دختر اولین فضانورد امریکایی توسط شرکت جف بزوس به فضا رفت

دختر اولین فضانورد امریکایی توسط شرکت جف بزوس به فضا رفت

لورا شپرد چرچلی ۷۴ ساله به همراه ۵ نفر دیگر برای سفری تفریحی که توسط شرکت «بلو اوریجین» جف بزوس تدارک دیده شده بود، به فضا رفت. هنگامی که فضاپیما به مداری کم ارتفاع رسید، مسافران توانستند حالت بی وزنی را تجربه کنند. این سومین پرتاب شرکت بلو اوریجین در سال ۲۰۲۱ بود چرا که این شرکت قصد دارد در گردشگری فضایی پیشتاز شود. پدر چرچلی شپرد که در سال ۱۹۹۸ درگذشت، اولین فضانورد امریکایی بود که طی پرواز مرکوری که در ۵ مه ۱۹۶۱ از مرکز کیپ کاناورال فلوریدا انجام شد، به فضا پا گذاشت.

مایکل استراهان، ستاره ی سابق لیگ ملی فوتبال امریکا و مجری برنامه «صبح بخیر امریکا» و ۴ نفر دیگر که برای این سفر فضایی بلیط خریده بودند، سایر مسافران این پرواز بودند. این نخستین باری بود که بلو اوریجین هر ۶ صندلی راکت «نیو شپرد» را پر می کند. اسم این راکت از نام آلن شپرد، اولین فضانورد امریکایی برگرفته شده است.

اولین فضانورد امریکایی

پرتاب این راکت که به علت بادهای شدید ۲ روز عقب افتاده بود نهایتاً در روز شنبه از مرکز پرتاب این شرکت در نزدیکی شهر کوچک ون هورن در تگزاس انجام گرفت. مسیر پرواز این راکت همانند پروازهای راکت های قبلی این شرکت بود و در پایان در صحرای تگزاس فرود آمد. پس از فرود خود جف بزوس از مسافران استقبال کرد.

این پرواز که کمی بیشتر از ۱۰ دقیقه به طول انجامید و به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری رسید، ۵ دقیقه و ۱۸۷ کیلومتر کوتاه تر از پرواز آلن شپرد بود. در این سفر دختر آلن شپرد تکه ی کوچکی از کپسول مرکوری و نیز یادگاری هایی از سفر پدرش به سطح ماه طی ماموریت آپولو ۱۴ در سال ۱۹۷۱ را به همراه داشت.

اولین فضانورد امریکایی

لورا شپرد چرچلی می گوید: «وقتی پایین می آمدیم به پدرم فکر کردم و با خودم گفتم که پدرم حتی فرصت لذت بردن از چنین سفری را پیدا نکرد. او سرش گرم کار بود. او مصر بود که همه کارها را خودش انجام بدهد، آن وقت من برای گردش رفتم آن بالا!»

ماه قبل شاهزاده ویلیام از فعالیت های گردشگری فضایی شرکت هایی نظیر بلو اوریجین انتقاد کرد و هشدار داد که فعالیت آن ها به «اضطراب اقلیمی» در میان نسل های جوان تر دامن می زند.

بیشتر بخوانید:

جف بزوس از طرح «پارک فضایی» رونمایی کرد؛ تماشای ۳۲ طلوع و غروب خورشید در یک روز

مشکل توالت کپسول فضایی اسپیس ایکس و بازگشت فضانوردان با پوشک

والی فانک ؛ زن ۸۲ ساله‌ای که آخرین مسافر فضاپیمای جف بزوس برای سفر تاریخی شد

منبع: BBC
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود