کلیات طرح صیانت با آرای قاطع کمیسیون مشترک تصویب شد

کلیات طرح صیانت با آرای قاطع کمیسیون مشترک تصویب شد

بالاخره طرح صیانت با آرای قاطع کمیسیون مشترک تصویب شد. در جلسه اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت که ساعاتی قبل در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ۱۸ نفر به این طرح رأی مثبت و تنها یک نفر رأی منفی داد و بدین ترتیب کلیات طرح جدید صیانت با نام «طرح نظام تنظیم مقرراد خدمات فضای مجازی» به تصویب رسید تا در ادامه جزییات آن در کمیسیون بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

تعداد اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت ۲۳ نفر بوده که امروز تنها ۱۹ نفر از آن ها توانستند در جلسه کمیسیون حضور یافته و باید دستکم دو سوم آن ها به این طرح رأی مثبت می دادند تا تصویب شود که اینگونه نیز شد و با آرای قاطع، نمایندگان طرح صیانت از فضای مجازی که سروصداهای بسیاری را ایجاد کرده و بسیاری آن را به معنای محدودیت های بیشتر در فضای مجازی و به طور ویژه فیلتر کردن اینستاگرام و واتس اپ می دانند را تصویب کردند. تصویب کلیات طرح صیانت در مجلس با جنجال هایی نیز همراه بود. جلال رشیدی کوچی که از مخالفان طرح صیانت به شمار می آید به مشکلاتی در تصویب این طرح اشاره کرده و می گوید:

من نه مخالف نظام هستم و نه مخالف انقلاب از خانواده‌ای آمده‌ام که پنج شهید تقدیم کرده است. عده‌ای برای موافقت با این طرح با من تماس می‌گیرند و من را تهدید می‌کنند. این در حالی است که بعد از گذشت مدتی به آغاز به کار کمیسیون مشترک مردم هنوز نگران تصویب این طرح هستند. این موضوع هم دلیل دارد برای مثال به یکباره اعلام می‌شود که در خلال بررسی بودجه جلسه‌ای برای بررسی این طرح برگزار شود. کسی مخالف ساماندهی فضای مجازی نیست اما آیا این طرح در راستای ساماندهی فضای مجازی است؟ از نظر مردم اینگونه نیست من در کنار مردم هستم.

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده آذربایجان شرقی در مجلس نیز که از مخالفان طرح بود و به نشانه اعتراض در جلسه شرکت نکرد، گفته است:

متاسفانه جلسه ای را تشکیل دادند و هول هولکی طرح را تصویب کردند. روند تصویب طرح درست نیست. من هم در اعتراض به این جلسه در آن شرکت نکردم. پیامکی برای برگزاری جلسه کمیسیون طرح صیانت آمد که من به آن اعتراض کردم اما آقای نیکزاد گفت که دعوت جلسه شخصی است و جلسه رسمی نیست. آن ها هم هول هولکی جلسه را برگزار کرده و طرح را تصویب کردند…متاسفانه برای مرکز پژوهش ها تره خورد نمی کنند.

قزلجه در ادامه صحبت های خود اشاره کرد که به از آنجایی که این طرح ذیل اصل ۸۵ قرار گرفته است، برای بررسی و تصویب به صحن علنی مجلس نخواهد آمد و در صورت تصویب جزییات آن در جلسه کمیسیون مشترک، قانون خواهد شد. وی پیش از این بررسی این طرح در سال ۱۴۰۰ را منتفی دانسته و مدعی شده بود که بررسی کلیات طرح صیانت در سال آینده در دستور کمیسیون مشترک قرار خواهد گرفت.

رضا تقی پور انوری رییس کمیسیون مشترک در پاسخ به صحبت های کوچی تصریح کرد:

برگزاری جلسه امروز به یکباره نبوده است و از دو روز قبل در این خصوص نظرخواهی شد. ۱۴ نفر از اعضای کمیسیون با برگزاری این جلسه موافق بودند. متاسفانه هنوز تخریب‌ها و تهدیدها در خصوص این طرح ادامه دارد. متاسفانه یکی از دوستان امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هم مطالبی مطرح کرده است و در رسانه‌ها گفته شد که قرار است جلسه ۴۵ دقیقه‌ای تصمیم گیری شود. این در حالی است که قرار بود جلسه ۱۲:۴۵ برگزار شود نه یک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای. باید توضیح داده شود این ۴۵ دقیقه از کجا آمده است. جرئیات طرح نیز در جلسات بعدی کمیسیون بررسی خواهد شد، برگزاری این جلسات اطلاع رسانی می شود.

سجاد بنابی معاون سابق وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به تصویب کلیات طرح صیانت در  توییتی نوشت:  انالله و اناالیه راجعون.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود