ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود و بزرگ‌ترین کشف او چیست؟

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود و بزرگ‌ترین کشف او چیست؟

اگر استیون هاوکینگ زنده بود، دیروز تولد هشتاد سالگی اش می بود. به همین مناسبت می خواهیم در این مطلب از Mirror نگاهی کوتاه بیندازیم به زندگی و ذکاوت این کیهان شناس، نویسنده و متخصص فیزیک نظری.

روز گذشته گوگل دودل به مناسبت زادروز استیون هاوکینگ لوگوی خود را تغییر داد. وی که یکی از نوابغ تاریخ در زمینه علوم بود در سال ۲۰۱۸ درگذشت. هاوکینگ از ۲۱ سالگی به بعد به تشخیص پزشکان به نوعی بیماری نورون حرکتی به نام ALS مبتلا شده بود.

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود؟

امید به زندگی افرادی که به این بیماری مبتلا هستند عمدتاً بین ۲ تا ۵ سال است اما هاوکینگ احتمالات را به چالش کشید و به مدت ۵۵ سال با این بیماری فرساینده سر کرد. همزمان با بزرگداشت این دانشمند شهیر توسط گوگل، نگاهی می اندازیم به کمک های وی به جهان علم.

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود؟

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود؟

پروفسور استیون هاوکینگ هرگز ضریب هوشی خود را فاش نکرد ولی باورها بر این است که ضریب هوشی وی ۱۶۰ بوده باشد. این عدد در طبقه بندی «نابغه» قرار می گیرد و ۰.۰۰۳ درصد مردم چنین ضریب هوشی دارند.

اگرچه به وضوح او یک نابغه بود، اما درباره ی آی کیو خود سر و صدا راه نمی انداخت و معتقد بود توانایی های انسان را نمی توان به وضوح با یک عدد سنجید.

در مصاحبه مشهوری با نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۴ از او پرسیده شد ضریب هوشی اش چند است. وی در جواب گفت: «اصلا نمی دانم. کسانی که پز آی کیو خود را می دهند، بازنده هستند.»

وقتی از او درباره ی دیدگاه شایع مردم مبنی بر نابغه بودنش پرسیده شد، گفت: «رسانه ها در حوزه ی علم نیز مانند خیلی حوزه های دیگر زندگی نیاز به ابرقهرمان دارند، اما واقعیت این است که محدوده توانایی های زیادی وجود دارد که خط و مرز تعیین کننده ای هم ندارد.»

بزرگ ترین کشف علمی هاوکینگ چه بود؟

ضریب هوشی استیون هاوکینگ چند بود؟

هاوکینگ کمک های شایان فراوانی به حوزه ی کیهان شناسی ـ که به ریشه و خاستگاه و تکامل جهان هستی نگاه می افکند ـ نمود. یکی از بزرگ ترین دستاوردهای وی کشفش درباره سیاه چاله ها بود که دریافت سیاه چاله ها کاملاً سیاه نیستند و از خود چیزی ساطع می کنند که حالا به آن تابش هاوکینگ می گویند. این کشف مهم بحث و جدل های زیادی را در پی داشت اما نحوه ی پیشرفت فیزیک در سال های آتی را پایه گذاری کرد.

علاوه بر کارهای پژوهشی، هاوکینگ نویسنده هم بود. کتاب «تاریخچه مختصر زمان» که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد یکی از معتبرترین کتاب ها در مقوله علم است. این کتاب به مدت ۲۳۷ هفته در فهرست پرفروش های ساندی تایمز قرار گرفت و ۲۵ میلیون نسخه از آن فروش رفت.

