این موتور نیست بلکه خودرو است و باید استانداردهای خودرو از جمله ایربگ و… را داشته باشد در حالی که در کشورهای دیگر طبق استانداردهای این گونه محصولات، آن ها در دسته موتورها به شمار می آیند».

بعد از مدت ها کش و قوس و انتظار، ظاهراً اولین خودرو برقی ایرانی با نام «یوز ایرانی» مجوز تردد گرفته و پلاک شده است.

حسین زیارتی، مدیر پروژه خودروی برقی دو سرنشین یوز نیز درباره اولین خودرو برقی ایرانی دارای مجوز تردد گفته است: «ابتدا در سال ۸۷ مطالعات خودمان را درباره طراحی و ساخت خودروی برقی آغاز کردیم. در سه دوره مسابقات دانشگاه شریف نیز شرکت کردیم و در هر سه دوره موفق به کسب مقام اول شدیم. بعد از آن، در سال ۹۳ در قالب شرکت دانش‌بنیان «پاراکس‌موتور» فرایند تجاری‌سازی دستاوردهایمان را آغاز کردیم و خودروی یوز فقط یکی از محصولات ماست. در این موتور چهار چرخ، ۹۰۰ قطعه به کار می رود که فقط ۱۰۰ قطعه آن از جمله باتری، موتور، درایور و… وارداتی است و بقیه قطعات در داخل تولید می شود».

بعد از مدت ها کش و قوس و انتظار، ظاهراً اولین خودرو برقی ایرانی با نام «یوز ایرانی» مجوز تردد گرفته و پلاک شده است.

مدیرعامل شرکت پاراکس موتور نیز درباره این خودرو برقی ایرانی گفته است: «این موتور چهارچرخ دو نفره است و تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. وزن خودرو بدون پک باتری ۴۰۰ کیلوگرم و توان نامی آن ۱۵ کیلو وات است. حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و برای حرکت در تندترین شیب‌های خیابان های تهران نیز مشکلی ندارد و شعاع دور زنی بسیار کمی دارد. نکته جالب در این خودرو این است که طول آن برابر با عرض خودروهای معمول است و در کمترین فضای ممکن می‌توان آن را پارک کرد. به علاوه درهای این خودرو به سمت بالا باز می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن در را در حداقل فضا ممکن کرده است».

بعد از مدت ها کش و قوس و انتظار، ظاهراً اولین خودرو برقی ایرانی با نام «یوز ایرانی» مجوز تردد گرفته و پلاک شده است.

حسین زیارتی در مورد قیمت این خودرو برقی نیز گفته است: «ما قصد داریم فعلا ۱۰۰ دستگاه از یوز را تولید و بر اساس قیمت بازار قیمت نهایی را اعلام کنیم. در نظر داشته باشیم نمونه فرانسوی این خودرو گران‌قیمت است. به علاوه باتری خودرو را در اروپا به شما نمی‌فروشند و برای استفاده از خودرو باید باتری آن را اجاره و ماهانه مبلغ ثابتی را به عنوان اجاره پرداخت کنید. هم اکنون نمونه فرانسوی این موتور با توجه به آپشن های مختلف بین ۷,۰۰۰ تا ۸,۵۰۰ یورو بدون باتری به فروش می رسد که برای خرید همیشگی باتری باید حدود ۵,۰۰۰ یورو به آن اضافه کنید اما ما تلاش می‌کنیم این خودرو را با قیمت کمتری عرضه کنیم».

خودرو برقی یوز دارای یک موتور برقی در محور عقب بوده که توانایی تولید ۲۰ اسب بخار قدرت یا ۱۵ کیلو وات نیروی الکتریسیته را دارد که کمتر از یک سوم قدرت موتور پراید است و با هر بار شارژ که حدود سه ساعت و نیم به طول می انجامد می تواند مسیری ۱۰۰ کیلومتری را بپیماید. وزن یوز برقی ایرانی حدود ۴۸۰ کیلوگرم اعلام شده، در حالی که طول بدنه آن ۲.۳۲ متر و عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۱.۱۹ متر و ۱.۴۶ متر اعلام شده است. شرکت سازنده اعلام کرده است که قصد ساخت دو مدل تک سرنشین و دو سرنشین را دارد.

بعد از مدت ها کش و قوس و انتظار، ظاهراً اولین خودرو برقی ایرانی با نام «یوز ایرانی» مجوز تردد گرفته و پلاک شده است.

حسین زیارتی پیش از این در مصاحبه با دیجیاتو در مورد قیمت خودرو برقی یوز گفته بود: «قیمت نمونه‌ خارجی این محصول تولید شده توسط شرکت رنو بدون پک باتری در بازه ۶ تا ۸ هزار یورو عرضه می‎گردد که در اروپا پک باتری به صورت ماهانه و بر اساس میزان مصرف فرد اجاره داده می‌شود که هزینه ماهیانه آن در بازه ۴۵ تا ۷۰ یورو است. همچنین قیمت فروش خودرو به همراه پک باتری معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ یورو است». وی در مورد باتری این خودرو برقی ایرانی نیز گفته بود: «با هر بار شارژ در زمان تقریبی ۳ ساعت مسافت قابل پیمایش خودرو در سیکل استاندارد ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. به منظور شارژ کردن این محصول شارژر روی خودرو نصب شده است و با هر پریز برق شهری قابلیت شارژ آن فراهم می‌شود».

بعد از مدت ها کش و قوس و انتظار، ظاهراً اولین خودرو برقی ایرانی با نام «یوز ایرانی» مجوز تردد گرفته و پلاک شده است.

زیارتی در مورد دیگر مشخصات خودرو برقی یوز نیز گفته است: «این موتور چهارچرخ دو نفره است و تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. وزن خودرو بدون پک باتری ۴۰۰ کیلوگرم است و توان نامی آن ۱۵ کیلو وات است. حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد، برای حرکت در تندترین شیب‌های خیابان های تهران نیز مشکلی ندارد و شعاع دور زنی بسیار کمی دارد. نکته جالب در این خودرو این است که طول آن برابر یا عرض خودروهای معمول است و در کمترین فضای ممکن می‌توان آن را پارک کرد. به علاوه درهای این خودرو به سمت بالا باز می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن درب را در حداقل فضا ممکن کرده است».

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • دانیال آبان ۱۰, ۱۴۰۰

    من ای ماشینا اسباب بازیش دارم??

  • زایری آبان ۱۰, ۱۴۰۰

    من این ماشین رو از نزدیک تو نمایشگاه رباتیک کیش دیدم خیلی مسخرست و نفری که بعنوان لیدر اومده هیچی از ماشینه نمی دونه و وقتی دربسته میشه به فاصله ۲ سانتی متر دور تا دور در فاصله داره و کیپ نیست و در جایی که سرما یا باران هست به راحتی آب از میان در میاد داخل

    • محسن آبان ۱۱, ۱۴۰۰

      عزیزم پارسش(سلطان) هم از سقفش آب میاد داخل،پراید همینجور،اینکه دیگه نبایدایرادشوگرفت،
      البته بازم میدونستن دولت حمایت نمیکنه و اینو درست کردن خیلیه،انگیزه و حمایت بشن بهترینارو درست میکنن،اگر دولت فردا اینو دستکاری نکنه و قیمت نجومی نزنه بگه خارجیش مثلا یک میلیارده ولی ما چون بومی سازی کردیم میزنیم نهصدمیلیون،دیگه نمیگه خارجیش زیرتریلیم بره چیزیش نیست،کولر و کلی آبشن داره ایمنی داره?ولی بازم خوبه دعاکن قیمتش جوری باشه بشه راحت براخودمون و خانواده بخریم واسه توی شهر،مثل دوچرخه خریدن باشه نه اف اچ خریدن

  • محسن آبان ۱۱, ۱۴۰۰

    سلام
    آقا مگه چه اشکالی داره خبرتون کلا چهارخط بیشتر نشه؟
    از بالاتاپایین صفحه یه خبر چهاربار تکرارشده،خودرو ایرانی و سرخط خبرتون درمورد مشخصات و قیمت خودرو ایرانی
    ولی یهوبا خودرو فرانسوی مقایسه میشه قیمت یورو زده نگو مال خارجیست،باطری اجاره ای نگو مال خارجیست،
    تهش معلوم نشد این باطریش داعمیه یا اجاره ای،قیمتش چقدره،اقا خبر بشه یک خط ولی مختصر و مفید باشه بهتره تا یه صفحه ولی تکرار بشه و مقایصه و قاطی پاتی شه،
    بخدا بخونید میبینید فقط مشخصاتی که نوشتید به سرخط خبر ربط داره ،تهش قیمت نخورد
    بهرحال ممنون،ولی مختصرومفید بهتره آدم گیج و ویج نمیشه خبرو هم بهتر میفهمه

  • مهدی آبان ۱۲, ۱۴۰۰

    این که رنو کوئیزی هست کجاش ایرانیه؟ در متن هم نوشته باتری و موتور و درایو و… وارداتی هست