احتمال تقلبی بودن گران ترین تابلو نقاشی دنیا که بن سلمان آن را خریده!

احتمال تقلبی بودن گران ترین تابلو نقاشی دنیا که بن سلمان آن را خریده!

گران قیمت ترین تابلو نقاشی دنیا که تصور می شد اثر لئوناردو داوینچی، هنرمند شهیر ایتالیایی، باشد، حالا صحبت از احتمال تقلبی بودن آن به میان آمده است.

تابلوی نقاشی «سالواتور موندی»، تصویری گیرا از عیسی مسیح که «مونالیزا»ی مذکر لقب گرفته بود، در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به یک شاهزاده ی سعودی فروخته شد.

در آن زمان تصور می شد این تابلو یکی از آثار داوینچی باشد که مدت ها مفقود بوده و اصالت آن به تأیید کارشناسان سرتاسر دنیا رسیده بود.

حالا اما معلوم شده این پرتره احتمالاً به این استاد دوره ی رنسانس نسبت داده شده یا با اجازه یا زیر نظر او ترسیم شده.

در حقیقت، حالا تصور می شود که این تابلو اثر یکی از دستیاران یا شاگردان او بوده و از داوینچی تنها چند ضربه قلم مو در خود داشته باشد – اگر اصلاً این استاد بزرگ نقشی در ترسیم آن داشته.

این مسأله که نخستین بار توسط وبسایت The Art Newspaper رسانه ای شد، احتمالاً از قیمت افسانه ای این تابلو نقاشی به شدت خواهد کاست.

خریدار رسمی این تابلو در سال ۲۰۱۷، شاهزاده بدر بن عبدالله بن محمد بن فرحان آل سعود، یک عضو کمتر شناخته شده ی خاندان سعودی بود که هیچ سابقه ای به عنوان یک مجموعه‌دار آثار هنری نداشت.

اما بسیاری معتقدند او این اثر هنری را از طرف شاهزاده محمد بن سلمان خریداری کرده و خریدار واقعی این نقاشی ولیعهد سعودی بود.

خریدار آن هر کس که بوده باشد، مبلغ سرسام آوری را پرداخته که از ۳۰۵ میلیون پوندی که ولیعهد سعودی برای خرید باشگاه فوتبال نیوکاسل یونایتد هزینه کرده، بیشتر است.

گالری ملی لندن این نقاشی را در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از آثار داوینچی معرفی کرد اما تردیدها درباره ی اصالت آن زمانی به وجود آمد که یک مدیر آثار هنری و تاریخدان به نام وینسنت دلیوین مدعی شد برخی بخش های این نقاشی به طرز شگفت آوری از کیفیت پایینی برخوردارند.

موزه ی پرادوی مادرید که این نقاشی در آن به نمایش درآمده بود، این ماه نمایشگاهی به نام «لئوناردو و کپی مونالیزا» برپا کرده است.

تمرکز این نمایشگاه بر روی ماهیت آثار کپی برداری شده و همینطور آثاری است که در زمان حیات داوینچی در کارگاه این استاد بزرگ و با اجازه ی او ترسیم شدند.

در کاتالوگ این نمایشگاه آمده: «گاهی زمانی که کمال گرایی و مشغولیت های فراوان لئوناردو، نقاشی کردن را برایش دشوار می کرد، شاگردانش این کار را برای او برعهده می گرفتند.»

نقاشی های به نمایش در آمده در این نمایشگاه به دو دسته تقسیم شده اند: آثار لئوناردو و آثاری که به او نسبت داده شده اند یا با اجازه و زیر نظر او ترسیم شدند که تابلوی «سالواتور موندی» حالا در دسته ی دوم قرار می گیرد.

این پرتره که حضرت مسیح را در مقام ناجی جهان به تصویر کشیده است، قدمت آن به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی گردد.

این تابلو چندین قرن مفقود بود تا اینکه پس از بارها معامله شدن در نهایت در سال ۲۰۰۵ از یک خانه ی حراج در نیواورلئان ِ آمریکا سردرآورد.

خریداران تابلو تنها ۱،۱۷۵ دلار برای آن پرداخت کرده بودند، اما در فرآیند مرمت تابلو خیلی زود معلوم شد ممکن است از آثار داوینچی باشد.

این نقاشی بعد از آن در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۱۲۷ میلیون دلار به یک الیگارش روس فروخته شد تا آنکه در سال ۲۰۱۷ در حراج کریستی در نیویورک توسط شاهزاده ی سعودی خریداری و به گران قیمت ترین اثر هنری فروخته شده تاکنون در یک مزایده ی عمومی بدل شد.

مکان فعلی تابلوی «سالواتور موندی» نامعلوم است اما برخی شایعات می گوید جایی در عربستان سعودی پنهان شده است.

برخی هم مدعی هستند این نقاشی در اَبَر کشتی تفریحی ۴۰۰ میلیون پوندی محمد بن سلمان آویخته شده که ۱۳۴ متر طول دارد و یکی از بزرگ ترین های دنیا در نوع خودش محسوب می شود.

منبع: thesun
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • محسن آبان ۲۴, ۱۴۰۰

    بعضی چیزها هرگز خریدنی نیستند مثل فرهنگ و عقل و اندیشه