قرص ویاگرا احتمال ابتلا به آلزایمر را کم می کند

قرص ویاگرا احتمال ابتلا به آلزایمر را کم می کند

اگر نتایج به دست آمده از یک تحقیق جدید درباره ی رابطه ی میان قرص ویاگرا و بیماری آلزایمر درست باشد، این دارو می تواند به حفظ توان ذهنی کمک کند.

محققان کلینیک شهر کلیولند در ایالت اوهایو ِ آمریکا به بررسی داده های به دست آمده از بیش از ۷ میلیون نفر پرداختند و متوجه شدند آن هایی که قرص ویاگرا مصرف می کردند، در مقایسه با آن هایی که این قرص مخصوص اختلال نعوظ را مصرف نمی کردند، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر در آن ها ۶۹ درصد کمتر بود.

در این پژوهش از اطلاعات موجود در درخواست های دریافت خسارت افراد از بیمه ها طی یک دوره ی ۶ ساله استفاده شد. در این مدت برخی بیماران  داروهای دیگری مصرف کرده بودند که نقش آن ها هم در ریسک ابتلا به آلزایمر مورد بررسی قرار گرفت. احتمال ابتلا به آلزایمر در کسانی که قرص ویاگرا مصرف می کردند کمتر از آن هایی بود که داروهای فشار خون و دیابت مصرف می کردند. نقش این داروها هم در ابتلا به آلزایمر در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.

محققان با استقاده از سلول های بنیادی، مغز یک بیمار آلزایمری را در محیط آزمایشگاه شبیه سازی کردند تا اثر قرص ویاگرا را بر روی آن بررسی کنند. گرچه یافته های اولیه ی آن ها از وجود ارتباط مستقیم میان این دارو و بیماری آلزایمر حکایت نداشت، اما این تحقیق نشان داد به پژوهش بیشتری در این مورد نیاز است.

فیشونگ چنگ، سرپرست نویسندگان این پژوهش می گوید در تحقیقات بعدی اثر قرص ویاگرا هم بر روی زنان و هم بر روی مردان مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا معلوم شود که آیا می توان در آینده از این دارو به عنوان گزینه ای برای درمان آلزایمر و دیگر بیماری‌ های تخریب‌ گر اعصاب بهره گرفت.

قرص ویاگرا می تواند به جلوگیری از بیماری های دیگری هم کمک کند

این پژوهش با بررسی بیش از ۱۶۰۰ داروی مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا آغاز شد که دانشمندان می خواستند بدانند آیا از آن ها می توان برای درمان بیماری آلزایمر استفاده کرد. پس از بررسی داروها، قرص ویاگرا به یکی از ۶۶ کاندید نهایی بدل شد.

پیش از این هم استفاده های دیگری جز رفع اختلال نعوظ برای قرص ویاگرا یافت شده بود، از جمله حفظ سلامت قلب در دوران سالمندی.

دانشمندان سوئدی متوجه شدند از میان مردانی که تا سال ها بعد از یک حمله قلبی قرص ویاگرا مصرف کرده بودند و مردانی که پس از حمله قلبی خود از قرص اختلال نعوظ دیگری استفاده کرده بودند، احتمال برخورداری از عمر طولانی تر (بدون بروز حادثه) در گروه اول بیشتر بود.

این یافته ها در ماه مارس منتشر شد. این پژوهش گرچه به دلیل ماهیت مشاهده‌ای آن با کاستی هایی همراه بود اما توجه ها را به سوی موضوع دیگری جلب کرد: تأثیر احتمالی داروهای اختلال نعوظ بر سلامت قلبی عروقی و متابولیک.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود