علت توقیف کشتی برادران شمخانی در هند چیست؟

علت توقیف کشتی برادران شمخانی در هند چیست؟

با توقیف کشتی متعلق به شرکت آدمیرال به مالکیت برادران شمخانی ، فرزندان علی شمخانی ، از ١٠ روز پیش همراه با تمام باری که در حال حمل آن بوده، به حکم یک دادگاه هندی و به بهانه نقص مدارک در بندر کاندلا ، به نظر می رسد هندی ها دوباره توقیف کشتی ها و محموله های از مبدا یا به مقصد ایران را از سر گرفته و این بار کشتی برادران شمخانی را توقیف کرده اند. توقیف کشتی شمخانی ها در حالی صورت می گیرد که اواخر سال ۲۰۲۰، بندر موندرا در ایالت گجرات به بهانه ی کشف بار غیر مجاز که ادعا می شد از مبدأ یک بندر ایرانی است، اعلام کرد کشتی ها و بارهای از مبدا ایران را نمی پذیرد.

بعد از آن که ارسال بار و اعزام کشتی های ایرانی به مدت بیش از ۲ ماه در این بندر، که فعال ‌ترین پایانه کانتینری هند در آن واقع است، ممنوع شد، به واسطه ی رایزنی ها و مذاکرات دولت ایران، این ممنوعیت لغو شد.

حالا اما بندر دولتی کاندلا، باز به بهانه ای دیگر، کشتی حامل بارهای صادراتی ایران را که گفته می شود کشتی برادران شمخانی است، توقیف کرده است. طبق اعلام یک منبع آگاه، توقیف کشتی شمخانی ها که «کابل» نام دارد و متعلق به شرکت ادمیرال است، به بهانه نقص مدارک صورت گرفته است.

یکی از مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص توقیف کشتی کابل در بندر کاندلا گفت: «از آن جایی که این کشتی با پرچم ایران در حال تردد نیست، بنابر این سازمان بنادر و دریانوردی امکان ورود به این موضوع را ندارد. این کشتی متعلق به شرکت ادمیرال احتمالا به دلیل نقص مدارک در بندر کاندلا دچار مشکل شده است.»

کشتی برادران شمخانی

کشتی کابل حامل صدها کانتینر حاوی انواع کالا از مبدا ایران به مقصد هند است که توقیف کشتی و محمولات آن به بهانه ی نقص مدارک دارای استدلال منطقی نیست و با تمایلات دو کشور برای توسعه ی همکاری های تجاری تعارض دارد.

از طرف دیگر، صدها کانتینر حامل کالا در بندرهای کاندلا و ناواشیوا بایستی با کشتی کابل عازم ایران می شدند که توقیف این کشتی باعث اختلال در این امر و ضرر و زیان آن ها شده است.

شرکت آدمیرال متعلق به کیست؟

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دارای سپس پسر به نام های حسن، حسین و عبدالعظیم است. این شرکت کشتیرانی که در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و دفاتری در ایران، دبی و هند دارد، متعلق به حسین و حسن شمخانی، فرزندان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی است. پیش از این در سال های گذشته گزارش هایی از ثروت منتسب به خانواده ی شمخانی خبرساز شده بود. اما همان زمان گفته شد که این اخبار صرفاً خبرسازی با اغراض سیاسی است.

علی شمخانی متولد ۶ مهر ۱۳۳۴ در اهواز، فارغ التحصیل لیسانس مهندسی کشاورزی ، فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه جندی شاپور و دکترای استراتژی نظامی از دانشگاه عالی دفاع ملی است و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شده و همچنان در این مقام قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

پزشکان از شکم مرد ۵۰ ساله هندی ۱۵۶ سنگ کلیه بیرون آوردند

انتقام گیری میمون ها از سگ ها با کشتن ۲۵۰ توله در هند

دیجیاتو
بدون نظر

ورود