طرح اعطای خودرو به زنانی که فرزند دوم به دنیا آورند و واکنش تمسخر آمیز کاربران

طرح اعطای خودرو به زنانی که فرزند دوم به دنیا آورند و واکنش تمسخر آمیز کاربران

مصوبه ی مجلس مبنی بر اعطای خودرو، بدون قرعه کشی و با قیمت کارخانه، به زنانی که فرزند دوم آورند، با واکنش تمسخرآمیز کاربران فضای مجازی مواجه شده است.

بر اساس مصوبه ی مجلس شورای اسلامی، زنانی که فرزند دوم به دنیا آورند می‌ توانند بدون قرعه‌ کشی، نسبت به دریافت خودروی ایرانی از کارخانه‌ های خودروسازی کشور اقدام کنند.

این نکته در حالی در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب رسیده که وزیر صنعت وعده ی حذف فرآیند قرعه‌ کشی به دنبال افزایش تیراژ تولید خودرو را داده است. سیدرضا فاطمی امین چندی قبل از حذف قرعه‌ کشی خودرو در سال آینده خبر داد.

نماینده ی کرج، فردیس و اشتهارد نیز با اشاره به تأیید این طرح در شورای نگهبان اظهار کرد: «فروش بدون نوبت و بدون قرعه‌ کشی خودروی ایرانی به قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دوم به بعد به مادران در این قانون پیش‌ بینی شده است.»

واژه ی «به بعد» به این معنی است که مادرانی که دو فرزند دارند نیز پس از به دنیا آوردن فرزند سوم و فرزندان دیگر، مشمول این مصوبه خواهند شد.

هنوز روشن نیست این اقدام چگونه صورت می گیرد و آیا خودروی خاصی برای تحویل به این مادران معرفی می‌ شود یا مادران مجاز به انتخاب خودروی موردعلاقه ی خود هستند یا خیر.

نکته ی مهم اینجا است که فاصله ی قیمت خودرو در کارخانه تا بازار در برخی موارد حتی به بیش از صد میلیون تومان نیز می‌ رسد و به این ترتیب این نوعی یارانه است که از طریق کارخانه‌ های خودروسازی که با زیان انباشته ی هنگفتی روبرو هستند، توزیع خواهد شد.

نکته ی مهم دیگر در این فرایند، تصمیمی است که بر اساس اعلام رئیس سازمان بورس به زودی برای تغییر مکانیزم قیمت گذاری خودرو اتخاذ می شود.

به گفته ی مجید عشقی، قیمت کارخانه‌ای خودرو باید افزایش یابد. در صورت نزدیک شدن قیمت خودرو در کارخانه تا بازار، این امتیاز دیگر جذابیتی در بر نخواهد داشت .

افزایش تقاضا برای خرید خودرو، در پی موج تورمی سبب شد عرضه خودرو به شیوه قرعه کشی در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به اعلام وزیر صمت برای حذف قرعه‌کشی از یک سو و افزایش قیمت کارخانه‌ ای خودرو و حذف مکانیزم قیمت‎گذاری دستوری از سوی دیگر، معلوم نیست این امتیاز طبق چه مکانیزمی به مادرانی که فرزندان دوم به بعد خود را به دنیا می‌ آورند تعلق می‌ گیرد .

اما این خبر با واکنش تمسخر آمیز کاربران توییتر هم مواجه شده است که در ادامه نمونه هایی از آن را خواهید دید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۷ نظر

ورود

  • کرامتی آبان ۱۵, ۱۴۰۰

    وقتی یک مشت احمق تصمیم می گیرند برای تقویت سپاه اسلام، مردم رو ترغیب به بچه آوردن کنند ولی اینقدر مفلس و بدبخت شدن که چیزی برای ترغیب مردم ندارند نتیجه اش میشه چنین طرحهای مضحکی. همون حماقتی که دهه ۶۰ مرتکب شدن و سالها بدبختی رو برای متولدین اون دوره و سایرین ایجاد کردن تازه اون موقع دستشون بازتر بود و وعده مسکن رایگان میدادن هرچند همون وعده ها هم هیچوقت عملی نشد.
    آخونده رو آوردن توی تلویزیون در مورد لزوم فرزند آوری و دسیسه دشمنان در رابطه با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر میگه. مبنای کل حرفهاش اینه که در تعالیم بزرگان دین توصیه شده به فرزند بیشتر. بابا حداقل دو کلام توجیه بی سر و ته اقتصادی یادش بدین شاید چند نفر رو تونست فریب بده. مردم نه دیگه مثل ۴۰ سال پیش اونقدر احمق هستند و نه مثل والدین اون زمان جوونیشون رو بدون دغدغه اقتصادی گذروندن که با دشمن دشمن کردن شما و چهارتا حرف از ۱۴۰۰ سال قبل خام بشن و بچه پس بندازند.

    • مهدی آبان ۱۵, ۱۴۰۰

      اگه نسبت جمعیتی به هم بخوره بیمه ها و صندوق های بازنشستگی ورشکست میشن و اون کشور از هم میپاشه

      • مسعود آبان ۱۵, ۱۴۰۰

        خود بی شرفشون باعث به هم خوردن نسبت جمعیتی شدن حالا چون دولت پول نداره حقوق بازنشستگی دهه شصتیها رو بده دوباره یک نسل دیگه رو بدبخت کنه تا با بیگاری کشیدن از اونها حقوق بازنشستگی دهه شصتیها جور بشه؟! این منطق فقط از جماعت آخوند برمیاد.

  • ارژنگ آبان ۱۵, ۱۴۰۰

    توییتر فارسی = منجلاب

  • رسول شریفی آبان ۱۵, ۱۴۰۰

    شما یه مرغ با قیمت ۲۵ تومنم بذاری جواب میگیری .ماشین چرا؟؟؟؟ ههه ههه ههه هه
    خیلی احمقانه است که حرف این دروغ گو ها رو باور کنیم. هنوز بحث سهام عدالت نوزادان و مبالغ کمک دولتی مونده . من بچم ۴ ماهشه . تو بیمارستان کسی بود که بخاطر مشکلات بیمه ای (تازه شغلش رو عوض کرده بود و بیمه اش قطع و دوباره وصل شده بود ) مجبور شد ۷ میلیون هزینه بیمارستان رو آزاد پرداخت کنه . خود من با بیمه تکمیلی هم۲ تومن به بیمارستان پول دادم. تازه خصوصی هم نبود . اوضاع زندگی سخته و فرزند آوری ربطی به جایزه نداره. حکومت پایه پولی رو مراقبت کنه و ارزش پول ملی رو نندازه . این وظیفه اشه. خانواده ها خودشون بهتر زندگی میکنند و فرزندان بیشتر و سالمتری میارن. راهش این نیست که غربالگری رو حذف و یا هزار راه دیگه . مثلا کاندوم رو نایاب کنن. با بهداشت مردم نمیشه بازی کرد

  • فریبرز آذر ۱۵, ۱۴۰۰

    فقط میتونم به عقل شیرین این مسئولین بی عقل بخندم
    مضحکه خاص و عام شدیم
    کاش روزی میشد از این خراب شده فرار میکردیم

  • ناصر تیر ۱۴, ۱۴۰۱

    ,اگر واقعا قصد دارید برای مادران دو فرزند اولویتی قایل بشید یک سایت مستقل ایجاد کنید . اگر سر کاری نیست . تشگر