کرونا و بارداری : آیا ابتلا به کرونا در دوران بارداری به کودک شما آسیب می‌رساند؟

کرونا و بارداری : آیا ابتلا به کرونا در دوران بارداری به کودک شما آسیب می‌رساند؟

کرونا و بارداری یک موضوع بسیار نگران کننده در این روزهاست. در حالت معمول، بارداری یک زمان هیجان انگیز – و استرس زا – است و ذهن شما را با هزاران سوال و نگرانی از خفیف تا بسیار جدی درگیر می کند. این نگرانی های خفیف اصلا احمقانه نیستند زیرا هیچ سوال احمقانه ای در بارداری وجود ندارد.

یک سوال رایج در زمینه بارداری این است که چگونه بیماری در دوران بارداری بر کودک تأثیر می گذارد. اگر در دوران بارداری دچار تب شدید، همیشه باید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا برخی از ویروس ها ممکن است بر سلامت کودک شما تأثیر بگذارد. مثال ها عبارتند از:

  • سیتومگالوویروس (CMV)
  • واریسلا زوستر
  • ویروس زیکا
  • سرخجه
  • پاروویروس B19
  • تبخال
  • ایدز (HIV)

در سال ۲۰۱۹، یک ویروس جدید در صحنه جهانی ظاهر شد و به سرعت گسترش یافت: یک کروناویروس جدید، مسئول بیماری تنفسی COVID-19. با توجه به اینکه ویروس زیکا و خطرات ناهنجاری های مربوط به تولد هنوز در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد، زنان باردار ممکن است نگرانی دیگری را به لیست رو به رشد خود اضافه کنند.

و در سال ۲۰۲۰، منبع مورد اعتماد سازمان جهانی بهداشت (WHO) شیوع جهانی کووید-۱۹ را یک “اورژانس بهداشت عمومی نگران کننده بین المللی” اعلام کرد. اینها چقدر کلمات ترسناکی هستند.

بیماری COVID-19 هنوز یک بیماری جدید است که به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته. چگونگی تأثیر آن بر زنان باردار و نوزادان در حال رشد آنها به طور کامل شناخته نشده است. و این شاید اعصاب خردکن باشد.

اما قبل از اینکه وحشت کنید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب روزیاتو را بخوانید. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، باید درباره ویروس کرونای جدید بیشتر بدانید.

کرونا چیست؟

کروناویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که هم در انسان و هم در حیوانات در گردش هستند و می‌توانند همه چیز را از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های تنفسی جدی‌تر ایجاد کنند.

در اواخر سال ۲۰۱۹ ، یک کروناویروس جدید به نام سندرم حاد تنفسی شدید کروناویروس ۲ (SARS-CoV-2) در انسان در ووهان چین ظاهر شد. کارشناسان منبع مطمئن دقیقاً مطمئن نیستند که ویروس چگونه منشأ یا چگونه گسترش یافته است، اما آنها گمان می کنند که ممکن است از تماس با یک حیوان به انسان منتقل شده باشد.

این ویروس باعث ایجاد یک بیماری تنفسی به نام COVID-19 می شود.

زنان باردار یا شیرده باید از چه علائمی آگاه باشند؟

COVID-19 عمدتاً یک بیماری تنفسی است. علائم معمولاً بین ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض کروناویروس جدید ظاهر می شوند. داده‌های افرادی که به کووید-۱۹ در چین مبتلا شده اند، میانگین دوره کمون ۴ روز را نشان می‌دهد. شایع ترین علائم – چه باردار باشید چه نباشید – عبارت اند از:

  • سرفه
  • تب
  • تنگی نفس
  • خستگی

علائم دیگر عبارتند از:

  • لرز، که گاهی ممکن است همراه با تکان دادن مکرر رخ دهد
  • گلو درد
  • سردرد
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • درد و درد عضلانی

اگر هر یک از این علائم را دارید و باردار هستید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. شما ممکن است نیاز به معاینه داشته باشید، و شاید حتی آزمایش انجام دهید، اما مهم است که قبل از مراجعه به مطب به پزشک خود هشدار دهید تا کارکنان بتوانند اقدامات احتیاطی را برای محافظت از سلامت خود و سایر بیماران انجام دهند.

آیا زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند؟

این ویروس به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین، هیچ کس نمی تواند با اطمینان بگوید.

اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اشاره می‌کند که زنان باردار بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به انواع عفونت‌های تنفسی مانند آنفولانزا هستند. این تا حدی به این دلیل است که بارداری سیستم ایمنی بدن شما را تغییر می دهد که تا حدودی به دلیل تأثیر بارداری بر ریه ها و قلب شما است.

با این حال، طبق یک مطالعه از ماه مارس ۲۰۲۰، هیچ شواهد ملموسی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به کووید-۱۹ هستند. و حتی اگر به عفونت مبتلا شوند، محققان همچنان بر این عقیده هستند که احتمال بیشتری نسبت به سایرین برای ابتلا به عوارض شدید بیماری مانند ذات‌الریه ندارند.

چه درمان های پزشکی برای زنان باردار مبتلا به کرونا بی خطر است؟

درمان COVID-19 مشابه درمان سایر بیماری های تنفسی است. چه باردار باشید چه نباشید، پزشکان توصیه می کنند:

  • مصرف استامینوفن (تیلنول) برای تب ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • هیدراته ماندن با آب یا نوشیدنی های کم قند
  • استراحت

اگر تایلنول تب شما را پایین نیاورد، در تنفس مشکل دارید، یا شروع به استفراغ کردید، برای راهنمایی بیشتر، با پزشک خود تماس بگیرید.

ابتلای خانم باردار به این ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

باز هم، از آنجایی که ویروس بسیار جدید است، داده های کمی برای ادامه وجود دارد. اما کارشناسان می توانند از گذشته درس بگیرند. مرکز CDC خاطرنشان می کند که زنان باردار که به ویروس های دیگر مرتبط با ویروس کرونا مبتلا شده اند، نسبت به زنان بارداری که به این عفونت ها مبتلا نمی شوند، شانس بیشتری برای داشتن پیامدهای بدتر دارند.

مواردی مانند سقط جنین، زایمان زودرس، مرده زایی و ابتلا به عفونت شدیدتر همگی در زنان باردار مبتلا به سایر ویروس های کرونا مشاهده شده است. و تب بالا در سه ماهه اول بارداری، صرف نظر از علت آن، می تواند منجر به نقایص مادرزادی شود.

خب، یک نفس عمیق می کشیم. ما می دانیم که بسیار ترسناک به نظر می رسد اما همه اخبار که وحشتناک نیستند، به خصوص وقتی به زنان بارداری نگاه می کنیم که در هنگام بیماری با این ویروس خاص زایمان کرده اند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی که به نمونه‌گیری کوچکی از زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ پرداخته بود، اکثریت قریب به اتفاق موارد شدیدی نداشتند. از ۱۴۷ زن مورد مطالعه، ۸ درصد مبتلا به کووید-۱۹ شدید و ۱ درصد وخیم بودند.

کالج سلطنتی زنان و زایمان گزارش می دهد با این که برخی از زنان چینی با علائم کرونا نوزادان نارس به دنیا آورده اند، مشخص نیست که آیا این نوزادان به دلیل عفونت زود به دنیا آمده اند یا به این دلیل که پزشکان به دلیل بد بودن حال مادر تصمیم به خطر زایمان زودرس دارند . آنها همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این کروناویروس خاص باعث سقط جنین می شود ندیده اند.

آیا ویروس در دوران بارداری یا زایمان به نوزاد من منتقل می شود؟

با قضاوت از روی زنانی که هنگام ابتلا به این ویروس کرونا زایمان کرده‌اند، احتمالاً پاسخ این است که بعید است – یا به عبارت دقیق‌تر، هیچ مدرک قطعی وجود ندارد.

COVID-19 نوعی بیماری است که عمدتاً از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود (به سرفه و عطسه افراد آلوده فکر کنید). کودک شما تنها پس از تولد می تواند در معرض چنین قطراتی قرار گیرد.

در یک مطالعه کوچک که بر روی ۹ زن باردار چینی آلوده به کروناویروس جدید در سه ماهه آخر بارداری انجام شد، این ویروس در نمونه های گرفته شده از مایع آمنیوتیک یا خون بند ناف آنها یا در سواب گلوی نوزادان دیده نشد.

با این حال، در یک مطالعه کمی بزرگتر، سه نوزاد متولد شده از زنان مبتلا به کووید-۱۹ با این ویروس مثبت شدند. آزمایش ۳۰ نوزاد دیگر این گروه منفی بود و محققان مطمئن نیستند که آیا نوزادانی که آزمایش آنها مثبت بود واقعاً در رحم به ویروس مبتلا شده اند یا بلافاصله پس از زایمان به آن مبتلا شده اند.

اگر در زمان زایمان مبتلا به کووید-۱۹ باشم، آیا به سزارین نیاز دارم؟

اینکه نوزاد خود را از طریق واژینال به دنیا بیاورید یا از طریق سزارین به عوامل زیادی بستگی دارد و نه فقط اینکه آیا شما کووید-۱۹ دارید یا خیر.

اما کارشناسان می گویند که زایمان طبیعی برای زایمان سزارین مطلوب است، مشروط بر اینکه واجد شرایط زایمان طبیعی باشید و به دلیل عوامل دیگر برای سزارین توصیه نمی شود. آنها خاطرنشان می کنند که انجام عمل جراحی بر روی بدنی که قبلاً با یک ویروس جدی ضعیف شده است ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کند.

آیا ویروس کرونا از شیر مادر عبور می کند؟

در مطالعات معدودی که بر روی زنان شیرده مبتلا به ویروس کرونا انجام شده است، به نظر می رسد که پاسخ منفی باشد. اما کارشناسان هشدار می دهند که قبل از اینکه به طور قطعی بگویند هیچ خطری وجود ندارد، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

مرکز CDC می‌گوید اگر تازه مادری هستید که مبتلا به کووید-۱۹ شده‌اید (یا مشکوک هستید)، در مورد مزایا و معایب شیردهی با پزشک خود صحبت کنید. اگر تصمیم به تغذیه با شیر مادر دارید، می توانید از طریق موارد زیر به محدود کردن قرار گرفتن کودک در معرض ویروس کمک کنید:

  • پوشیدن ماسک صورت
  • قبل از دست زدن به نوزاد دست های خود را کاملا بشویید. حتما به زیر ناخن ها و تار انگشتان خود بروید
  • قبل از دست زدن به پمپ سینه یا شیشه شیر، دست های خود را به طور کامل بشویید
  • فرد سالمی که حالش خوب است را در نظر بگیرید و از او بخواهید یک شیشه شیر دوشیده به نوزاد بدهد

بهترین راهکارها برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

بدون شک قبلاً آنها را شنیده اید، اما همیشه تکرار می کنیم:

  • دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. مدام، از ضدعفونی کننده دست با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید. و بی خیال دستمال مرطوب بچه شوید زیرا آنها ضدعفونی نمی کنند.
  • ۲ متر دورتر از مردم بایستید.
  • از دست زدن به صورت به خصوص دهان، چشم ها و بینی خودداری کنید.
  • از جمعیت زیاد دوری کنید. در واقع، هرچه بیشتر بتوانید قرار گرفتن در معرض افراد را محدود کنید، بهتر است.
  • مراقب خودتان باشید. خوب بخورید. استراحت کافی داشته باشید. اگر پزشکتان گفت خوب است، ورزش کنید. یک بدن سالم بهتر از بدن ضعیف می تواند انواع بیماری ها را دفع کند.

حرف آخر

نگرانی، درست مانند تورم مچ پا و یبوست، همراه همیشگی در دوران بارداری است. اما حفظ نگرش مهم است.

این کروناویروس جدید یک تجارت جدی است، اما چه باردار باشید و چه نباشید، شما یک اردک نشسته نیستید.

در حالی که هنوز چیزهای زیادی در مورد این ویروس باید آموخت، تحقیقات کمی که انجام شده است نشان می دهد زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ بیشتر از سایرین به بیماری شدید مبتلا نمی شوند. و با توجه به اطلاعات محدودی که تاکنون در اختیار داریم، احتمال انتقال ویروس در دوران بارداری یا زایمان به نوزادان آنها وجود ندارد.

به قول معروف، همیشه برای همه چیز آماده باشید اما لازم نیست بترسید. گام‌های ساده‌ای مانند شستن کامل دست‌ها و محدود کردن زمان حضور در جمع می‌تواند کمک زیادی به محافظت از شما و کودکتان کند.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

آیا ویروس کرونا از مادر به نوزاد منتقل می‌شود؟ تجربیات واقعی چه می‌گویند؟

دانشمندان: احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین وجود دارد

آمادگی قبل از بارداری : چطور بدن خود را آماده کودک کنید؟

۶ دلیل پنهانی که مانع از بارداری می‌شود را بشناسید

برنامه ریزی برای تولد فرزند ؛ چگونه در طول بارداری برای زایمان برنامه ریزی کنیم ؟

داستان حذف غربالگری اجباری بارداری چیست؟

آیا مصرف کافئین در دوران بارداری خطرناک است؟

منبع: healthline
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • الهام دی ۱۰, ۱۴۰۰

    لعنت به چین و چینیها
    دنیا اگه میخواد اسایش داشته باشه چین رو باید نابود کنیم