دیده شدن پشه آئدس در بندرعباس؛ علائم بیماری تب دنگی

دیده شدن پشه آئدس در بندرعباس؛ علائم بیماری تب دنگی

تب دنگی، تب دنگ، تب دانگ یا تب استخوان شکن همگی یک نام واحد برای یک بیماری ویروسی هستند که عامل انتقالش پشه ای به نام پشه آئدس است. این پشه که به ببر آسیایی نیز مشهور شده در مناطق استوایی به خصوص در آسیای جنوب شرقی یافت می شود. متاسفانه این بیماری اخیراً گسترش یافته و تلفات انسانی زیادی به جا گذاشته است.

دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، شنبه به رسانه ها اعلام کرد: «در ۲ روز گذشته متاسفانه پشه آئدس در محلات شهر بندر عباس مشاهده و توسط همکاران حشره شناس صید شده است. پشه صید شده خطر ویروسی نداشت و تا کنون نیز بیمار مشکوک نداشتیم اما نیاز است شهروندان رعایت موارد پیشگیرانه را به سرعت در دستور کار قرار دهند.»

پشه آئدس

وی در مورد اقدامات مورد نیاز افزود: «از جمله اقداماتی که باید انجام شود این است که پشه های بالغ باید از بین بروند و تا شعاع یک کیلومتری مکان مشاهده آن باید ضد عفونی شود.»

نوروزیان در خصوص مناطق زیست این پشه افزود: «یکی از مناطقی که پشه آئدس در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آن جا می‌ ماند و  گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌ شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک است. موارد یاد شده محل تخم ریزی و رشد پشه است و به همین دلیل باید در منازل نیز سمپاشی شود و وزارت نیز بهداشت تعلل در خصوص سم پاشی را جایز ندانست و اعلام کرده باید به سرعت سمپاشی صورت گیرد.»

پشه آئدس

حسین فرشیدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از مردم درخواست کرده پنجره های خانه ها را به توری مجهز کنند و با بیان این که این حشره آب‌دوست است، اضافه کرده که مردم می بایست مکان های احتمالی رشد و نمو این حشره را تمیز و خشک نگاه دارند و تا جای ممکن با عوامل اجرایی بهداشت استان همکاری نموده و به آن ها در امر سمپاشی کمک کنند و نیز در صورت مشاهده ی این پشه، سریعاً مرکز بهداشت شهرستان خود را مطلع سازند.

پشه آئدس

علائم این بیماری شامل دردهای عضلانی، سردرد، بی حالی غیرطبیعی، کسالت، تب و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت های مختلف بدن و در موارد حاد بعضاً خونریزی است. حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا هیچ گونه نشانه ای از خود بروز نمی دهند یا صرفا علائم خفیفی همچون تب ملایم دارند.

تب دنگی تنها در تعداد اندکی از بیماران شدت پیدا کرده و می تواند باعث مرگ شود.

بیشتر بخوانید:

۷ بیماری هولناکی که از طریق نیش پشه منتقل می شوند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود