ضروری‌ترین ابزارآلات تعمیر خودرو کدامند؟

ضروری‌ترین ابزارآلات تعمیر خودرو کدامند؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

چه یک مکانیک باشید و چه کسی که صرفاً به کارهای مکانیکی علاقه دارد و خودش امور مکانیکی یا تعمیر خودروی خود را انجام می‌دهد، لازم است از کاربردی‌ترین و ضروری‌ترین ابزارآلاتی که برای تعمیر و نگهداری خودرو به کار می‌روند، اطلاع داشته باشید. همچنین اگر به تازگی تصمیم گرفتید که تعمیرکار خودروی خودتان باشید و در هزینه‌هایی که به مکانیکی‌ها پرداخت می‌کنید و زمانی که برای تعمیر شدن خودرویتان منتظر می‌مانید، صرفه‌جویی کنید، خواندن این راهنما اولین قدم شما خواهد بود و کمک زیادی به شما خواهد کرد؛ پس تا انتهای این فهرست با ما همراه باشید.

۷ ابزار اساسی تعمیرکاری

در فهرست زیر نگاهی به ۷ مورد از پایه‌ای‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر خودرو می‌اندازیم. توجه داشته باشید که ابزارآلات و تجهیزاتی که به آن نیاز دارید به فهرست زیر محدود نمی‌شود و بعد از کسب تجربه و دانش بیشتر در زمینه مکانیک، متوجه نیازتان به ابزارهای تخصصی‌تر خواهید شد.

۱.    ست آچار دستی

این ابزارهای جذاب، بهترین همراه شما برای انجام تعمیرهای ساده و معمول هستند. کافی است مجموعه‌ای از آچارهای ترکیبی (آچارهایی که یک سر آن باز و یک سر آن رینگی است) در اندازه‌های ۱۱ تا ۱۹ میلیمتر تهیه کنید تا آمادگی روبه‌رویی با تمام پیچ و مهره‌های ممکن را داشته باشید. پس بهتر است هنگام خرید آچار، آنها را در یک ست کامل بخرید و مهم‌تر از آن، توجه کنید که ست شما شامل هر دو نوع آچار سرتخت و رینگی باشد. داشتن یک آچار فرانسه هم از نکات واجب تهیه ابزارآلات تعمیری است.

از طرفی وقتی در مناطقی مانند محفظه موتور کار می‌کنید، گاهی اوقات نمی‌توانید سوکت خود را به مکان‌های تنگ وارد کنید. اینجاست که این ابزار آچار بکس جغجغه‌ای به کار می‌آید. کافی است سوکت خود را به یک سر آچار و ضامن خود را به سر دیگر آن وصل کنید. سپس پیچ‌های غیرقابل دسترسی را شل یا سفت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که آچارهای مرغوب از استیل آلیاژی آبکاری‌شده تشکیل شده‌اند که مخصوصاً در برابر ضربه و زدگی مقاومت می‌کنند و ضمانت مادام‌العمر دارند.

۲.    پیچ گوشتی

بهترین راه برای خرید پیچ‌گوشتی این است که آنها را در یک ست کامل تهیه کنید. یک ست کامل پیچ‌گوشتی اغلب شامل مجموعه‌ای از پیچ‌گوشتی با دسته‌های بلند و کوتاه است. به طور عمده دو نوع پیچ گوشتی در تعمیرهای خودرو کمک بزرگی می‌کنند: پیچ گوشتی با نوک تخت (دوسو) و پیچ گوشتی با نوک متقاطع (چهارسو و…). پیچ گوشتی هم باید برای مقاومت در برابر خوردگی آبکاری شود و نوک تیغه آن باید از جنس استیل سخت باشد.

۳.    انبر

اگر یک جعبه ابزارآلات تعمیرگاهی خودرو دارید، یک جفت انبر دم باریک برایتان ضروری است. همچنین یک انبر گیره شلنگ (یا انبر شلنگ یا انبردست گیره فنر) یک ابزار انقلابی در برداشتن گیره‌های فنری بزرگ که معمولاً روی شیلنگ‌های ورودی و رادیاتور یافت می‌شوند، ایجاد می‌کند. این انبر دارای یک مکانیسم جغجغه‌دار است که تضمین می‌کند هنگامی که برای باز کردن گیره‌ها  به آن فشار می‌آورید، دسته انبر دوباره باز نمی‌شود. همچنین اگر نیاز به انجام هر نوع کار برقی یا لحیم‌کاری داشته باشید، انبر سوکت زن گزینه مناسبی است. این نوع انبرها به اندازه هر نوع کابلی تنظیم می‌شوند و پوشش پلاستیکی کابل را به راحتی جدا می‌کنند.انبردست‌ها در حالت ایده آل از استیل سکوریت ساخته می‌شوند. توجه کنید که اگر روکش‌های پلاستیکی روی دسته انبر به طور کامل دسته آن را پوشش نداد ه باشند، ممکن است وقتی انبرها چرب می‌شوند از دست شما لیز بخورند.

