اهمیت معدل در اپلای چقدر است؟

اهمیت معدل در اپلای چقدر است؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بسیاری افراد علاقه دارند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند تا در بهترین دانشگاه‌های دنیا در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند و آینده شغلی و تحصیلی خود را تضمین کنند. برای مهاجرت تحصیلی فرد باید مجموعه شرایط متناسبی داشته باشد. اما اهمیت معدل در اپلای چقدر است؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

اپلای چیست؟

اپلای چیست ؟ این سوالی است که بسیاری از افراد، قبل یا در حین تحصیل در یک رشته دانشگاهی ممکن است آن را در ذهن خود مطرح کنند. وقتی تصمیم می‌گیرید که مهاجرت تحصیلی کنید، اولین قدم این است که از یک دانشگاه در کشور مقصد پذیرش داشته باشید تا اداره‌ی مهاجرت آن کشور اجازه‌ی ورود شما را بدهد، برای گرفتن این این پذیرش باید به دانشگاه درخواست بدهید که پرونده‌ی شما را بررسی کنند تا در صورت مناسب بودن شما بتوانید در آنجا تحصیل کنید، این درخواست اپلای کردن است.

ولی منظور از اپلای کردن فقط به ارسال درخواست به دانشگاه نیست، ما به تمام فرآیند:

  • پیدا کردن دانشگاه
  • پیدا کردن اساتید
  • مکاتبه با اساتید
  • آماده کردن مدارک
  • و …

اپلای کردن می‌گوییم. این فرآیند برای هر دانشگاه و مقطع و رشته‌ای متفاوت است.

یکی از مدارکی که برای اپلای در هر رشته دانشگاهی به آن نیاز دارید، ریز نمرات در مقطع تحصیلی که در آن مشغول به تحصیل هستید یا اینکه از آن فارغ التحصیل شده اید، است. در این ریز نمرات، معدل، بیشتر از سایر نمرات برای استاد یا دانشگاه مورد نظر مهم خواهد بود. از این رو، بهتر است برای کسب موفقیت بیشتر در این مسیر، از اهمیت معدل برای اپلای در مناطق مختلف، اطلاع داشته باشید تا با گزینه هایی که شانس بیشتری برای قبولی در آنها دارید، شروع کنید. در این مقاله، به بررسی معدل لازم برای هر یک از مناطق آمریکا، اروپا و کانادا خواهیم پرداخت.

آیا معدل در پذیرش تحصیلی مهم است؟

در ابتدا باید ببینید که شما برای چه مقطع تحصیلی، تصمیم به اپلای دارید. اگر مقطع مورد نظر شما، کارشناسی باشد، معدل تاثیرگذار برای دانشگاه، معدل دیپلم شما خواهد بود. این معدل در مقطع ارشد، از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است و به جای آن، معدل کارشناسی جایگزین خواهد شد. در مقطع دکترا، برخلاف تصور بسیاری از دانشجویان، صرفا معدل ارشد بررسی نمی شود و معدل کارشناسی، برای اساتید از اهمیت زیادی برخوردار است و نمی توانید اهمیت این معدل را نادیده بگیرید.

در دومین قدم، باید به دانشگاهی که برای پذیرش اپلای در آن اقدام می کنید نیز توجه داشته باشید. واقعیت این است که بسیاری از دانشگاه های معتبر، معدل را به عنوان یکی از شروط اصلی برای پذیرش دانشجویان در رشته های مختلف تعیین می کنند. از این رو، اهمیت معدل برای اپلای در رشته های این دانشگاه ها، بالا است و باید در صورت نداشتن معدل بالا، از روش های دیگری مانند ارائه مقاله معتبر یا نمره زبان، این مشکل را جبران کنید.

اپلای چیست ؟ این سوالی است که بسیاری از افراد، قبل یا در حین تحصیل در یک رشته دانشگاهی ممکن است آن را در ذهن خود مطرح کنند.

حداقل معدل برای اپلای کانادا

در کانادا، اهمیت معدل برای اپلای در هر مقطع و همچنین حداقل معدل مورد نیاز برای آن متفاوت است. به طور مثال، در مقطع کارشناسی، حداقل معدل دیپلم شما باید ۱۲ باشد. این در حالی است که معدل کارشناسی برای اپلای در کارشناسی ارشد، باید بین ۱۳ تا ۱۴ باشد. همچنین در مقطع دکترا، حداقل معدل ۱۴ خواهد بود.

حداقل معدل برای اپلای آمریکا

برای هر یک از دانشگاه های آمریکا، معدل خاصی مورد پذیرش خواهد بود. به طور مثال، دانشگاه MIT، معدل های بین ۱۴ تا  ۲۰ رو بررسی خواهد کرد. این در صورتی است که برای دانشگاه استنفورد، حداقل معدل قابل قبول، نزدیک به ۱۵.۸۴ خواهد بود. از این رو، بهتر است تا پیش از اقدام به اپلای برای هر دانشگاه، از حداقل معدل مورد نیاز در دانشگاه خود اطلاع داشته باشید.

حداقل معدل برای اپلای اروپا

اهمیت معدل برای اپلای در کشورهای اروپایی نسبت به کانادا و آمریکا، کمتر است و معمولا دانشجویان با معدل پایین را نیز به شرط داشتن نمره زبان بالا یا سابقه کار مرتبط و مقاله، پذیرش می کنند. با توجه به کشور اروپایی که قصد اپلای به دانشگاه های آن را دارید، حداقل معدل مورد نظر متفاوت است. به طور مثال، حداقل معدل برای کشور آلمان و نروژ ۱۵ یا در ایتالیا، ۱۴ است.