بیشتر بخوانید:

۱۳ نکته ای که احتمالاً تاکنون درباره استیون هاوکینگ نمی دانستید

۱۷ نفر از باهوش ترین نوابغی که تا به حال بر روی کره زمین زندگی کرده اند

نوجوان نابغه‌ای که هم ردیف استیون هاوکینگ قرار گرفت

دختر ۱۲ ساله هندی الاصل موفق به شکستن رکورد «انیشتین» و «استیون هاوکینگ» در تست ضریب هوشی شد

 

منبع: Mirror
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳۱ نظر

ورود

  • حبیب دی ۲۰, ۱۴۰۰

    اگر استیون هاوکینگ در ایران بود خونه ی پرش تو خانه سالمندان به عنوان یک انگل جامعه ازش نگهداری میشد…قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری

    • مهرداد دی ۲۰, ۱۴۰۰

      خیلی خیلی موافقم

    • کاربر دی ۲۰, ۱۴۰۰

      خیلی خیلی موافقم حق گفتی

    • بی سرزمین دی ۲۰, ۱۴۰۰

      درودبرشرفت گل گفتی..

    • چون خدارا باور نداشت اعدامش میکردن دی ۲۱, ۱۴۰۰

      چون خدارا باور نداشت اعدامش میکردن الان هم همین اتفاق داره میفته تو ایران

    • فرهان دی ۲۱, ۱۴۰۰

      متاسفانه با خوندن کامنتهای زیر به نظر میرسه تعدادی از مردممون هم چنان در جهل و خرافه غوطه ور هستند که به جای توجه به ارزش چنین آدمی به تنها چیزی که توجه می کنند اعتقادات دینی ایشون هست. واقعا خجالت میکشم کسانیکه ایشون رو به دلیل خداناباور بودن ملعون و کندذهن و … نامیدند هموطن خودم بدونم. فقط امیدوارم روزی مملکتمون از این همه جهل رها بشه!

    • دقیقا درست میگی دی ۲۱, ۱۴۰۰

      تو محلمون یه خانواده پسرشون اوتیسم داشت. اتفاقا ساکن پایین شهر نبودیم. تو تهران پارس بودیم. همه تحصیل کرده فرهنگی به اصطلاح. طفلک پسرشون اوتیسمش شدید بود یعنی ماشین کوچه پارک مردم رو درک نمیتونست. اما میدونی چی تلخ بود؟ که هنوز یادم میاد ناراحت میشم؟ ماها با سنگ بچه شو میزدیم.
      مخصوصا من. بچه بودیم. اما پدر مادرمون چیزی نمیگفتن به ما.
      تفکر پدر مادرامون چی بود؟
      چندتا از حرفایی که درباره این طفلک و خانوادشون میزدن رو میگم:
      – لابد گناهکارن خدا بچشونو اینطوری کردن
      – لابد کفر گفتن
      – لابد قران پاره کردن
      – حقشونه
      – بزنین تا از این محله کوچ کنن
      – اذیتشون کنین چون ابروی محل رو برده
      – بارها به پلیس زنگ زدن شکایت دروغ. جلوی خود پلیس گفتن این بچه ابروی محلشونو برده
      – پشت ساکنین محلمون حرف در میارن.
      و غیره.
      طفلک پسرشون رو نمیتونستن از خونه بیرون بیارن. یا روش اشغال میریختیم یا با سنگ میزدیم. شکایت؟ اگه شکایت میکردن پلیس میومد چی میگفت؟ تازه پلیس میومد میگفت خب بچه تو بیرون نیار. چون بهش همینو گفتن.
      اخرشم رفتن از محل. نمیدونم کجا.
      شیشه خونشو هر ماه یکی میشکوند.
      تخم مرغ گندیده میزدن داخل حیات خونشون.

      کدوم تمدن و فرهنگ؟
      کدوم انسانیت؟
      تو این مملکت بنی ادم اعضای یکدیگرند تو شعراست. تو خوندن این چیزا استادیم. تبحر خاصی داریم. تو رفتار نه. تو رفتار فقط جلو توریست غربی شعر میگیم ادمیم.

  • آرمکس دی ۲۰, ۱۴۰۰

    خیلی باهات موافقم

    • مکانیک دی ۲۰, ۱۴۰۰

      متاسفانه این خبر کاملاً صحیح است .. با اینکه خود این مرد و توانایی هایش معجزه خاص و ناب حضرت حق به شمار می آمد ، اما در انتها بازیچه دست شیاطین شد و وجود خالقش را رسماً انکار کرد و ملعون شد . .‌ .

      • مهمان دی ۲۰, ۱۴۰۰

        زارت

      • مسعود دی ۲۱, ۱۴۰۰

        ملعون اون … هست که اراجیفش باعث درد و رنج میلیونها انسان شده نه کسی که فعالیتهای علمی اش زمینه درک بهتر ما از جهان و بهبود زندگی بشر رو فراهم آورده.

      • Sobhan دی ۲۱, ۱۴۰۰

        به شما ربطی ندارد کی به خدا اعتقاد داره کی نداره

  • متین دی ۲۰, ۱۴۰۰

    عالی

  • شاهرخ دی ۲۰, ۱۴۰۰

    در چندین مقاله خاندم که این دانشمند هنگامی که نزدیک مرگ بود خدا را انکار کرد.امیدوارم چنین خبری درست نباشد.

    • علیزاده دی ۲۰, ۱۴۰۰

      ایشون در کل زندگیش خدا را باور نداشت و کاملا مخالف وجود خدا بود.

    • مهمان دی ۲۰, ۱۴۰۰

      تو به فکر خودت باش. ۸۰-۹۰ درصد دانشمندان طراز اول جهان یا خدا ناباورند یا ندانم گرا هستند.

    • الیاس نادعلی‌زاده دی ۲۱, ۱۴۰۰

      کتاب طرح بزرگ اثر استیون هاوکینگ رو پیشنهاد میکنمم بخونید

  • پری دی ۲۰, ۱۴۰۰

    خدارحمتش کند باید بگم این دانشمند فوق العاده اصلا اغا پاسخ شاهرخ خ همچین حرفی نزده او هدفش این بود که بداند زمان ازکی شروع شده وبعداز تحقیقات فراوان نتوانست به این هدف برسد ودراواخرعمرش به وجود خدا ایمان اورده است

  • مشتری قدیمی سایت دی ۲۰, ۱۴۰۰

    متاسفانه ضریب هوشی این بنده خدا اونقدر بالا نبود که به وجود خالقی برای جهان و حتی خودش که معجزه بی چون و چرای الهی بود پِی ببره و بهش ایمان بیاره … دریغ و صد افسوس

    • مهمان دی ۲۰, ۱۴۰۰

      حداقل به ما ایرانیها که سالهاست ضریب هوشی بالای شما مومنین رو در تمام ارکان زندگیمون احساس کردیم و می کنیم این حرف رو نزن. اصلا ما هیچ، خودتون اذیت نمیشین از این ضریب هوشی بالایی که دارید؟

    • Sobhan دی ۲۱, ۱۴۰۰

      به تو ربطی ندارد مردم به چی اعتقاد ندارن
      شیطان پرستی که برای بشر مار کنه بهتر از خدا پرستی که مردم رو شکنجه بده

  • Taymaz دی ۲۰, ۱۴۰۰

    من خیلی استیو هاوکینگ رو دوست دارم

  • حمید دی ۲۱, ۱۴۰۰

    اینکه خدارو قبول داشت یا فقط خود خدا میدونه به ما هم که خدا رو قبول داریم ولی حرف خودمونو فقط گوش میدیم هیچ ربطی نداره، واقعیت اینه که به علم وجامعه بشری کمک بسزایی کرده، خداوند بیامرزتش، آمین

  • ناصر دی ۲۱, ۱۴۰۰

    فقط خداوند و کسانی که رنگ و بوی خدا دارند ماندگارند و از آنها به خوبی یاد می شود،خیلی از دانشمندان که به خدا ایمان داشتند اسمشان باقیست،و منکران خدا به زباله دان تاریخ می پیوندند.

