ماجرای سرقت الماس‌هایی که ۳۰ سال روابط عربستان سعودی و تایلند را متشنج کرده بود

ماجرای سرقت الماس‌هایی که ۳۰ سال روابط عربستان سعودی و تایلند را متشنج کرده بود

عربستان سعودی و تایلند بدنبال بیش از ۳۰ سال عدم رابطه دیپلماتیک بر سر سرقت مقدار زیادی جواهرات از قصری در عربستان سعودی، به تازگی اعلام کرده اند که روابط دیپلماتیکشان را از سر خواهند گرفت. اما دلیل دشمنی و عدم رابطه بیش از ۳۰ ساله عربستان و تایلند چه بود؟

علت دشمنی 30 ساله بین عربستان و تایلند چه بود؟

در سال ۱۹۸۹، یک سرایدار تایلندی به نام کریانگکرای تشامونگ مقدار زیادی جواهرات به ارزش ۲۰ میلیون دلار را از خانه یکی از شاهزاده های سعودی به نام فصل بن فهد آل سعود، پسر ملک فهد، که در آن کار می کرد به سرقت برد و به تایلند برگشت.  تشامونگ در ابتدا این الماس ها را به تایلند منتقل کرده و سپس خودش نیز از عربستان فرار کرد. بعد از بازگشت به زادگاهش، این سرایدار تایلندی، الماس ها را به فروش می رساند بدون اینکه ارزش واقعی آن ها را بداند. یک سال بعد سه دیپلمات سعودی تلاش می کنند رد الماس های فروخته شده را پیدا کنند. هر سه دیپلمات سعودی بعد از تلاش برای بازگرداندن الماس ها و دیگر جواهرات در خیابان های تایلند به ضرب گلوله کشته شدند و عاملان کشته شدن آن ها هیچگاه دستگیر نشدند.

علت دشمنی 30 ساله بین عربستان و تایلند چه بود؟
کریانگکرای تشامونگ

چند نفر از مقامات ارشد پلیس تایلند به دخالت در این ماجرا متهم شدند اما این اتهام زنی هیچگاه رسمی نشد. اما این پایان ماجرا نبود. پلیس توانست برخی از الماس ها را پیدا کند و پس از نمایشی بزرگ، آن ها را به عربستان سعودی تحویل دادند. اما بررسی های مقامات سعودی نشان داد که این الماس ها عمدتاً بدلی هستند. یکی از الماس های به سرقت رفته یک الماس آبی بسیار نادر ۵۰ قیراطی بود که هیچگاه پیدا نشد و نام این رسوایی و ماجرای بزرگ از نام همان الماس گرفته شده است: «ماجرای الماس آبی». مدت کوتاهی بعد از مشخص شدن جعلی بودن الماس ها، تاجری عربستانی به نام محمد الروایی نیز به تایلند سفر کرد تا در مورد این سرقت تحقیق کند اما او نیز کشته شد. دو تایلندی که با قتل این تاجر عربستانی مرتبط بودند نیز به طرز مرموزی مفقود شدند.

علت دشمنی 30 ساله بین عربستان و تایلند چه بود؟

قاتل این تاجر عربستانی نیز هیچگاه پیدا نشد و پلیس تایلند نیز هیچگاه کسی را در ماجرای قتل این چهار شهروند عربستانی دستگیر یا متهم نکرد. در سال ۱۹۹۴، محمد سعید خوجه، کاردار وقت سفارت عربستان سعودی در بانکوک اعلام کرد که چهار مرد عربستانی «ساکت شده اند». بعدها پلیس تایلند یک جواهرفروش تایلندی به نام سانتی سیتاناکان را به خرید الماس های به سرقت رفته توسط تشامونگ و جایگزین کردن آن ها با الماس های بدلی متهم کرد. مدت کوتاهی بعد جنازه زن و پسر ۱۴ ساله سیتاناکان پیدا شدند. این اتفاقات که به قطع رابطه دیپلماتیک دو کشور منجر شده بود، بدتر نیز شد و بدنبال آن عربستان سعودی مجوز کار ده ها هزار کارگر مهاجر تایلندی را لغو کرد به طوری که تعداد کارگران تایلندی در عربستان سعودی در عرض تنها دو سال از ۱۵۰,۰۰۰ نفر به ۱۰,۰۰۰ نفر رسید.

علت دشمنی 30 ساله بین عربستان و تایلند چه بود؟

تشامونگ نیز تنها سه سال در تایلند زندانی شد و الماس ها نیز هیچگاه پیدا نشدند. اما بعدها رسانه های تایلند مدعی شدند که همسران مقامات ارشد کشور با گردنبندهای الماسی دیده شده اند که بسیار شبیه جواهرات به سرقت رفته از قصر پسر ارشد ملک فهد بوده است.

بیشتر بخوانید:

جزییات جدیدی از ابرشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان سعودی به نام «نئوم» منتشر شد

تزریق بوتاکس، ژل و هورمون به شترها در فستیوال ۶۶ میلیون دلاری عربستان سعودی

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • aflatoon مرداد ۳, ۱۴۰۱

    ازکجامعلوم که این الماسها بخش ناچیزی میلیونها جواهربه غارت رفته درحمله اعراب به کشورمظلوم ایران درزمان خلیفه دوم نباشه؟ خداوندجای حق نشسته درودبر سارق تایلندی،حلالت باشه جواهرات ایرانی که دزدیدی