همه چیز درباره فیلم جنجالی «عنکبوت» با موضوع سعید حنایی قاتل زنان خیابانی مشهد

همه چیز درباره فیلم جنجالی «عنکبوت» با موضوع سعید حنایی قاتل زنان خیابانی مشهد

ابراهیم ایرج زاد، کارگردان فیلم عنکبوت که درباره ی سعید حنایی ، قاتل زنان خیابانی مشهد در اواخر دهه ی هفتاد است، از موافقت با اکران فیلم جنجالی خود پس از دو سال انتظار خبر داد.

ایرج زاد در پستی اینستاگرامی اعلام کرد این فیلم از ۲۳ بهمن ماه روی پرده سینماها خواهد رفت.

او که روز گذشته از دو سال سنگ اندازی در راه نمایش فیلمش گلایه کرده بود، امروز گفت با مساعدت معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، موانع و مواردی که باعث تأخیر در اکران فیلم شده بود، بالاخره برطرف گشت.

فیلم عنکبوت که در سال ۹۸ با کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و نویسندگی اکتای براهنی ساخته شد و محسن تنابنده در آن نقش سعید حنایی را ایفا کرده، در جشنواره ی فجر سال ۹۸ پذیرفته نشد که به نظر می رسید دلیل آن سوژه ی جنجالی فیلم باشد، اما در همان بهمن ۹۸ به درخواست جواد نوروزبیگی، تهیه کننده ی «عنکبوت»، این فیلم یک بار در بخش خارج از مسابقه ی جشنواره فجر برای اهالی سینمای رسانه به نمایش درآمد تا به گفته ی نوروزبیگی، آن ها ببینند که کیفیت این فیلم از آثار بخش مسابقه ی جشنواره چیزی کم ندارد.

در دی ماه ۹۸ وقتی نام فیلم عنکبوت در فهرست متقاضیان شرکت در جشنواره فجر قرار گرفت، خبرگزاری مشرق در مطلبی تأکید کرد جای این فیلم در جشنواره فیلم فجر انقلاب نیست و سازندگان آن را به تلاش برای تبدیل سعید حنایی به نمادی از تندروی مذهبی و عاقبت دین داری و انقلابی گری متهم کرد.

ابراهیم ایرج زاد، کارگردان فیلم عنکبوت ، چندی قبل در واکنش به ماجرای قتل بابک خرمدین توسط والدینش در پستی اینستاگرامی نوشته بود: «وقتی پرداختن به لایه های زیرین جامعه یا شدنی نیست یا هزینه زیاد و تاوان دارد … اینطور با ظهور قاتل های زنجیره ای جدید غافلگیر می شویم قاتل هایی که ظاهر آرام اما درون هیولا صفتی دارند…»

در فیلم عنکبوت، علاوه بر محسن تنابنده، بازیگرانی همچون ساره بیات، ماهور الوند، مینا ساداتی و شیرین یزدان بخش نقش آفرینی کرده اند.

ابراهیم ایرج زاد که متولد سال ۶۰ در مشهد و فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما در مقطع کارشناسی از دانشگاه سوره است، پس از ساخت چندین فیلم کوتاه، در سال ۹۵ اولین فیلم بلند سینمایی خود را با نام «تابستان داغ» و با بازی پریناز ایزدیار و علی مصفا مقابل دوربین برد. این فیلم در جشنواره فجر سال ۹۵ با نامزدی در ۱۳ رشته، رکورد دار جشنواره فجر شد و در نهایت توانست دو سیمرغ بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین را از آن خود کند.

سعید حنایی قاتلی زنجیره ای ملقب به قاتل عنکبوتی بود که در اواخر دهه ی هفتاد، زنان خیابانی را در مشهد به قتل می رساند. او یک بنای ساختمان متولد سال ۴۱ بود که به همراه همسر و دو پسرش در یکی از محله های فقیرنشین مشهد زندگی می کرد. سعید حنایی در فروردین سال ۸۱ در زندان مرکزی مشهد اعدام شد.

حنایی توسط قاضی غلامرضا منصوری طی جلسات متعدد دادرسی محاکمه شد. در پرونده ی او ۱۱ قتل ثبت شده بود که خود پس از دستگیری به ۵ مورد قتل دیگر نیز اعتراف کرد. او از مرداد ۷۹ تا مرداد ۸۰ به ۱۶ فقره قتل دست زده بود.

حنایی خود را شخصی مذهبی معرفی کرد و دارای سابقه ی رزمندگی در دوران جنگ نیز بود. به گواهی اهالی محل، وی فردی آرام و به دور از حاشیه بود.

پیش از برگزاری دادگاه، سعید حنایی در اعترافات اولیه اش عنوان کرده بود که انگیزه ی او از انجام این قتل‌ ها انتقام‌ گیری بود. همسر حنایی یک بار توسط یک راننده ی مسافرکش مورد تعرض قرار می گیرد. این ماجرا تأثیر عمیقی روی حنایی می‌ گذارد و او در ابتدا سعی می‌ کند با مردهایی که مرتکب چنین اعمالی می شوند برخورد کند اما وقتی از سوی آن ها مورد ضرب و شتم قرار می گیرد تصمیم می گیرد هدفش را تغییر دهد و به قتل زنان خیابانی روی می آورد. تمامی قربانیان او زنان تن فروش بودند.

حنایی در دادگاه اعلام کرد هدف او از این قتل ها پاک کردن جامعه از فساد و فحشا بود. او گفت تمامی زنان کشته شده «زنان ناپاکی بودند که گناه را در شهر مقدسی همچون مشهد گسترش می دادند» و او «تنها برای اجرای فرمان الهی در روی زمین و مملکت اسلامی» دست به چنین کاری زده بود. او پس از دستگیری گفته بود از کار خود پشیمان نیست و اگر دستگیر نمی‌ شد می‌ خواست ۱۵۰ زن خیابانی را به قتل برساند. با این حال، به گفته ی معاون قضایی وقت دادگستری خراسان، حنایی در ۱۳ مورد از این ۱۶ مورد قتل، دست به تجاوز نیز زده‌ بود.

حنایی به واسطه ی زنی خیابانی به نام مژگان به دام پلیس افتاد که آخرین هدف حنایی پیش از دستگیری بود اما موفق شده بود از دست او بگریزد. یک هفته پس از این اتفاق، مژگان در طرح ویژه ی پلیس دستگیر می شود و در بازجویی ها از ماجرای سوء قصد به جانش می گوید. مأموران پلیس نیز با آدرسی که از او می گیرند موفق به دستگیری حنایی می شوند.

سعید حنایی در نمایی از مستند «عنکبوت آمد»

فیلم مستندی نیز به نام «عنکبوت آمد» به کارگردانی مازیار بهاری درباره ی سعید حنایی و قتل‌ های او ساخته شده که شامل مصاحبه هایی با خود حنایی، خانواده و دوستانش و همینطور خانواده ی قربانیان و قاضی پرونده، غلامرضا منصوری است. به گفته ی بهاری، این فیلم در ایران اجازه ی پخش نگرفت، با این حال در فضای مجازی منتشر شده و قابل مشاهده است.

در این مستند می بینیم که حنایی می گوید نباید «قاتل» خطاب شود چون کار او «اقدام علیه زنان خیابانی» بوده. او در واکنش به صادر شدن حکم اعدامش می گوید: «من فقط یک نفر هستم. در استخر ماهی‌ ها با کم شدن یکی اتفاقی نمی‌ افتد. مهم آن است که آب مسموم نشود.» همچنین خانواده و دوستان سعید حنایی ضمن بی ارزش دانستن زندگی قربانیانش به دفاع از او می پردازند و حتی پسر حنایی می‌ گوید به راه پدرش ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود