نظر احمدی نژاد درباره سریال «بازی مرکب»، فیلم قدیمی «قیصر» و همسایگی با فردین

نظر احمدی نژاد درباره سریال «بازی مرکب»، فیلم قدیمی «قیصر» و همسایگی با فردین

محمود احمدی‌ نژاد رئیس‌ جمهور پیشین ایران در گفتگوی جدیدی به بررسی وضعیت سینمای ایران و جهان و بازگویی خاطرات خود پرداخته است.

او در این مصاحبه که با محمدرضا تقوی فرد، نظریه پرداز و عضو هیئت علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر صورت گرفته، درباره ی موضوعات مختلفی صحبت می کند، از سینمای پیش از انقلاب و محدودیت های سینمای ایران گرفته تا بحث بازگشت هنرمندان پیش از انقلاب به کشور و حتی سریال کره ای «بازی مرکب».

تخم اژدهای 2.22 میلیون دلاری الهام گرفته شده از سریال بازی تاج و تخت + ویدیو

احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال که چقدر اهل سینما است، گفت:

«شرایط من اقتضاء نمی کند که دائما به سینما بروم، اما در جریان روند امور هستم. قبل از انقلاب هم سینما می رفتیم. فیلم هایی مانند “ده فرمان” را دیده ام که آن زمان جزو فیلم های برجسته بود، فیلم هایی مانند ” قیصر” ، ” گوزن ها” و “رضا موتوری” را هم دیده ام. بازی خوب بهروز وثوقی که خودش سطح فیلم را بالا می برد. یعنی آنقدر بازی اش خوب بود که خودش به تنهایی سطح فیلم را بالا می برد. فیلم های زیادی دیدیم. آن زمان فردین فیلم های زیادی بازی می کرد. دوره ما دوره فردین و بیک ایمانوردی بود… آن زمان فیلم های سیاسی هم می دیدیم. مثل فیلم کُندو و فیلم های دیگر… فیلم گاو را هم دیده ام.»

در ادامه از او سؤال شد که آیا وقتی فیلمی درباره ی او ساخته می شد دلخور می شد که در پاسخ با اشاره به فیلم «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید» ساخته ی کمال تبریزی گفت:

«نه. یک فیلمی را آقای کمال تبریزی ساخته بود، به من گفت که آقای فلانی اجازه پخش نمی‌دهد. گفتم بیاورید خودم ببینم. نشستیم و فیلم را در آمفی تئاتر نهاد دیدیم و کلی هم خندیدیم. گفتم شما هم خوب ما را می زنید ولی کمی بی انصافی هم کرده‌اید، اما بگذارید مردم هم کار شما را ببینند. اصلا اگر باب نقد به حاکمان بسته شود که بخشی از بستن فضا با همین هدف است، دیگر چه می ماند؟ یک عقبگرد است! بالاتر از این فسادی در عالم نیست. حالا بعدا خیلی برای پخش آن فشار آوردیم که به نظرم پخش شد. آن زمان چند فیلم ساخته شد که مستقیماً خطاب شان به خود من بود و نقد می‌کردند و من از این بابت خوشحال بودم. البته بعضی جاها بی انصافی هم می‌شد ولی باز هم خوشحال بودم. به من می گفتند ولی من گفتم اجازه بدهید آزادی را تنفس کنیم.»

او درباره ی سریال «قهوه تلخ» مهران مدیری هم گفت:

