روایت ها از رواج اتوبوس خوابی در تهران؛ از تکذیب ها تا شواهد عینی + ویدیو

روایت ها از رواج اتوبوس خوابی در تهران؛ از تکذیب ها تا شواهد عینی + ویدیو

بعد از کارتن خوابی، گور خوابی و ماشین خوابی اکنون نوع جدیدی از «خواب» در تهران به عنوان یکی از گران ترین شهرهای جهان از لحاظ قیمت مسکن باب شده است: اتوبوس خوابی. در حالی که زمستان از راه رسیده و هوا به شدت سرد شده است تصاویر و خبرهایی در مورد اتوبوس خوابی گزارش می شود که توسط برخی نهادها از جمله شهرداری تهران نیز تایید شده است. بر اساس این گزارش ها و تصاویر، افراد آسیب پذیری که توانایی اجاره مسکن را ندارند با پرداخت مبالغی شب ها را در اتوبوس ها می گذرانند. این اتفاق در حالی است که ابتدا برخی مقامات شهرداری وجود چنین پدیده ای را منکر شده بودند. در گزارش ها آمده که هزینه یک شب اتوبوس خوابی در تهران بین ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان هزینه دارد اما به دلیل تفاوت این رقم با رقم واقعی اجاره مسکن، بسیاری از افراد روزها را سر کار به سر برده و شب ها به اتوبوس خوابی می پردازند.

بعد از گور خوابی و ماشین خوابی اکنون نوع جدیدی از «خواب» در تهران به عنوان یکی از گران ترین شهرهای جهان باب شده است: اتوبوس خوابی.

بعد از گور خوابی و ماشین خوابی اکنون نوع جدیدی از «خواب» در تهران به عنوان یکی از گران ترین شهرهای جهان باب شده است: اتوبوس خوابی.

بعد از گور خوابی و ماشین خوابی اکنون نوع جدیدی از «خواب» در تهران به عنوان یکی از گران ترین شهرهای جهان باب شده است: اتوبوس خوابی.

بعد از گور خوابی و ماشین خوابی اکنون نوع جدیدی از «خواب» در تهران به عنوان یکی از گران ترین شهرهای جهان باب شده است: اتوبوس خوابی.

با این وجود اتوبوس خوابی چندان هم راحت نبوده و ممکن است تا صبح ۵ بار مجبور شوند اتوبوس خود را تغییر دهند. برخلاف تکذیبیه ها اما شواهد نشان می دهند که نه تنها پدیده اتوبوس خوابی واقعیت دارد بلکه احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز از اختصاص اتوبوس های خواب در این کلان شهر خبر داده است. وی در این باره گفته است:«این سازمان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی افراد بی‌خانمان در شهر برنامه‌های جامعی را با دستور شهردار تهران در دستور کار قرار داده است و تشکیل قرارگاه اجتماعی ازجمله آن هاست.اقدام دیگر سازمان در شب‌های سرد، جانمایی ۲۰اتوبوس در نقاط شلوغ شهر است تا این افراد دسترسی راحت‌تری برای مراجعه به یک سرپناه را در شهر داشته باشند. این طرح تا زمانی ادامه دارد که سرما جان و سلامت کارتن‌خواب یا معتاد متجاهری را تهدید نکند».

یک راننده اتوبوس در تایید اتوبوس خوابی در تهران گفته است: «روزها هر کدام جایی مشغول هستند و شب اینجا پناه می‌گیرند. فکر نکنید همه معتاد هستند. هر کدام کاری دارند.دوست ندارم آنها را پیاده کنم اما رئیسم گفته اگر انتهای خط یک نفر از آنها در اتوبوس باشد اخراج می‌شوی». محمود ترفع، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران با تایید اتوبوس خوابی گفته است: «وجود این پدیده را انکار نمی‌کنیم…این پدیده به شدتی که در گزارش عنوان شده، نیست و از گذشته نیز شاهد خوابیدن معتادان روی صندلی‌شان در اتوبوس‌ بوده‌ایم، اما این افراد جدید، ظاهر مناسبی دارند و کارت بلیت می‌زنند و وارد اتوبوس می‌شوند. ما وجود این پدیده را انکار نمی‌کنیم اما این مساله یک اتفاق اجتماعی و اقتصادی است و شرکت واحد اتوبوسرانی در آن نقشی ندارد…راننده اتوبوس امکان تشخیص مسافر از اتوبوس‌خواب را ندارد و براساس پروتکل‌های اتوبوسرانی، همه مسافران باید در انتهای خط، اتوبوس را ترک کنند».

در واکنش به گزارش ها در مورد اتوبوس خوابی در تهران، زهرا شمس احسان، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در حساب توییتری خود نوشته است: هرچند که مساله ⁧‫اتوبوس خوابی، یک مسأله جدید و البته فراگیر نیست، اما کرامت شهروندی بدین معناست که «حتی یک نفر» نیز نباید برای نداشتن جای خواب مناسب، اینچنین شب را به صبح برساند. در شورای شهر این موضوع را پیگیری خواهم کرد». علیرضا زاکانی نیز وجود اتوبوس خوابی را تلویحاً تایید کرده و  مدعی شده که شهرداری تهران اتوبوس های ساکنی را در نقاط مختلف شهر در نظر گرفته است تا افراد بی سرپناه بتوانند شب را در این اتوبوس ها بخوابند.

شهردار تهران با رد شایعات در مورد دریافت هزینه برای اتوبوس خوابی در تهران گفته است: «گرمخانه‌های شهرداری آماده هستند، ولی متاسفانه افراد آسیب دیده به گرمخانه‌ها نمی‌روند و به علت اینکه شهرداری حکم قانونی ندارد، نمی‌تواند به اجبار این افراد را به گرمخانه‌ها منتقل کند و با خواهش این کار را انجام می‌دهیم… ما برای انتقال افراد به گرمخانه‌ها التماس می‌کنیم».

محمد امین توکلی زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خبرهایی مبنی بر اتوبوس خوابی شهروندان در تهران گفت: «اینکه گفته شود به علت نبود مکانی جهت استراحت افراد بی خانمان، این افراد مجبور هستند با پرداخت هزینه در اتوبوس بخوابند حرف غلطی است. عده ای هستند که بر هر دلیلی تمایل رفتن به گرمخانه‌ را ندارند، برای این افراد تدابیری اندیشیده شده است، که به وسیله ی اتوبوس هایی که در مناطق مختلف سطح شهر مستقر شده است می‌توانند از ساعت های پایانی شب در این اتوبوس ها که مددکار هم حضور دارد استراحت کنند، تا آسیبی به این افراد وارد نشود».

او در ادامه افزود: «شهرداری امکانی را برای کسانی که حتی یک شب جای خواب ندارند فراهم کرده است، همانند همراه‌سراها که برای همراه بیمار‌ها تدارک دیده شده است و یا برای بی‌خانمان‌ها و در راه ماندگان مددسراها هستند، که افراد می‌توانند به محل‌های مشخص شده مراجعه و استراحت کنند.  اقدامات انجام شده، کاملا خلاف این است که گفته شود عده ای به علت نبود مکان با پرداخت پول در اتوبوس درحال حرکت می‌خوابند».

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود