جزئیاتی درباره طرح جدید مجلس و نیروهای مسلح درباره سربازی حرفه ای + ویدیو

جزئیاتی درباره طرح جدید مجلس و نیروهای مسلح درباره سربازی حرفه ای + ویدیو

مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح در صدد تدوین و اجرای طرحی جدید برای خدمت سربازی شبیه به سربازی حرفه ای هستند. ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در این باره گفت: «در جلسه‌ای که با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم پیشنهادی مطرح شد که سربازان را به صورت پیمانی و ۵ ساله حقوق بدهیم و بعد استخدام کنیم.»

وی که مهمان برنامه زنده «تهران ۲۰» در شبکه تهران بود، اظهار داشت: «بدین ترتیب سربازها تکلیف شان از روز اول مشخص است و افرادی که با نظر فرمانده یگان تایید می شوند، با حقوق کامل ۵ سال سربازی می گذرانند و بعد هم استخدام و جذب نیروهای مسلح می شوند.»

طرح جدید مجلس برای حرفه ای کردن سربازی

این البته اختیاری است و هر کس علاقه ای به استخدام نداشت می تواند پس از گذراندن دوره ی آموزشی، خدمت را به پایان رسانده و مشغول کار مد نظر خودش بشود. ابوترابی در مورد منبع مالی این طرح می گوید که هزینه های مورد نیاز این طرح از «مالیات بر تامین امنیت» تامین خواهد شد.

آن دسته از نمایندگان مجلس که موافق قوانینی از این دست هستند، معتقدند که مجلس حق اصلاح قانون نظام وظیفه را دارد اما از آن جایی که این موضوع به امنیت کشور مربوط می شود، بدون موافقت ستاد کل نیروهای مسلح نمی تواند کاری را از پیش ببرد. با توجه به قانون اساسی کشور، در مسائلی که به امنیت ارتباط پیدا می کند، لازم است ستاد کل نیز اظهار نظر کند.

طرح جدید مجلس برای حرفه ای کردن سربازی

ابوترابی می گوید که طرح سرباز حرفه‌ ای به علت مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح در کمیسیون امنیت ملی مجلس مسکوت مانده است. وی که خود از پیشنهاد دهندگان و طراحان بحث سرباز حرفه ای در مجلس است، می گوید: «تعداد سرباز در کشور کم نیست اما ستاد کل در استفاده از سرباز بهره وری پایینی دارد.»

آمارها حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار سرباز در کشور مشغول گذراندن دوران خدمت هستند و طراحان این طرح اعتقاد دارند با اجرای آن ۸۰ هزار سرباز حرفه ای کفایت خواهد کرد.

طرح جدید مجلس برای حرفه ای کردن سربازی

در سال های اخیر موضوع سربازی حرفه ای از موضوعات محل بحث بین ستاد کل نیروهای مسلح مجلس بوده است. رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل، آبان ماه امسال عنوان کرده بود: «سربازی حرفه ‌ای وجود ندارد و منظور از آن ارتش حرفه ‌ای است.»

به گزارش مرکز پژوهش‌ های مجلس، بعد از مسکن، دومین مانع و علت تأخیر ازدواج جوان ها سربازی مردان است.

بیشتر بخوانید:

مبلغ خرید خدمت سربازی اعلام شد

شرایط خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج و داخل کشور چگونه است؟

دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • من اسفند ۳, ۱۴۰۰

    قطعاً نیرو های مسلح مخالفت می‌کنه چون کی از برده بی جیره و مواجب بدش میاد ؟؟؟
    ترکیه هم سربازی داره ولی شش ماهه نه دو سال .

    • جواد اسفند ۳, ۱۴۰۰

      چه جالب توی افغانستان دختر ها هم سربازی میرن
      چه جالب توی ترکمنستان سرعت اینترنت حداکثر ۲۰۰ کیلوبایته و استفاده از فیلتر شکن جرمه

      خب من الان چیکار کنم که اونجا سربازی چند ماهه؟
      چیش شبیه ما هست اونجا؟
      الان چرا داری مارو به یه کشور که نه فرهنگ و نه شرایط سیاسیش شبیه ما هست مقایسه میکنی؟
      میگی چرا فرهنگ فرق داره ؟تا چند سال پیش حتی با حجاب نمیتونستی مدرسه بری!
      حتی دین اسلام ما با اسلام اونا یکی نیست ، چی رو داری دقیقا مقایسه میکنی؟؟