همه اتفاقاتی که از دیروز در مورد طرح صیانت افتاد؛ از تصویب کلیات تا ابطال + ویدیو

همه اتفاقاتی که از دیروز در مورد طرح صیانت افتاد؛ از تصویب کلیات تا ابطال + ویدیو

طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی که به طرح صیانت مشهور شده، ماه ها بحث و جدل را میان موافقان و مخالفان در پی داشته است. موافقان، این طرح را وسیله ای برای نظم و قانونمند کردن و سر و سامان دادن به پلتفرم ها و شبکه های مجازی خارجی می خوانند و منتقدان، اسبابی برای مسدود و محدودسازی اینترنت.

با تمام این تفاسیر، دیروز برخی از نمایندگان مجلس پس از ماه ها کش و قوس، کلیات این طرح را ظرف حدود ۴۵ دقیقه تصویب کردند. اما این تلاش ۴۵ دقیقه ای ناکام ماند چرا که تنها پس از چند ساعت، رای گیری ابطال شد.

طرح صیانت

طرح صیانت چرا ابطال شد؟

طرح صیانت بارها تغییر نام داد و البته چندین بار اصلاح و ویرایش شد و گویا همین امر نمایندگان مجلس را دچار سردرگمی کرده بود.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت گفت: «معاونت قوانین در نامه ای از رعایت نشدن آئین نامه داخلی در فرایند بررسی طرح صیانت خبر داد و تاکید کرده که آن چه در جلسه امروز کمیسیون مشترک رای گیری شده متفاوت از طرحی است که از صحن علنی مجلس به این کمیسیون ارجاع شده و اساساً نباید مبنای رسیدگی و رأی گیری در کمیسیون قرار می گرفت.»

طرح صیانت

در همین راستا، معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مورد طرح صیانت که صبح دیروز در کمیسیون مشترک به تصویب رسید، گفت: «با توجه به دغدغه های جدی که در جامعه نسبت به این طرح وجود دارد، بسیاری از نمایندگان خواستار شفافیت بخشی در این طرح شدند و ۶۰ نفر از نمایندگان بر اساس ماده ۱۶۷ آیین نامه داخلی مجلس از رییس مجلس خواستند که این طرح از دستور کمیسیون  مشترک خارج شود و دوباره در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.»

وی افزود: «البته باید در نظر داشته باشیم که مرکز پژوهش های مجلس هم مواردی از این طرح را مغایر با قانون اساسی دانسته است.»

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم آذربایجان شرقی و از مخالفان طرح صیانت نیز درباره ی تصویب فوری این طرح در صبح روز قبل می گوید: «متاسفانه جلسه ای را تشکیل دادند و هول هولکی طرح را تصویب کردند. روند تصویب طرح درست نیست. من هم در اعتراض به این جلسه، در آن شرکت نکردم.»

طرح صیانت

این نماینده مجلس با اشاره به مخالفت برخی کارشناسان با این طرح و ایرادهای مراکز پژوهش گفت: «متاسفانه [نماینده هایی که در پی تصویب طرح صیانت هستند] برای مرکز پژوهش ها تره خرد نمی کنند.»

برخی معتقدند با این که رئیسی در مناظرات انتخاباتی از این گفته بود که به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و علی الخصوص اینستاگرام نیست، اما در عمل با کمیسیون ویژه طرح صیانت برای آن چه مخالفان، مسدودسازی اینترنت می نامند هم‌ راستا بوده است.

بیشتر بخوانید:

کلیات طرح صیانت با آرای قاطع کمیسیون مشترک تصویب شد

نماینده مجلس: «طرح صیانت» هفته آینده تصویب می‌شود

بدون نظر

ورود