    • مسعود دی ۲۱, ۱۴۰۰

      فعلا که نام بسیاری از دانشمندان، مکتشفین، مخترعین، پزشکان، روانشناسان، جامعه شناسان، فیلسوفان و اصحاب علم رو صرف نظر از دین و اعتقادشون همه مردم دنیا می دونند و به نیکی ازشون یاد می کنند ولی علامه فلان و شیخ بهمان رو با اینکه شاید ۱۰۰ سال هم از مرگشون نگذشته باشه معمولا نه کسی میشناسه و نه برای هیچ کس مهمه. علتش هم واضحه چون گروه اول خدماتی به انسانها ارائه دادند که هرروز اثرشون رو در زندگیمون می بینیم ولی گروه دوم بود و نبودشون هیچ تاثیری در زندگیمون نداره و حتی در بسیاری از موارد اگر …اونها نبود مردم کشورهای دین زده ای مثل کشورهای خاورمیانه زندگی خیلی بهتری داشتند.

    • احسنت دی ۲۱, ۱۴۰۰

      احسنت

  • نامم به شما چه دی ۲۱, ۱۴۰۰

    کسانی که طرفداری ازش میکنن،مخصوصا کسایی که میگن به خدا اعتقاد نداشت. شما ها دارید یه عذاب الهی رو با چشماتون میبیند! این آقا بخاطر بی‌ احترامی به خدا این شکلی شد؛ و خدا چنین عذاب می‌کنه کافران را

    • Sobhan دی ۲۱, ۱۴۰۰

      چقدر مردم عقب موندن
      به تو ربطی ندارد که کی به چه چیزی اعتقاد داره من حاضرم بی خدا باشم ولی به مردم کمک کنم

    • فرهان دی ۲۱, ۱۴۰۰

      درسته که ما برخلاف شما معتقدیم طرز فکر و اعتقادات هرکسی تا وقتی که ضرری برای دیگران نداشته باشه به خود فرد ربط داره ولی از این حقیقت نمیشه گذشت که برخی اعتقادات چه برای خود فرد و چه دیگران مسموم کننده است. نمونه اش همین اعتقادی که به جای اینکه به دنبال علل علمی اتفاقات جهان بگرده همه چیز رو به قضا و قدر و عذاب و پاداش الهی ربط میده. اگر همین دانشمندانی که شماها کافر و ملعون می نامید مثل شما فکر می کردند بشر امروزی هنوز توی فلاکت قرون وسطی زندگی میکرد، امید به زندگیش حدود ۳۰ سال بود، بچه هاش از یک سرماخوردگی ساده می مردند، محصولات کشاورزی اش با یک آفت معمولی به خاک تبدیل میشد، سقف خونه اش با یک بارون روی سرش خراب میشد درحالیکه همه اینها رو عذاب الهی می پنداشت و درحالکه بیشتر روزهای سال گرسنه بود گاو و گوسفندش رو نذر معابد و کلیساها و مساجد می کرد. نه برقی بود نه آب لوله کشی نه ساختمان سازی اصولی نه ماشین آلات صنعتی و تولید انبوه نه استفاده از منابع و مواهب طبیعی و نه همین گوشی و کامپیوتر و اینترنتی که باهاش به سازندگانش به دلیل اعتقادات دینی شون توهین کنید. نهایت اگر هم سواد خوندن نوشتن داشتید (که بعید بود) باید اعتقادات زیباتون رو روی پوست حیوانات یا برگ درختان می نوشتید.

    • نفس دی ۲۱, ۱۴۰۰

      ما که خدا رو باور داریم چه گناهی کردیم که گیره این بدبختیاا افتادیم؟ ما ک اعتقاد داریم و شب تا صب تو این مسجد تو این روضه هستیم این شکلی شدیم، و اینکه به خدا اعتقاد داشت یا نداشت به هیچکس ربط نداره خودش میدونه و خداش، اگر خدا با این قضایا مشکل داشت همون لحظه محوش میکرد منتظر نمیموند ادمایی مثله تو نظر بدن