تبدیل نمرات به معدل سایر کشورها یا GPA

ریز نمرات شما در هر مقطعی که در ایران تحصیل کرده اید، باید به صورت نمره ای قابل قبول برای دانشگاه مقصد مورد نظر شما ترجمه شود. به این نمره، در اصطلاح GPA گفته می شود. شاید بپرسید که gpa چیست ؟ جی پی ای معدل تحصیلیست که عددی بین ۰ تا ۴ است و gpa مخفف Grade Point Average است. تمامی دانشجویانی که برای اخذ پذیرش اقدام می کنند باید این نمره در کارنامه خود به همراه داشته باشند.

اکثر دانشگاه های دنیا جی پی ای رو ملاک قرار میدن ولی بعضی دانشگاه ها هم از سیستم معدل کشورشون استفاده میکنن، پس اول باید بدانید که دانشگاه های که میخواهید اپلیکیشن بفرستید از چه سیستمی برای معدل استفاده میکنند. ولی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا از این سیستم استفاده می‌کنند.

تبدیل معدل به GPA آمریکا

برای تبدیل معدل خود به GPA آمریکا نمی‌توانید معدل را به صورت مستقیم تبدیل کنید بلکه باید نمره هر درس را به GPA آمریکا تبدیل کرده و هر نمره را در ضریب درس مربوطه ضرب کنید. در انتها اعداد به دست آمده را با هم جمع کنید و بر مجموع ضرایب دروس تقسیم کنید. عدد به دست آمده معدل  GPA شما خواهد بود. نمرات ایران را در GPA آمریکا می‌توان به صورت زیر در نظر گرفت:

  • نمرات ۲۰ تا ۱۶ را می‌توان معادل عدد ۴ در GPA آمریکا دانست.
  • نمرات ۱۵.۹۹ تا ۱۴ را می‌توان معادل عدد ۳ در GPA آمریکا دانست.
  • نمرات ۱۳.۹۹ تا ۱۲ را می‌توان معادل عدد ۲ در GPA آمریکا دانست.
  • نمرات ۱۱.۹۹ تا ۱۰ را می‌توان معادل عدد ۱ در GPA آمریکا دانست.
  • نمرات کمتر از ۱۰ نیز معادل عدد ۰ در GPA آمریکا است.

اپلای چیست ؟ این سوالی است که بسیاری از افراد، قبل یا در حین تحصیل در یک رشته دانشگاهی ممکن است آن را در ذهن خود مطرح کنند.

تبدیل معدل به GPA کانادا

تبدیل معدل به GPA کانادا ممکن است در استان‌های مختلف کانادا با هم متفاوت باشد. سیستم آموزشی کانادا با اینکه یکپارچه است اما سیستم‌های استانی به صورت جداگانه اداره می‌شوند. به همین دلیل بهتر است بعد از انتخاب دانشگاه مورد نظر سیستم معدل GPA کانادا در استان دانشگاه مورد نظر را بررسی کنید.

آیا با معدل پایین میتوان اپلای کرد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که در صورت داشتن معدل پایین، امکان اپلای برای آنها وجود ندارد. این تصور کاملا اشتباه است و گاهی اهمیت معدل برای اپلای چندان نقش تعیین کننده ای ندارد. دانشگاه های زیادی در سطح جهان وجود دارند که با طیف مختلفی از معدل ها، اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. از طرفی، اگر دانشگاه خاصی را مد نظر دارید، می توانید با قوی تر کردن رزومه خود به وسیله تالیف و چاپ مقاله معتبر، کسب نمره بالا در زبان یا دریافت توصیه نامه های قوی از اساتید خود و ارسال آن از طریق ایمیل به اساتید خارجی، شانس خود برای دریافت پذیرش را افزایش دهید. دقت داشته باشید که بدنه اصلی ایمیل شما باید شامل موارد زیر باشد:

  1. معرفی نام و نام خانوادگی و سوابق دانشگاهی و کشور محل تحصیل خود،
  2. بیان گرایش مورد علاقه ی تحصیلی و تحقیقاتی خود،
  3. ذکر عنوان پایان نامه و تحقیقات مرتبط با گرایش مورد علاقه تان که انجام داده اید،
  4. دلیل علاقه به همکاری با تحقیقات استاد مورد نظر (صرفا بیان اینکه زمینه ی مورد علاقه و تحقیقاتی شما با استاد مشترک است در این مرحله کافی می باشد. حتما ذکر کنید که صفحه شخصی و تالیفات او را مورد بررسی قرار دادید)
  5. بیان درخواست خود مبنی بر در نظر گرفتن شما به عنوان یک کاندید برای پوزیشن زیر نظر آن استاد
  6. ارجاع به رزومه شما در پیوست ایمیل برای کسب آشنایی بیشتر

نتیجه گیری

مسیر اپلای و مهاجرت تحصیلی، یکی از مسیرهایی است که علاوه بر تلاش زیاد و توجه به مواردی مانند رنکینگ دانشگاه، اهمیت معدل برای اپلای و مواردی از این قبیل، نیازمند استفاده از افراد متخصص یا سایت های معتبری مانند اسکورایز که در این زمینه فعالیت دارند، نیز خواهد بود. عدم توجه به این موضوع، علاوه بر هدر رفتن هزینه های بسیار بالا، می تواند زمان طلایی شما برای دریافت اپلای را از بین ببرد و وضعیت شما برای گرفتن پذیرش را با توجه به ایجاد گپ تحصیلی سخت تر کند.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود