مهران مدیری در مصاحبه ای از علت کم کار شدنش در حوزه ی ساخت سریال های طنز، نظرش درباره ی سیاست و ماجرای همکاری های نافرجامش با مسعود کیمیایی به دلیل ممنوع الکاری خود گفت.
مدیری که با فیلم سینمایی «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی در جشنواره فجر حضور داشت، به همین بهانه گفتگویی با فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی کافه آپارات داشته است.
او در پاسخ به صحبت های جیرانی درباره ی بازی خوبش در فیلم خائن کشی و به طور کلی پیشرفت بازیگری اش گفت: «بعد از سریال خاتون و فیلم خائنکشی خیلی سختگیر شدهام.آدم تصمیم میگیرد از یک مقطع سنی یکجور دیگر بشود. یک کارهایی بکند که از نظر خودش قدرتمندانهتر است.ما مدام داریم تجربه میکنیم و یاد میگیریم و جلو میرویم و این مدام ما را عوض می کند.
مسعود کیمیایی هم بیتأثیر نبود. سر صحنه خائنکشی موقع فیلبرداری با اینکه صدابرداری سر صحنه داشتیم، زمان ضبط یکهو مسعود کیمیایی یک چیزی از دور میگفت. مثلاً از در میآمدم تو میگفت “وای وای…اومد!” بعد من یکهو حس عجیبی میگرفتم. دوباره از پشت پنجره میگفت “وای وای دارد نگاه میکند!” یعنی این کلمه ها به شدت تاثیر میگذاشت. مسعود کیمیایی خیلی سینما را بلد است.
میخواهم از این به بعد بین فیلم و سریال ساختن و بازی کردن تقسیمبندی کنم و در فیلم و سریالسازی بعد از مسابقه دورهمی کارهایی می کنم که کلا یک فرمت دیگر داشته باشد.»
او همچنین درباره ی موضوع فیلم خائن کشی و مقوله ی سیاست گفت: «نظراتم درباره مصدق را نمیتوانم بگویم. اما خائنکشی ادای دینی به مردم، ایران و مصدق و آدمهایی است که کوشیدند که این کشور را سرپا نگه دارند. این فیلم درباره مردم و دوست داشتن مردم صحبت میکند و اینکه گناه دارند این مردم و حیفاند و با این فیلم قرار است نسبت به مردم و وطن به یک حس ناسیونالیستی برسید و این کار مهمی است.
شاید حرفم به مذاق خیلی ها خوش نیاید اما اساساً اعتقادی به سیاست ندارم. اساساً آن را از ریشه سالم نمیدانم. خیلی آدمهای مهم در تاریخ ما برای مردم و کشورشان دل سوزاندند اما خیلی وارد مباحث سیاسی نمیشوم و اعتقادی هم بهش ندارم. قدرت اساساً فسادپذیر است و به جایی نمیرسد.»
مدیری درباره ی علاقه اش به سینمای کیمیایی و همکاری های نافرجامش با او گفت: «من فیلم گوزن ها را خیلی دوست دارم. در ۱۲ سالگی برای اولین بار این فیلم را دیدم و تا امروز ۲۵ بار دیدمش! فیلم سرب را هم خیلی دوست دارم. به شدت فیلم فوقالعادهای است.
من خیلی دیالوگ های کیمیایی را دوست دارم. دیالوگهایش مثل علی حاتمی مختص خودش است. هزار بار قرار بود با کیمیایی کار کنم. سر فیلم ضیافت ، آقای کیمیایی من را صدا کرد. قرار بود نقش اصلی که سرگرد بود را بازی کنم. تست گریم و لباس رفتیم اما ممنوع الکار بودم. از ارشاد آمدند گفتند امکان ندارد بگذاریم این بازی کند و جلوی پروژه را میگیرم و من پر از غم رفتم. سال بعد سر فیلم سلطان باز همین اتفاق تکرار شد، گفتند این نمیتواند بازی کند. و بعدها برای فیلم های متروپل و جرم هم صحبت کردیم که نشد.
دو بار هم قرار بود با داریوش مهرجویی کار کنم. برای فیلم لامینور هم حرف زدیم، تمرین هم کردیم و باز نشد چون گرفتاری هایم زیاد بود.»
او همچنین در پاسخ به این سؤال جیرانی که چرا دیگر کمدیهایی مثل «شب های برره» و «پاورچین» نمیسازد، گفت: «شما گفتید به تدریج شرایط فرق کرده. من میگویم به تدریج شرایطمان را فرق کردند! فرق کردنمان! همه را میدانید. شبهای برره، پاورچین، مرد هزار چهره، قهوه تلخ، یک پلانشان دیگر قابل پخش نیست. نه در تلویزیون نه در شبکه خانگی.
خیلی کارها را بهخاطر شرایط روز و سیاستها و تصمیمگیریهای مختلف و هرچه که هست دیگر نمیشود ساخت و آدم مجبور است ژانرش را عوض کند. یکجور دیگر نگاه کند به قصه و یکجور دیگر روایتها را بگوید، که بشود. توضیحش خیلی طولانی است. شاید یک روز همه چیز را به جزییات بگویم».
اما شاید شما هم از حضور مهران مدیری با عینک آفتابی در این مصاحبه و جشنواره تعجب کرده باشید. این مصاحبه پس از نشست خبری فیلم خائن کشی صورت گرفت و در همان نشست از مدیری سؤال شد که چرا امسال هم با عینک آفتابی در جشنواره حضور پیدا کرده است چون او در سال ۹۸ هم به همین شکل در نشست خبری فیلم درخت گردو شرکت کرده بود. وقتی در جشنواره فجر ۹۸ از او در اینباره سؤال شد، گفت برای پوشاندن خستگی ناشی از کمبود خواب عینک آفتابی زده است. مدیری امسال هم در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ی این موضوع گفت: «من هنوز نخوابیده ام! چون خیلی کار می کنم هنوز فرصت نکرده ام درست بخوابم.»
بدون نظر