۴.    ابزارهای تعویض روغن

آچار فیلتر روغن یکی از مواردی است که نمی‌توانید بدون آن، تعویض روغن خودروی را انجام دهید. به یاد داشته باشید که چندین آچار فیلتر مختلف برای از خودروها وجود دارد که دارای فیلترهای روغن با اندازه‌های متفاوتی هستند. پس هنگام انتخاب آچار فیلتر روغن، مطمئن شوید که اندازه آچار شما مناسب است و با فیلتر روغن ماشین شما مطابقت دارد. به دنبال آچارهایی با نوار فلزی باشید که کاملاً به دور فیلتر می‌پیچد. در نهایت، اگر دسترسی شما به فیلتر روغن خودرو محدود است، ممکن است مجبور شوید از آچار فیلتری استفاده کنید که در انتهای فیلتر قرار می گیرد.

۵.    چکش

چکش ابزار اولیه‌ای که شما را به یک فرد تاییدشده برای کار مکانیکی تبدیل می‌کند. می‌توانید با یک چکش نوع پتک با دسته چوبی شروع کنید و طی زمان بعد از اینکه تجربه بیشتری کسب کردید، ممکن است نیاز داشته باشید که چند چکش مخصوص دیگر را به مجموعه ابزارآلات خود اضافه کنید.

۶.    شارژر باتری ماشین

هیچ چیز بدتر از این نیست که سوار ماشین شوید و ببینید که ماشین روشن نمی‌شود. مشکلات مربوط به باتری ماشین خیلی رایج هستند و داشتن یک شارژر باتری خودروی باکیفیت معمولاً کارآمدترین راه برای حل این مشکل است.

۷.    لوبریکانت‌های خودرو

ماشین شما پر از قطعات فلزی است که به یکدیگر ساییده می‌شوند. لوبریکانت یا روان‌کننده‌ها، یک لایه محافظ روی این قسمت‌ها تشکیل می‌دهند تا از ایجاد اصطکاکی که منجر به آسیب قطعات می‌شود، جلوگیری کنند. لوبریکانت‌های مهم خودرو عبارتند از: ضد یخ، روغن موتور، گریس، روغن گیربکس، روغن فرمان، روغن ترمز و کلاچ، روغن کمپرسور و روغن تعلیق.

خرید ابزار و لوازم تعمیرگاهی

همان‌طور که گفتیم شما برای انجام تعمیرات مختلف خودرو، به تجهیزات تخصصی‌تر و بیشتری نیاز خواهید داشت. بنابراین ممکن است لازم باشد که با خرید تجهیزات تعمیرگاهی خودرو دست دوم، تا حدودی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. بسیار مهم است که فروشگاه مطمئنی را برای خرید ابزارآلات تعمیرگاهی خودروی خود انتخاب کنید. برای همین اگر نمی‌دانید به کجا مراجعه کنید بهتر است سری به وب‌سایت ایستگاه بزنید. ایستگاه در واقع یک سایت اطلاع‌رسانی برای تمام کسب‌وکارهاست تا از این طریق، کالا و خدمات خود را به کاربران معرفی کنند.

یک نظر

ورود

  • taha بهمن ۲۴, ۱۴۰۰

    دقیقا هرکسی برای تعمیر و نگهداری خودرو و حتی وسایل خانه به کاربردی‌ترین و ضروری‌ترین ابزارآلات نیاز دارد علاوه بر تمام این مواردی که داخل این مطلب فرمودید به نظرم باید تو جعبه ابزارمون پیچ و مهره،رولپلاک،رول بولت و مخصوصا واسه ماشین سیم بکسل موجود باشه من همه اینارو از فروشگاه پیچ استور خرید کردم و خیلی راضی بودم ممنون از مطلب خوب و کاربردیتون