عذرخواهی نویسنده فیلم «نمور» پس از صحبت های جنجالی در مورد حلال زادگی + ویدئو

عذرخواهی نویسنده فیلم «نمور» پس از صحبت های جنجالی در مورد حلال زادگی + ویدئو

نوشین معراجی نویسنده ی فیلم نمور با صحبت های خود درباره ی حلال زادگی که به حمایت او از ازدواج سفید تلقی شده و واکنش بسیاری از جمله امامان جماعت را در پی داشت، از تقطیع صحبت هایش گفت و عذرخواهی کرد. معراجی در این باره گفته است:

درخصوص ویدیوی تقطیع شده از صحبت‌های بنده پیرامون پاسخ به خبرنگاری که به کیفیت ارتباط شرعی دو کاراکتر فیلم سینمایی «نمور» اشاره کرد و توضیح خواست، طی روزهای گذشته بخشی از پاسخ من به شکلی سوءتفاهم‌ برانگیز منتشر شد که باید خدمت هموطنان عزیزم عرض کنم: اینجانب نوشین معراجی به عنوان یک ایرانیِ مقید به دین اسلام و با اطلاع و آگاهی از مناسبات و شرعیات مقدس شیعیان، طبیعی است که جاری شدن خطبه عقد در هنگام ازدواج زوجین را لازم و قطعی می‌دانم و به آن اعتقاد راسخ دارم.

همان‌طور که بر مبنای همین اعتقاد و آگاهی خود نیز تجربه شیرین عقد شرعی و رسمی را داشته و بنابراین، سوءبرداشت از صحبت‌های من در پاسخ به خبرنگار مذکور، خلاف واقع است و صحبت بنده اشاره به وجود عشق به‌عنوان یک مکمل در کنار عقد شرعی بوده و به هیچ وجه در رد و تکذیب چنین چیزی سخن به زبان نیاوردم.

بنابراین ضمن تاکید بر این‌ که اینجانب به اصول اخلاقی و دینی در روابط زن و مرد ایمان کامل دارم، لازم است در صورتی که شرایط پرفشار نشست‌ های خبری و فضای حاکم بر جشنواره موجب شده که حق مطلب به درستی ادا نشود و موجبات رنجش برخی هم‌ میهنان عزیز را فراهم آورد، مراتب عذرخواهی خود را تقدیم کنم.

نوشین معراجی در مورد اتفاقی که در جریان نشست فیلم نمور در جشنواره فجر رخ داد نیز گفته است:

در نشست خبری فیلم سینمایی «نمور» اینقدر شیطنت اتفاق افتاد و سوال‌پیچ و گیج شدم که شاید منظورم به خوبی بیان نشده است. منظور من عشق در کنار ازدواج بود به ویژه که این روزها مساله ازدواج در جامعه خیلی کم شده و البته مساله عشق در ازدواج هم خیلی کمرنگ شده است و من می خواستم این موضوع را تاکید کنم که عشق در ازدواج باید وجود داشته باشد و متاسفانه اشتباه کلامی بر اثر تاثیر جو خبری شکل گرفت. در نشست خبری فیلم سینمایی «نمور» خبرنگار مدام با لحن بد سوال های متعدد می پرسید که این موضوع باعث شد تا به صورت سهوی این کلمه جا به جا گفته شود و من واقعا اگر کسی را ناراحت کردم، عذر می خواهم. من خودم پایبند اصول اخلاقی هستم، خودم ازدواج کرده ام و یک دختر دارم و اصلا فتوایی صادر نمی کنم و باز تاکید می کنم در فیلمنامه «نمور» عقد صورت گرفته است.

فیلم نمور به کارگردانی داوود بیدل و نویسندگی نوشین معراجی از جمله فیلم های شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر امسال بود که البته به توفیقی دست نیافت و در هیچ بخشی نامزد سیمرغ نشد.

در نشست خبری فیلم نمور که در آخرین روز جشنواره برگزار شد، یکی از خبرنگاران پرسشی را مطرح کرد که پاسخ نوشین معراجی به آن خبرساز شد.

ویدئوی این بخش از نشست خبری فیلم نمور طی روزهای گذشته در فضای مجازی دست به دست شده و واکنش هایی را به دنبال داشته است.

ماجرا از این قرار است که یکی از خبرنگاران از نوشین معراجی پرسید با توجه به حلال زاده نبودن یکی از شخصیت های فیلم به نام «آرام» چرا اثر خود را به مقام مادر تقدیم کرده است. معراجی در پاسخ گفت به نظر او وقتی دو نفر همدیگر را دوست داشته باشند حتی در صورت شرعی نبودن رابطه ی آن ها بچه ای که به وجود می آید حلال زاده محسوب شود و در هر حال کسی که بچه ای را به دنیا می آورد یک مادر است و ارزشمند محسوب می شود.

خبرگزاری حوزه درباره ی اظهارات نوشین معراجی نوشت:

«این اظهار نظر خطرناک و گمراهانه بسیار جای تأسف دارد که چرا یک فیلمنامه نویس باید به خودش اجازه دهد که در مسائل شرعی، آن هم مسئله‌ی به این مهمی اظهار نظر کند و چنین جاهلانه عملاً فتوا دهد.

جالب این است که وی به صراحت می‌گوید که به نظر من حلال زاده است. اصلاً این طرز فکر در احکام الهی یعنی گمراهی محض که عملاً تفسیر به رأی و از خلاف شرع‌های آشکار است.

مگر احکام شرعی جای اظهار نظر شخصی است که هر کسی بخواهد از پیش خود حلال را حرام و حرام را حلال کند. وقتی در طول تولید یک فیلم، معمولاً برای مسائل روانشناسی و جامعه شناسی از مشاور استفاده می‌کنند، چرا در امور شرعی دچار تفسیر به رأی می‌شوند و جایگاهی برای مشاور مذهبی قائل نیستند؟

وقتی فیلمنامه نویس که در واقع معمار اثر است، چنین تفکری داشته باشد، طبیعتاً اثری گمراه کننده را به خورد مخاطب می‌دهد و در نهایت فیلمی تولید می‌شود که لایه‌های پنهان و آشکارش ترویج فحشاء خواهد بود.»

به دنبال انتشار ویدئوی صحبت های نوشین معراجی در فضای مجازی و خبرساز شدن آن، داود بیدل، کارگردان فیلم نمور به ارائه ی توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

صحبتهای جنجالی نویسنده فیلم نمور درباره حلال زادگی؛ نوشین معراجی کیست

او در یادداشتی که در اختیار رسانه ها قرار داده، اظهار کرد:

«اخیراً ویدیویی در شبکه های اجتماعی در خصوص اظهار نظر کاملاً شخصی نویسنده فیلم سینمایی “نمور” در خصوص حلال و حرام بودن روابط زن و مرد پخش شده است که لازم دانستم تا توضیح کوتاهی این خصوص بدهم.

نخست اینکه اظهار نظر خانم نویسنده هر چه که بود کاملاً شخصی بوده و هیچ ربطی به فیلم سینمایی “نمور” ندارد. لازم به ذکر است که پروانه نمایش دائمی فیلم توسط شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی که بسیار به موارد ترویج کننده ضد اخلاقی و ضد خانواده و اجتماعی حساس هستند صادر شده است. پس فیلم مشکلی از نظر موازین شرعی ندارد. شیطنت پخش کننده ویدیو است که مشخصاً با هدف تخریب انجام شده است.

دوم اینکه اعلام می کنم خط قرمز اینجانب موازین دینی است و مخالف ترویج هر گونه موارد ضد شرعی و ضد اخلاقی در آثار نمایشی هستم. این بدان معنی نیست که به موضوعات ملتهب اجتماعی نزدیک نخواهم شد. بلکه نسبت به شناساندن خطرات نو ظهورِ و ضدِ فرهنگی، همواره تلاش خواهم کرد.»

نوشین معراجی در مورد حلال زادگی چه گفته است؟

فیلم نمور به تهیه کنندگی یاسر جعفری، دومین تجربه ی سینمایی داود بیدل بعد از فیلم سینمایی روزگاری عشق و خیانت (محصول سال ۹۲) است. او ۴ سریال هم در کارنامه ی کارگردانی خود دارد: راه و بیراه، بیم و امید، تن ها و در قصه ها زندگی می کنند.

در فیلم نمور بازیگرانی همچون محمدرضا علیمردانی، باربد بابایی، سمیرا حسن‌ پور، نسیم ادبی و بهاره کیان افشار نقش آفرینی کرده اند.

در خلاصه ی داستان این فیلم آمده است: «داوود برادر بزرگ تر خانواده به اصرار دانیال همراه همسر خود سمیرا و دخترش آرام راهی شمال می شود تا پس از پانزده سال با خواهرش دلارام آشتی کند. پس از رسیدن به شمال دلارام آنها را نمی پذیرد و داوود تصمیم به بازگشت می‌گیرد اما دانیال مانع می‌شود و مسئله‌ی مهمی را با او در میان می‌گذارد و … »

صحبتهای جنجالی نویسنده فیلم نمور درباره حلال زادگی؛ نوشین معراجی کیست

نوشین معراجی متولد سال ۵۹ در تنکابن، کارگردان و فیلمنامه نویس است.

او دوره ی فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان ایران گذراند و از سال ۸۳ کار خود را با فیلمنامه نویسی و ساخت فیلم های کوتاه آغاز کرد.

او در سال ۹۹ اولین فیلم بلند خود به نام پسر را کارگردانی کرد که امسال در سینماهای هنر و تجربه به نمایش درآمد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۰ نظر

ورود

  • من بهمن ۲۵, ۱۴۰۰

    لطفاً یه نفر مطلع جواب بده . اگر زن هم شش ماه زندگی رو ترک کنه ، شوهر میتونه غیابی طلاق بگیره ؟

    • غرب نزده بهمن ۲۷, ۱۴۰۰

      این از ضعف سینمای ایرانه که هر شخصی با هر طرز فکری وارد عرصه ی خطیر نویسندگی میشه و کار فرهنگی میکنم در حالی که نه بویی از منطق و فرهنگ و نه حتی انسانیت برده .جا داره از صدا و سیما بابت تقویت و ترویج چنان افکار مسمومی تقدیر و تشکر کنم .ای کاش حداقل پیش از ورود به عرصه کار سلامت عقلانی و روحی شخص رو مورد بررسی قرار میدادن نه صرفاً غرب زدگی و بازی نابلدانه با الفاظ….

  • من بهمن ۲۵, ۱۴۰۰

    من جای شوهر این خانم باشم یه آزمایش DNA از خودم و بچه ها می‌گیرم .

    • رضا بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

      خدارو شکر که ادم بیشعوری مثل تو جای اون نیست

  • من بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

    خجالتم نمیکشه اسم خودشو گذاشته فیلم نامه نویس هر اراجیفی دلش میخواد میگه

  • احسان بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

    سلام
    برای مطرح شدن درسینما لزومی نداره به قانون مقبول همه مردم دهن کجی کنیم.همه جای دنیا برای ازدواج (زناشویی)بین(انسانها) با هم آدابی وجود دارد.

  • محدثه بهمن ۳۰, ۱۴۰۰

    متاسفانه سیستم مغزی تو تعریف درستی از شعور رو بهت ارائه نداده.

  • محمد علی فروزان مهر بهمن ۳۰, ۱۴۰۰

    ایشان خیلی بی جا کرده که حرف مفت زده اینها مزدوران دشمن انقلاب اسلامی هستند باید در دادگاه باید پاسخگو باشد و در همان محل که حرف مفت زده اجرای حکم شود تا دیگران عبرت بگیرند

  • فرهاد کریمی اسفند ۱, ۱۴۰۰

    سلام،
    بعد از حق و حقوق زنان هم صحبت میشه امثال خانم معراجی برای ما می شوند روشن فکر…
    شما را به خدا قسم با هر سیاستی که ممکن هست زنان را از سطح جامعه جمع کنید و بگذارید حداقل دختران و مادران دیگر سالم بمانند.

  • ندارم اسفند ۱, ۱۴۰۰

    حالا که عذر خواهی کردند عذرخواهیشان مورد قبول است انشالله خدا هم ایشان را ببخشد و راه درست را به ایشان نشان دهد همانا خداوند بخشنده گناهان،توبه پذیر ومهربان به خلق است.