«درمورد سریال قهوه تلخ، آقای مدیری به من پیغام داد که ما یک سریالی ساختیم که همه زندگی مان را روی آن گذاشتیم ولی اجازه پخش نمی دهند. من سوال کردم، گفتند این اصلا چیز خوبی نیست. گفتم چرا خوب نیست؟ گفت دارد دوران دولت شما را به نقد می کشد. من اصلا این سریال را ندیده بودم و بعدا دیدم. این سریال می گوید آن ۵ سالی که شما رئیس جمهور بودید، این یک دوره خرابی در تاریخ بوده است! گفتم پس حتما اجازه بدهید پخش شود زیرا زندگی اش را گذاشته است. گفتند اینقدر درآمد کسب می کند. گفتم دیگر چه بهتر، اجازه بدهید ۴ تا فیلمساز داشته باشیم که یک پول حسابی داشته باشند تا کار فیلمسازی را توسعه بدهند و فیلم و سریال بسازند، ده تا از اینها داشته باشیم نه اینکه کسانی باشند که دائما بخواهند از این بانک وام بگیرند و آویزان این نهاد و آن نهاد بشوند. اجازه بدهید قدری آزاد باشند و بسازند که بعد هم آزاد و پخش شد.»

سپس وقتی بحث بازگشت هنرمندان پیش از انقلاب به کشور به میان آمد، گفت:

«اصولا تقسیم بندی های صفر و صدی بین انسان ها باطل است… تراز آدم ها پیش خدا معلوم است و کسی نمی‌تواند وارد شود. ممکن است ما کسی را اینجا به حساب نیاوریم ولی پیش خدا خیلی بالا باشد. یکی را خیلی به حساب بیاوریم ولی هیچ ارزشی پیش خدا نداشته باشد. چون خدا ذات و درون آدمها را می بیند.

خدا فردین را رحمت کند، ۴ تا خانه آنطرف تر از ما زندگی می کرد. ایشان آن زمان خیلی مشهور بود ولی مانند بقیه مردم محل زندگی می کرد. مردم اصلا حس نمی کردند او تافته جدا بافته است یا او فکر کند مردم پایین تر از او هستند. واقعا هیچ فاصله ای نبود. البته بعدا از آن محل رفتند.

من که واقعا دوست داشتم همه آنها بیایند. چون ایران مال خودشان است. قضاوت و نگاه من همیشه به حقوق پایه برمی گردد. می گویم چرا یک ایرانی نباید بتواند به ایران بیاید؟ آیا کسی می تواند به او بگوید شما حق ندارید به ایران بیایید؟»

احمدی نژاد در بخشی از صحبت های خود اشاره می کند که سریال کره ای «بازی مرکب» را تماشا کرده و آن را اثری «پرجاذبه» توصیف می کند. او در پاسخ به این سؤال که چه دریافتی از آن داشته می گوید:

«به نظرم تا این قسمت، حالا بعدا این قهرمان چه می کند را من هنوز ندیدم. الان نظام حاکم بر جهان، نظام مبتنی بر اندیشه داروینیسم سیاسی است. یعنی تنازع برای بقا و بقای نوع اصلح. می گوید نابود کن تا باشی. فقیر کن تا دارا باشی. چه کسی باقی می ماند؟ آن کسی که اصلح است و جنس بهتر و کیفیت بالاتری دارد. این، مبنای نظام سرمایه داری است که حالا به دروغ می گوید من اندیشه لیبرالیسم یا اقتصاد آزاد هستم، اینها دروغ است. هم لیبرالیسم را زیر پای خودش له کرده است و هم اقتصاد بازار را نابود کرده است.»

متن کامل این مصاحبه را می توانید از طریق این لینک مطالعه کنید.

مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود

  • مهمان دی ۲۱, ۱۴۰۰

    چرا باید نظرات احمدی نژاد در مورد وضعیت سینما برامون مهم باشه؟ کم مونده نقد فیلم هم بکنه. همچین خودش رو حامی فیلمهای انتقادی نشون میده انگار ما دوران ریاست جمهوریش رو یادمون رفته. اون فیلم «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید» هم تازه سال ۹۴ که زمان روحانی بود بعد از کلی سانسور و تغییر اکران شد. حالا سایت «دولت بهار» یک مصاحبه تبلیغاتی کرده شما چرا بازنشرش می کنید؟

  • مهربانو دی ۲۲, ۱۴۰۰

    با این فک زد خدایا یک ارزو بیدار شم مموتی نژاد نباشه

  • متین دی ۲۳, ۱۴۰۰

    همه تا برکنار میشن خیرخواه میشن