رقم سبد معیشت کارگران برای سال ۱۴۰۱ اعلام شد

رقم سبد معیشت کارگران برای سال ۱۴۰۱ اعلام شد

روز گذشته شانزدهم بهمن ماه رأس ساعت ۱۸ جلسه شورای کار با حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان در وزارت کار برای تعیین نرخ سبد معیشت کارگران تشکیل شده و در نهایت رقم تعیین شده به امضای به سه گروه حاضر رسید. بر اساس توافق طرفین، حداقل سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۱ به مبلغ هشت میلیون و نهصد و هشتاد هزار تومان تعیین شده است. در محاسبات سبد معیشت، سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی، ۶۴.۴ درصد در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳,۲۸۶۶,۱۴۳ ریال نرخ‌گذاری شده است که این محاسبه براساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای دی ماه ۱۴۰۰، صورت گرفته است. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است.

رقم سبد معیشت کارگران 1400 اعلام شد

سبد خوراکی‌های محاسبه شده، نسبت به سبد خوراکی‌های دی ماه سال قبل، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این محاسبات، برای مشخص کردن سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت کلی، دهک چهارم هزینه‌ای در نظر گرفته شده که دهک درآمدی خانوارهای کارگری کشور است.

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای کار درباره رقم معیشت کارگران در سال ۱۴۰۱ گفته است: «امشب بعد از هشت جلسه کمیته دستمزد کارگران که در ذیل شورای عالی کار تشکیل شده است، در مورد تعیین سبد معیشت میانگین یک خانوار کارگری اعدادی که از سوی وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی تعیین شده بود در شورای عالی کار به تصویب شرکای اجتماعی یعنی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت رسید.  براساس مصوبه شورای عالی کار سبد معیشت خانوار کارگری ۸۹ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۲۰۰ ریال برای یک خانوار میانگین کارگری با ۳.۳ نفر در ماه تعیین شد که این اطلاعات مربوط به دی‌ماه سال جاری از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است که اختلاف این رقم با سال گذشته ۲۰ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۶۰۹ ریال نسبت به سال ۹۹ روی داده استو طبق تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار حداقل مزد کارگران برای سال آینده باید براساس سبد معیشت خانوار کارگری و نیز نرخ تورم تشکیل شود».

رقم سبد معیشت کارگران 1400 اعلام شد
سبد معیشت کارگران چیست؟

تعیین رسمی نرخ سبد معیشت و امضای سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی پای این رقم، اولین گام در تعیین دستمزد ۱۴۰۱ است. ادامه مذاکرات مزدی با محوریت این رقم توافقی صورت خواهد گرفت. نمایندگان کارگری ابراز امیدواری می‌کنند امسال تعیین دستمزد براساس بند دوم ماده ۴۱ قانون کار یا همان سبد معیشت باشد و به نرخ تورم رسمی اکتفا نشود. تاجیک در ادامه صحبت هایش افزوده است: «در سبد معیشت خانوار کارگری اقلام خوراکی به میزان ۳۲ میلیون ۸۶۶ هزار و ۱۴۳ ریال و اقلام غیر خوراکی شامل هزینه مسکن، درمان، آموزش، پوشاک، فرهنگی و تفریحی به میزان ۵۶ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۶۲ ریال در نظر گرفته شده است».

رقم سبد معیشت کارگران 1400 اعلام شد

نماینده کارگران در شورای کار در مورد تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نیز تصریح کرد: «جلسه بعدی شورای عالی کار در اسفندماه خواهد بود که براساس دو معیار سبد معیشت خانوار کارگری و نرخ تورم سالانه منتهی به پایان بهمن‌ماه امسال در مورد حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده تصمیم‌گیری می‌شود. هنوز نرخ تورم نهایی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده اعلام نشده است». منظور از سبد معیشت مجموعه‌ای از کالاها و خدمات ضروری یک «خانوار» است. چون نمایندگان کارگری آن را حساب می‌کنند، به آن سبد معیشت خانوار کارگری می‌گویند. اما این سبد چیزی جز هزینه‌های ضروری یک خانوار (که براساس آمارها حالا ۳ تا ۴ نفره هستند) نیست. سبد معیشت، شامل هزینه‌های خوراک و بهداشت و پوشاک و کالاها و خدمات ضروری دیگر است، اما مسکن جزو آن حساب نمی‌شود. چون طبق روال کارگران کمک هزینه مسکن را جدا دریافت می‌کنند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • علیرضا بهمن ۱۷, ۱۴۰۰

    منظورتون همون ۴۵۰ تومن کمک هزینه مسکن رو میگین دیگه به سلامتی الان خونه اجارش نیاز هست بگم چقدره؟؟؟ وقتی آدم میگه ری….م د… میگین چرا میگی